EICMA-nieuws! Triumph pakt uit!

Triumph Tiger Explorer_sideTriumph blijft maar bouwen aan de line-up en doet dat voor 2012 – het jaar dat de merknaam 110 jaar bestaat! – met drie nieuwe modellen waarvan er maar één ook echt nieuw is. Deze luistert naar de naam Triumph Tiger Explorer. We hebben video!

Triumph zelf: "Gloednieuw in 2012 is de Tiger Explorer, het onbetwiste vlaggenschip voor het Triumph Adventure-assortiment. Na de zeer succesvolle introductie van de Tiger 800-modellen (800 en 800 XC), die direct de best verkochte adventure-motoren onder 800cc werden, is er nu de Triumph Tiger Explorer. De Tiger Explorer wordt aangedreven door een geheel nieuw driecilinder motorblok, met meer dan 1200cc en cardanaandrijving. Deze combinatie levert de hoogste prestaties in zijn klasse."

Is dat zo? Ook op de EICMA staat namelijk de Honda Crosstourer, ook met cardanaandrijving, maar dan met 1200-cc viercilinder... Zeker is wel dat de BMW R 1200 GS en de Yamaha Super Ténéré het heet onder de voeten zullen krijgen.

"Standaard heeft de debuterende Tiger Explorer de meest uitgebreide uitrusting, met een nieuw 'ride-by-wire' systeem en standaard cruise control, uitschakelbaar abs en tractiecontrole. De hoge specificaties zetten zich voort in het rijwielgedeelte, met een sterk stalen frame en gegoten lichtmetalen velgen, 19-inch vóór en 17-inch achter, waarbij de laatste zeer fraai wordt getoond dankzij de stijlvolle, enkelzijdige achterbrug.
Een compleet assortiment aan op maat gemaakte accessoires werd nog vóór de lancering ontwikkeld. De Tiger Explorer kan daarmee aan persoonlijke wensen worden aangepast met koffers en tassen, lage en hoge zadels. Ook is er een breed scala aan verwarmde en elektrische accessoires, die gelijktijdig kunnen werken dankzij de 950W generator van de Tiger Explorer, de sterkste in deze klasse."

Triumph Tiger Explorer_sideTriumph Tiger Explorer_frontTriumph Tiger Explorer_riding

We gaan het meemaken. Als extra vast de video!

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Dan de Triumph Speed Triple R. Wat we van de Speed Triple vinden mag duidelijk zijn voor wie de tests van 2010 en 2011 heeft gelezen. Eerder kwamen er R-versies van de Street Triple en de Daytona 675, en nu dus een 'premium-versie' van de Speed Triple, de Speed Triple R.

Geschiedenisles!
Oude mannen (...) weten dat de eerste Speed Triple ooit (1994) een veredelde versie was van de tamelijk standaard (boring) Triumph Trident 900. Wat had Triumph uitgehaald om die Trident in een Speed Triple te transformeren? Dure vering en ditto banden, en dat scheelde inderdaad nogal wat.

Maar nu hebben we dus al een Speed Triple, en die gaat nog eens veredeld worden. En dat betekent ook in dit geval: nieuwe vering. Bij het Zweedse Öhlins heeft Triumph de allernieuwste NIX30 43mm voorvork en 'de beroemde' TTX36 schokdemper aan de achterzijde geshopt. En Öhlins maakt geen bende, geloof ons.

Dan zijn er nog gesmede aluminium velgen van PVM die meer dan 1,7 kg lichter zijn dan de velgen op de standaard machine. Minder onafgeveerd gewicht: altijd goed.
Dan zijn er nog vierzuiger monoblocks van Brembo, de beste remmen in de business, optioneel voorzien van uitschakelbaar abs.

Al met al moet de Speed Triple R dus helemaal een scheermes van formaat worden. Voor de liefhebber dus. Met lage bloeddruk en/of terminale ziekte. Zonder vrouw of kinderen. Of ouders. Of vrienden. Met goede begrafenisverzekering en/of vaste lijn met het hiernamaals.

Triumph Speed Triple R_sideTriumph Speed Triple R_front

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

In dat hiernamaals kan de ex-R-bezitter een boom opzetten met acteur Steve McQueen, die in 1980 naar de eeuwige bergwegen emigreerde. Hij zal vanaf zijn wolk met de hem bekende grijns naar ons stervelingen kijken en ons zien opstappen op de Triumph Bonneville T100 gebaseerde Steve McQueen Edition. Deze 'Bonnie', gebaseerd op de Triumph TR6 Trophy waarmee McQueen alias Capt. Hilts "The Cooler King" reed tijdens de beroemde stuntscène in The Great Escape (video onder!) is een motor die gemaakt zal worden in een limited edition van 1100 exemplaren. Het is gewoon een Bonneville, maar dan Matt Khaki Green kleurstelling in militaire stijl, "stencil" Triumph logo's op de tank, de handtekening van de acteur op de zijkappen, klassiek solozadel en bijpassend zwarte bagagedrager, motorbeschermplaat en nog zo het een en ander...

Triumph Steve McQueen Edition

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Meer nieuws op Stadsmotor.nl


{jcomments on}

Laatst aangepast (zaterdag 12 november 2011 13:06)

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws EICMA-nieuws! Triumph pakt uit!

Disclaimer - Privacy Policy