TMAX in Toulouse

Yamaha TMAX abs (5)Terwijl dit wordt geschreven, wordt in het Zuid-Franse Toulouse de man gearresteerd die verantwoordelijk wordt gehouden voor het doden van vier mensen (onder wie drie kinderen) deze week op een Joodse school, en eerder een aantal militairen. Bij zijn aanslagen gebruikte de man een Yamaha TMAX om zich te verplaatsen.

Geen lekkere reclame voor Yamaha, dat je topscooter wordt gebruikt bij aanslagen op onschuldige mensen. Aan de andere kant: de dader heeft volgens de Franse politie zijn aanslagen met militaire precisie voorbereid. Vanuit dat oogpunt zou Yamaha het gebruik van de TMAX als een hoogst ongewenst compliment mogen beschouwen. De TMAX zou ook mijn eerste keus zijn.
Een motor is een ideaal vervoermiddel, helaas ook voor illegale activiteiten waarbij bewegelijkheid en snelheid is gewenst. Een motor heeft geen last van verkeersopstoppingen, kan zonder argwaan te wekken overal op de stoep worden geparkeerd, en de bestuurder kan in een helm met donker vizier volledig anoniem blijven zonder dat iemand daarvan opkijkt (althans zolang hij in de buurt van zijn vervoermiddel is, je moet er niet mee gaan winkelen). Al is hij honderd keer geregistreerd door straatcamera's en wakkere burgers, een gezicht blijft onzichtbaar. Als daarbij zijn kleding ook nog neutraal en merkloos is en zijn vervoer van een type waarvan er honderden rondrijden (en dat zal in Toulouse zeker het geval zijn), dan ben je niet te identificeren.

helm-afHet is minimaal zeventien jaar, mogelijk langer geleden dat mij voor de eerste keer de toegang werd ontzegd tot een pompstation. Het was op de Engelendaal in Leiderdorp, om de hoek van de toen net geopende, inmiddels voormalige vestiging van de importeur van Harley-Davidson. Ik had een HD afgetankt en wilde afrekenen. Ik stond voor de schuifdeur en deze ging niet open. Een vragende blik in de richting van de kassier, deze gebaarde dat mijn helm af moest. Er plakte inderdaad een sticker op de deur: helm af!. Zo'n sticker ik nog nooit gezien, en dat vertelde ik hem ook (na het afnemen van mijn helm, waarop de deur openschoof en ik mooi op video stond).
Ze hadden last van gehelmde overvallers, werd me snel duidelijk. Oké.

Anno 2012 loop ik elk pompstation binnen zonder mijn potje af te nemen. In deze open jethelm is mijn gezicht uitstekend te zien, voor wie ernaar durft te kijken. Mijn tronie is met het verstrijken der jaren zeker niet minder angstaanjagend geworden, maar heeft kennelijk iets van de trekken van een roofovervaller verloren. De vale stoppelbaard zal daar toch niet bij helpen. Maar ook de agenten van de laatste fuik waarin ik reed – half negen 's ochtends op weg naar Amsterdam, daags na de voetbalinterland Engeland-Nederland op 29 februari – vroegen me niet mijn hoofd te ontbloten en lieten me na een blaastest en een inspectie van mijn rijbewijs mijn weg vervolgen. Als ik een integraalhelm had gedragen, had ik 'm zeker moeten afnemen, en niet alleen voor de blaastest.

Ik vraag me af hoe de overheid dit probleem in de toekomst gaat aanpakken. De overheid wil ons dna, een scan van onze iris, vingerafdrukken, een geïmplanteerde chip... alles om onze identiteit onomstotelijk te kunnen vaststellen, want in dit Nederland is iedere burger schuldig totdat het tegendeel is bewezen. Op elke hoek van de straat, op elk plein, in elke openbare gelegenheid, in het openbaar vervoer, hangen camera's, en liefst zou elke agent er ook een op z'n borst moeten dragen. Verboden op boerka's en hoofddoekjes worden serieus besproken. Dit alles met de bedoeling met behulp van geavanceerde gezichtsherkenningstechnologie – en die bestaat, niet voor niets moet een moderne pasfoto aan veertig verschillende eisen voldoen – de gangen van ieder mens na te kunnen gaan.
Ieder mens kun je er ook aan onderwerpen. Behalve de motor- en brommerrijder. Deze wordt namelijk door diezelfde overheid verplicht om een helm te dragen. Eenmaal afgestapt is het een koud kunstje om de helm buiten het zicht van een camera te vervangen door een honkbalpetje, zonnebril en sjaaltje, waarna er weer weinig gezicht overblijft. Vals kenteken op de motor en klaar is het boefje!
Het is weer eens een extra voordeel van de motor/scooter, hoewel de overheid daar heel anders over zal denken.
Aldus is het ontmoedigingsbeleid voor de motor/scooter al ruimschoots onderweg (denk aan de nieuwe richtlijnen voor het motorrijbewijs in 2013). Het zal ook resulteren in een verbod op integraalhelmen, honkbalpetjes (en hoeden met brede rand), zonnebrillen, sjaaltjes en make-up. En uiteindelijk op een verbod op gemotoriseerde tweewielers.
Voordelen voor de overheid: extra inkomsten via motorrijtuigenbelasting, brandstofaccijns en bpm (we gaan allemaal met de auto) en volledige controleerbaarheid van de bewegingen van de bevolking.
Voordelen voor de burger: geen, want de files en de parkeerproblemen nemen toe en de boefjes verhuizen gewoon naar de nacht.

Michiel Heemskerk
21 maart 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy