Bagage & Motorpantser
In een rugzakje past prima een lunchpakket of een handtasje, maar je zult je nette kleren ook willen meenemen en op de plaats van bestemming geen helm willen meesjouwen. Dan is meer ruimte toch wel handig. Op deze pagina gaarne je aandacht voor accessoires die je motor(scooter) niet mooier of lichter, maar wel heel wat praktischer maken.
Bagage
Motorscooters hebben vrijwel allemaal ruimte onder de buddyseat. Soms net niet groot genoeg om de helm bij parkeren in op te bergen, soms met voldoende ruimte voor twee integraalhelmen en een tas. Veel motorscooters hebben ook nog dashboardkastjes en zelfs een haak om een tas aan op te hangen. Het is allemaal mogelijk met de specifieke constructie van de scooter en de geringe ruimte die het compacte motorblok inneemt. Desondanks zijn vrijwel alle scooters ook nog te voorzien van een topkoffer achter de duozit, die de bagageruimte nog eens met (meestal) een dikke dertig liter uitbreidt. En dan zijn er vanzelfsprekend nog de bekende mega-topkoffers die we kennen van koeriersdiensten en pizza- en spareribs-bezorgers.
Sommige motorfietsen hebben af-fabriek alles aan boord: zijkoffers en een topkoffer met vaak ook nog de mogelijkheid tot montage van een tanktas. Nadeel van deze toermotoren: de koffers kunnen er soms niet af, en al kunnen ze dat wel, dan is het geen gezicht omdat de motor nu eenmaal met koffers en al is ontworpen. Een nadeel van zijkoffers: ze maken de motor breed en daarmee lastig door stads- en fileverkeer te manoeuvreren. Vaak veroorzaken ze zelfs tussen de file nog eens een extra file motorrijders: dit wordt zelfs door collega-motorforensen als asociaal beschouwd, want echte motorrijders kennen elkaar (groeten ook) en geven elkaar te allen tijde de ruimte.
In stads- en fileverkeer is er voor motorfietsen net als bij motorscooters eigenlijk maar één optie: de topkoffer. Deze zit niets of niemand in de weg. Sterker nog: maak er een rugleuning op (vaak gewoon erbij te koop) en een passagier zit nog lekkerder ook. Een normale topkoffer kan één helm bevatten, een grote topkoffer zelfs twee. Voor topkoffers geldt wel: hoe groter, hoe lelijker. Maar ja.
En ga je dan eens op reis, kunnen er altijd nog zijkoffers bij. Bijkomend voordeel van de beugels waaraan de zijkoffers worden opgehangen: ze zijn solide van constructie, worden muurvast bevestigd en zijn breder dan de motor en fungeren dus ook als valbeugels. Zodat je been bijvoorbeeld niet klem raakt onder de motor (tegen de kokende uitlaat?) als deze eens spontaan omvalt met jou erop.
Valbeugels
Tegenwoordig zijn zogenaamde crash bobbins erg populair in de handel. Het zijn sterke doppen op strategische plekken op de motor waarover deze glijdt als het de bestuurder niet lukt de glimmende kant boven te houden. Leuk voor de motor, maar als bestuurder zelf heb je er weinig voordeel van, behalve financieel voordeel bij schadeherstel. Nee, beter zijn degelijke valbeugels. Deze beschermen niet alleen het motorblok en het plaatwerk aan de voorzijde bij een valpartij, maar vangen ook de eerste klap op bij een botsing schuin van voren. Bijvoorbeeld als je eens in aanraking komt met een automobilist die van rijstrook verandert terwijl je er al naast zit.
Ter illustratie foto's gemaakt na een confrontatie tussen de oude pekelfiets (Honda Africa Twin) van de hoofdredactie van Stadsmotor.nl en een onfortuinlijke Volkswagen Passat. Schade voertuigen: Passat spatbord aan kreukels en bumper eraf, Africa Twin een licht verbogen valbeugel. Schade chauffeurs: geen.
EIndstand Passat-Africa Twin met pantser: 0-1.
Was het niet de valbeugel geweest die de Passat had vernield, dan was het de Passat geweest die het rechterbeen van de hoofdredactie van Stadsmotor.nl had vernield. Drie keer raden welk accessoire als eerste werd gemonteerd op de nieuwe oude pekelfiets?
Handkappen/-beugels
De verstandige stad- en filerijder kijkt naar de endurosport, waarin het niet raar is om met stalen beugels rondom de handgrepen te rijden.
De reden: als je eens iets schampt, is het in ieder geval niet je voorremhendel (met daarachter je vingers) die de eerste energie absorbeert en direct je voorrem blokkeert en vingers vermorzelt. In de endurosport zijn het takken en bomen, in de file hebben we autospiegels die net op de hoogte van jouw stuur zitten...