Nieuw, tweedehands of lease

Hoe moderner, hoe beter. Toch? Dus ook: hoe nieuwer, hoe beter.

Tja, in de regel wel. Maar waar nieuwe techniek zich nog op de lange duur moet bewijzen – en zeker waar nieuwe fabrikanten zich überhaupt nog moeten bewijzen – kun je er bij modellen met een geschiedenis (van fabrikanten met een geschiedenis) altijd vanuit gaan dat je een kwalitatief goed product koopt.

Nieuw is in zoverre beter, dat je altijd de volle garantieperiode hebt en er zeker van bent dat er nooit sprake is geweest van schade.

Tweedehands kopen levert bij (schadevrije) motorfietsen met weinig kilometers echter ook zelden problemen op. De leeftijd van een tweedehands motor is van minder belang dan de leeftijd van een tweedehands auto. Waarom? De meeste motoren worden binnen geparkeerd, de meeste auto's buiten. Daarnaast heeft een motor geen carrosserie en maar heel weinig chassisdelen (frame, achterbrug) die kunnen doorroesten. Daarnaast worden motoren vaak beter onderhouden dan auto's omdat motorrijders zich maar al te bewust zijn van hun kwetsbaarheid en niet door technische nalatigheid in de problemen willen komen.
Tippen we nog even de pekelfiets aan. Da's een zeer goedkope, vaak oudere motor(scooter) waarvan we het niet erg vinden als er winterschade aan komt. Voor gebruik in de winter dus.

Nieuw of tweedehands? Net wat je wilt.

Of biedt 'de baas' de mogelijkheid tot leasen? Voor een motor(scooter) geldt de bijtellingsregeling niet...

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy