23% Nederlanders wil motorrijden
Niet zo lang geleden bleek uit een publieksonderzoek van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) dat 23% van de Nederlanders wel motor zou willen rijden terwijl ze dat nu nog niet doen. Wat houdt de mensen toch tegen?
Waar gaat het over? 25% van de mannen en 20% van de vrouwen, jongeren tot 25 jaar vaker (30%) dan 55+ers (14%).
En waarom? 90% van de motorbezitters geeft genieten van het leven op, gevolgd door het gevoel van onafhankelijkheid (65%). Motorrijden is daarnaast 'slim en handig in verband met files' (49%), verstandig (30%) en stoer (20%), aldus de respondenten. Mensen die wel willen rijden, zien motorrijden niet als gevaarlijk of als een veroorzaker van herrie.
Dat ligt anders bij respondenten die niet in het bezit zijn van een motor en ook geen motor willen rijden. Zij zien motorrijden vaker als gevaarlijk en associëren motorrijden vaker met hardrijden. 33% van hen noemt motorrijden daarentegen ook 'stoer' en 21% vindt motorrijden 'slim en handig in verband met files'.
Tja, wat zou de overige 79% (100 – 21) van de niet-motorrijders dan vinden van de motor in verband met files? Het tegenovergestelde wellicht: dom en onhandig? En als ze de motor al dom en onhandig vinden, hoe zien ze dan zichzelf in hun auto of de trein?
De directeur van de KNMV, Patrice Assendelft, gaf zijn visie: "Wij willen als KNMV de voorwaarden om te kunnen motorrijden optimaliseren en onze passie voor het motorrijden overbrengen. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen mensen. Iedereen kan van motorrijden genieten, of je nu jong of oud bent, man of vrouw. De uitkomsten van dit onderzoek laten gelukkig zien dat een grote groep Nederlanders positief tegenover motorrijden staat. Er is nog wel werk aan de winkel als het gaat om het beeld bij het Nederlandse publiek dat niet motorrijdt of wil rijden. Zij zien motorrijden vooral als gevaarlijk terwijl de Nederlandse motorrijders dit zelf niet zo ervaren."
Ook daar hebben wel wat over te melden.
Dat motorrijden gezien wordt als gevaarlijk, bijvoorbeeld, is motorrijders niet altijd aan te rekenen, ze worden nogal eens voor hun sodemieter gereden door een auto. Niet altijd, want met motorfietsen gebeuren ook geregeld eenzijdige ongevallen, waarbij geen andere weggebruiker is betrokken. Dat mag je dan vaak toeschrijven aan gebrek aan ervaring of kunde (te hoge snelheid is een inschattingsfout), soms aan infrastructurele omstandigheden.
Het is echter niet zo dat alle motorrijders vroeger of later een fataal ongeval beleven. Er zijn er honderdduizenden die al decennia lang vrolijk over 's heren wegen rijden, zonder schade aan het eigen lijf of een spoor van zwaar verminkte lijken achter zich aan.
Waarom zou je je als KNMV bovendien zorgen maken over het imago dat motorrijden heeft onder niet-motorrijders? Je maakt je als bond voor de vegetariërs toch ook geen zorgen over je populariteit onder vleeseters, of als slagersvereniging over de bond voor de vegetariërs? Zij doen hun ding, wij het onze, dat bijt elkaar nergens (de vegetariërs de vleeseters in geen geval).
En motorrijders die echt te hard rijden of te veel kabaal maken: gewoon rijbewijsje afpakken. Racen doe je op een circuit, niet op de openbare weg, en je hoeft geen herrie te maken om vooruit te komen. Simpel.
Dan de passie die de KNMV wil overbrengen: waarom? Zo lijkt de motor alleen een recreatiemiddel en dat is het niet.
Stadsmotor.nl heeft het nooit over passie, want zo'n hemels genot is het nou ook weer niet op de motor in de file. Natuurlijk is het wel prettiger op de motor dan in de auto, maar dat geldt voor elke rit in Nederland. Motorrijden is altijd nog leuk, autorijden al lang niet meer, tenzij je verliefd en samen bent, het in clubverband doet in een oldtimer of op een circuit met een racewagen.
En natuurlijk kan iedereen – jong en oud, vrouw en man – leren motorrijden. Met het drievoudig gesplitste motorrijbewijs van 2013 zou je gaan denken dat een motor net zo moeilijk te bedienen is als een straaljager, maar motorrijden is nu echt niet moeilijker dan vroeger. Gekker, het is alleen maar makkelijker geworden met eerst de voetversnelling (vroeger aan de tank), en tegenwoordig elektrische starters in plaats van kickstarters, (half)automaten, antiblokkeerremsystemen, tractiecontrole en nagenoeg perfecte veersystemen. Een motorscooter is helemáál te makkelijk.
Het zou de KNMV sieren als ze eens zouden stoppen met dat gestress over passie, gevaar, 'voorwaarden optimaliseren'. Straks gaan motorrijders in de dop nog denken dat het waar is. En stoer? Ben ik stoer omdat ik op een tweewieler rijd? Dat doe ik al vanaf mijn vierde jaar, alleen sinds een paar decennia zonder mee te steppen of te trappen. Kinderen grootbrengen zonder dat ze aan de drugs gaan of oude vrouwtjes beroven, dát is stoer. Je op een elektrische snorfiets durven vertonen, dát is stoer.
Een motorfiets of -scooter is een gemotoriseerd vervoermiddel als elk ander, alleen smaller dan een auto, bus of trein en daarmee oneindig veel bruikbaarder in de puinbak die wij het hedendaagse verkeer noemen. Doe daar eens iets mee als je mensen op de motor wilt krijgen.
Dat het naast praktisch en goedkoop ook leuk is, en je eenmaal opgestapt voor de rest van je leven verslaafd bent, daar komen ze vanzelf achter.
Michiel Heemskerk
27 maart 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}