Wiebes, wordt wakker!

De Amsterdamse wethouder Eric Wiebes vindt dat er in de spits meer treinen naar de Amsterdamse randstations moeten rijden. Vanaf die stations zou dan meer ander openbaar vervoer moeten rijden. Een plan dat tot mislukken is gedoemd. Jammer dat ook Wiebes niet denkt aan de motor...

Eric Wiebes (VVD), wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam, wil dat er in de spits meer treinen gaan rijden naar de Amsterdamse stations Bijlmer/Arena, Zuid/WTC en Amstel. Vanaf die randstations zou het netwerk van regulier stads-OV als de bus, tram en metro dan verbeterd moeten worden.

Een geniaal plan, maar nu het leuke: volgens Wiebes zou infrastructuurbeheerder Prorail het spoor zo moeten aanpassen dat spitstreinen dichter op elkaar kunnen rijden. Wat daar zo grappig aan is: Prorail slaagt er nu al niet in om infrastructuur werkend te krijgen voor de huidige dienstregeling, en naar zijn plan zouden er nog drie keer zo veel treinen gaan rijden. Wiebes in de Volkskrant: "Nu kan op een baanvak eens in de drie minuten een trein passeren. In Japan kunnen treinen op een vergelijkbare infrastructuur elkaar met een tussenpoos van een minuut opvolgen. Dat moet hier dus ook kunnen."

Wiebes, Wiebes, Wiebes...
Moeten we nou echt uitleggen dat Japan en Nederland twee verschillende landen zijn? Iedereen heeft wel eens een filmpje van de Japanse metro gezien. Zonder morren laten Japanse forensen zich met duizend man proppen in een trein die geschikt is voor amper honderd man. Zou je dat op een Amsterdams perron proberen, heb je een veldslag. Waarom dat daar wel lukt en hier niet? Japanse forensen hebben zelfbeheersing, en als er één ding is dat het gros van de Nederlandse spitsreizigers niet heeft, is het zelfbeheersing. Als er in Amsterdam een trein stopt aan een druk perron, persen de vertrekkende reizigers zich in de trein zonder arriverende reizigers eerst de kans te geven uit te stappen. Je hebt in Nederland zeker in de spits al meer dan een minuut nodig voor het uit- en inladen. Wiebes zal beargumenteren dat dat met elke minuut een trein nooit zal gebeuren, maar dat is niet waar. Het zal in Nederland altijd gebeuren, want iedere treinreiziger weet dat je altijd, altijd, altijd de eerste de beste trein moet nemen, want je weet nooit of er een volgende komt. Elke trein wordt dus een gevecht, en elke trein zal te laat vertrekken, waardoor de trein erna een rood signaal krijgt, stilstaat, en daar ga je met je dienstregeling. In Nederland kan eens in de drie minuten een trein passeren, zegt Wiebes, maar gebeurt dat ook?

Wiebes is als wethouder Verkeer en Vervoer niet alleen verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, maar bovendien voor de Noordzuidlijn, taxi's, de gemeentelijke ICT en de luchtkwaliteit. Laten we het maar niet hebben over hoofdpijndossiers als de Noordzuidlijn, de Amsterdamse taxi's en de gemeentelijke ICT, maar die luchtkwaliteit, daarover lazen we van de week nog dat 'de Nederlander' qua ecologische voetafdruk – het landoppervlak dat nodig is om in de behoeften van één persoon te voorzien – wereldwijd op de negende plek staat. Waarbij de eerste plek dus de grootste vervuiler is. "Nederland stoot relatief veel CO2 uit," meldde deskundige Natasja Oerlemans (geen familie van tv-vervuiler Arnie).

Nogal wiedes, met een overheid die volhardt in het promoten van een niet functionerend trein-apparaat en kinderen van 16,5 jaar al autorijles laat nemen, in de zekerheid dat de auto als vervoermiddel – zeker in de Randstad in de spits – met overmacht de meest vervuilende oplossing is, alle milieulabels ten spijt.

De (Amsterdamse) Volkskrant had ook nog een jubelstukje over het fenomeen Car2Go, dat elektrische Smarts aanbiedt die je kunt pakken waar en wanneer je maar wilt, vooropgesteld dat je abonnee bent (rijden kost dan 29 cent per minuut!). Van de rand van de stad naar het centrum – al snel een kwartier rijden – kost dus € 4,35, rekent de schrijver ons voor. En dat beschouwt hij als goedkoop, uitgaande van OV-tarieven. Voorts ratelt hij door over het enorme parkeergemak van zo'n Smart, want er zit standaard een parkeervergunning op. Nou ja zeg...

Het is jammer dat – Stadsmotor.nl uitgezonderd – geen enkele instantie in Nederland (ook de vereniging van motorimporteurs RAI niet) ooit aandacht besteedt aan de gemakken van een motorscooter of lichte motorfiets. Véél goedkoper dan zo'n domme 'Smart' die net als elke andere auto gewoon in de file staat, en helemaal geen parkeerprobleem. Werk aan de winkel voor Wiebes.

Michiel Heemskerk
18 mei 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy