Slachtoffers op overgangen
Na een jarenlange daling is het aantal aanrijdingen op overwegen weer gestegen. In 2010 waren er 32 aanrijdingen met 8 dodelijke slachtoffers. In 2011 kwamen 9 mensen om het leven bij 42 aanrijdingen. In 2012 hebben er tot nu toe 18 aanrijdingen plaatsgevonden waarbij 7 doden zijn te betreuren.
Het was een opmerkelijk bericht op Verkeersnet.nl, dat uiteraard door Stadsmotor.nl op de voet wordt gevolgd, want je weet nooit wat je opsteekt en wat vervolgens dus ook de bezoekers van Stadsmotor.nl opsteken.
Naar aanleiding van het nieuws dat er weer meer slachtoffers vallen op spoorwegovergangen, meldde Prorail – het bedrijf dat ervoor zorgt dat gestrande treinen nooit verder komen – dat vooral ouderen kwetsbaar zijn. "Waar jongeren de signalen op overwegen vaak negeren, raken ouderen soms in paniek."
"Vandaar dat Veilig Verkeer Nederland samen met ProRail een scootmobieltraining organiseerde in Hardinxveld-Giessendam. Ouderen oefenen samen met BOA's van ProRail het oversteken en de belangrijkste aandachtspunten op overwegen worden toegelicht. Ook roept ProRail medeweggebruikers op om ouderen een handje te helpen bij het oversteken van de overweg."
Sorry?!
Ooit geprobeerd een oudere te helpen? Als ze je met hun scootmobiel niet direct voor je enkels rijden, krijg je wel een wandelstok en/of paraplu tussen je ribben, met een lading traangas toe. Ouderen van tegenwoordig zijn zeer wel in staat om voor zichzelf op te komen, waarbij richtlijn één is: Iedereen die je niet kent, probeert je te beroven en/of verkrachten.
Los daarvan, als medeweggebruiker, waar laat je in hemelsnaam je fiets, motor of auto die je moet verlaten om je oudere in nood te helpen? De meeste spoorwegovergangen hebben geen parkeerterreinen of stallingen in de directe nabijheid. Goede kans dat je fiets verdwenen is, of je een parkeerbon te pakken hebt als je je goede daad hebt verricht.
Wat spoorwegovergangen wel in de nabijheid hebben, beste ProRail: enorme rood-witgestreepte spoorbomen, gigantische lichtinstallaties met allerlei specifieke knippersignalen, en geluidsinstallaties die een hels kabaal maken als er trein in aantocht is. We noemen ze AHOB's en AKI's. Wat moeten we ouderen buiten al die visuele en geluidssignalen exact aan 'belangrijke aandachtspunten' uitleggen? Dat er een groot geel ding aankomt dat je niet in je oog moet krijgen? De eerste trein in Nederland reed op 20 september 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. Het lijkt ons toch sterk dat er nog Nederlanders bestaan die onbekend zijn met het fenomeen spoorwegen.
Ouderen in het verkeer... We zullen de laatsten zijn om te beweren dat ouderen niet thuishoren in het verkeer, relatief maken ouderen zelfs veel minder brokken dan jongeren. Maar het is toch geen geheim dat er in een mensenleven een moment komt dat je er beter voor kunt kiezen om je voortaan nog te laten rijden.
De link naar motorrijden: als je weet dat er ouderen zijn die een spoorwegovergang al niet herkennen, weet je ongeveer waar je rekening mee moet houden in binnensteden.
Nb. De BOA's van ProRail blijken Bijzondere Opsporingsambtenaren te zijn, en niet van die enge wurgslangen.
Michiel Heemskerk
8 juni 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}