Ride to Work Day!

En zo bleek het vandaag internationale Ride to Work Day te zijn, de dag dat alle motor(scooter)rijders wordt opgeroepen eens de motor naar het werk te pakken. Eh...

Beroepsdeformatie zal het dichtst in de buurt komen. Voor ons simpele zielen van Stadsmotor.nl is het zó vanzelfsprekend om met de motor naar het werk te gaan, dat we echt geen internationaal georganiseerde dag als de Ride to Work Day nodig hebben om op dat idee te komen. Gekker, een oproep om eens de auto te pakken, zouden we straal negeren. Want: waarom zouden we in hemelsnaam met de auto willen gaan als het niet ijzelt of sneeuwt?
Maar vandaag (17°C) was het dus Ride to Work Day, en iets staken we er wel van op. Bijvoorbeeld dat het voor veel motorrijders – correctie, mensen met een A-rijbewijs en een motor – klaarblijkelijk helemaal niet normaal is om naar en van het werk de motor te pakken.

Bij onze collega's-bijna-vrienden van Nieuwsmotor lazen we gisteren:

Dus pak je motor om aan te tonen:
- Dat het aantal motorrijders in Nederland omvangrijk is,
- Dat motorrijders uit alle beroepen en alle lagen van de bevolking komen,
- Dat motorrijders de filedruk, verkeersopstoppingen en parkeerproblemen verminderen,
- Dat motoren naast recreatief gebruik ook geschikt zijn voor woon-werkverkeer,
- Dat motorrijden een sociaal goed is.

Moeten we dat allemaal nog uitleggen? Kennelijk wel.

En vandaag werden we (op LinkedIn, groep Elektrisch Rijden) uitgenodigd voor een enquête over Smart Mobility en de 'optimale mobiliteitsmix'. In de enquête kwam logischerwijs geen gemotoriseerde tweewieler voor. Very smart!
Wat wel in de enquête voorkwam: een vraag over comfort. Iets wat kennelijk enorm belangrijk is voor niet-motorrijders.

Welnu, beste niet-motorrijders. Comfort is wat je gewend bent.
Mensen die voor het eerst achter op gaan klimmen en een motorpak aan moeten, klagen steen en been. Michelinmannetje et cetera. Nee, een stropdas is comfortabel (zelfs Claus was het op een gegeven moment zat) en in een mantelpakje kun je lekker bewegen. NOT!

Dan de auto zelf. De enige reden dat een auto comfortabel is, is omdat je er zo lang in moet zitten.
En dan nog, een motor is helemaal niet oncomfortabel. Dat is dus net wat je gewend bent, wat je normaal vindt. Vind je het normaal om elke dag 's ochtends een uur lang stil te zitten in een voorgevormde fauteuil, en ´s middags weer, en dat elke dag, het hele jaar door, jaar in, jaar uit, dan zal een buddyseat inderdaad niet geheel voldoen aan je idee van comfort.

Maar dat ligt niet aan die buddy!

Vanmorgen stortte het van de regen op Ride to Work Day.
Dankzij de heel redelijke Givi-ruit op de nieuwe Suzuki V-Strom Black Rhino en het regenpak (tientje in de uitverkoop bij Halfords) dat ik altijd over mijn zogenaamde all weather-pak aantrek als het stortregent – gratis tip van de stortregenpiloot! – kwam ik netjes droog aan op mijn bestemming, een behoorlijk groot mediaconcern.

Desondanks die meewarige blikken van platbillen (automobilisten) die zeiknat van het parkeerterrein kwamen geglibberd op hun loafertjes en hakjes.

Ik ben gewoon droog... Zien ze dat nou echt niet of willen ze het niet zien?

Michiel Heemskerk
18 juni 2012, de 21ste Ride to Work Day

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy