Middagspits
Het zag er naar uit dat het mooi weer ging worden, dus de 2012 Suzuki GSX-R 1000 gedoneerd aan onze speedfreak Julian en eens lekker op de ST1100 Pan European gekropen. Het was weer de moeite waard. Vanmorgen niks bijzonders, maar vanmiddag schoot het woord verkeersinzicht drie keer door m'n hoofd.
De eerste keer bij het rechts (over voorsorteervak) voorbijrijden van een lesauto met achter het stuur een petje (jonge bestuurder met basebalcap: altijd opletten). Die reed ongeveer 20 km/u voor rechtdoor en ik zag de bui al aankomen: die gaat naar rechts als ik er naast zit. Ik er langs dus, en hij z'n knipperlicht uit en meteen insturen, als verwacht direct gecorrigeerd door de instructeur die me uiteraard wel van verre had zien aankomen. Geen verrassing of stress dus.
De tweede keer op de snelweg vlak voor mijn afslag. Een dame met hoogblond, krullend haar die – gezeten aan het roer van een tamelijk enorme BMW X5 op ongeveer twee meter afstand van een nog veel enormere truck met oplegger ontdekte dat ze daar vermoedelijk niet doorheen kon en wild om zich heen ging kijken of ze kon invoegen naar links. De manier waarop: ongeveer zoals een kat om zich heen kijkt wanneer je 'm diepe slaap verrast met een Chinese duizendklapper.
De derde keer beneden aan die afslag, semi-haakse bocht naar rechts. Voor me een jongeman (net geen petje) die al vanaf het begin van de afslag de rem van z'n Ford Focus ingedrukt houdt, vlak voor de bocht loslaat en dan een jammerlijk mislukte poging doet om sportief de bocht te nemen, want motor achterop in aantocht. Klassieke tekenen van een prutbestuurder: te vroeg geremd, te lang geremd, fout geremd, verkeerd ingestuurd, verkeerd moment gas gegeven en verkeerd uitgestuurd (wielen de berm in). Toen-ie aan z'n approach begon zat ik honderd meter achter 'm, toen we de bocht uitkwamen, reed ik 'm voorbij.
Ik zal niet beweren dat ik de perfecte weggebruiker ben – hoewel rijtechnisch hoogopgeleid en bovendien hoogbegaafd – maar als je soms toch ziet wat er om je heen gebeurt, op een klaarlichte dag onder ideale rijomstandigheden, vraag je je toch af of de regels voor het rijbewijs niet nog veel meer moeten worden aangescherpt. Als kijken al te moeilijk is: in je spiegels, recht voor je uit, door een bocht...
En dan zijn er partijen die willen dat de 125-cc scooter wordt vrijgesteld voor het B-rijbewijs.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel automobilisten zijn die zonder aarzeling veilig wegrijden met een scooter, want het is het makkelijkst te bedienen gemotoriseerde voertuig op aarde, maar ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn die dat nóóit zullen leren.
Een rijtest zou dus hoe dan ook aan te bevelen zijn.
Michiel Heemskerk
26 juni 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}