BMW Car-to-X
Onder de naam Car-to-X communicatie en BMW Motorrad ConnectedRide zet BMW een nieuwe stap in de richting van grotere veiligheid voor motorrijders. Via draadloze communicatie (WLAN) kunnen auto's en motoren elkaar onderling waarschuwen voor dreigend gevaar.
En niet alleen auto's en motoren onderling, maar ook de infrastructuur zelf kan bestuurders waarschuwen.
Voorbeelden van het laatste: een gevaarlijke kruising die bestuurders bij nadering op de hoogte brengt van zichzelf. Of een stoplicht dat aankondigt op rood te gaan springen, zodat we vast kunnen gaan remmen.
Het voertuig begrijpt de boodschap en geeft die met een pictogram weer in het dashboard.
Voorbeelden van het eerste: een voertuig neemt ergens een bocht en het tractiecontrolesysteem of het abs constateert doorslaande wielen. De auto zendt direct een signaal uit over de locatie, rijrichting en snelheid (gps), dat opgevangen wordt door achteropkomend verkeer en vertaald in de juiste waarschuwing: gladheid in aantocht!
Ook: een voertuig staat met panne in de berm of mindert significant vaart vanwege mist of file. Achteropkomend verkeer weet dat de snelheid aangepast moet worden.
Het is allemaal prachtig bedacht van BMW en de zoveelste stap in de richting van de echte automobiel (= vanzelf bewegend), waarmee we ongetwijfeld ooit geconfronteerd gaan worden. Het nadeel is echter dat het alleen werkt als alle voertuigen ervan zijn voorzien.
Het ligt in de aard van de mens om gemakzuchtig te zijn, en als voertuig alles in de gaten houdt, hoef je dat zelf niet te doen en zál je dat zelf ook niet meer doen. Prima als er alleen maar perfect functionerende 'connected' BMW's op straat rondrijden, maar dat is dus niet zo. Het ene voertuig waarschuwt je wel, het andere niet. Best vervelend als je volledig uitgaat van de oplettendheid van je eigen voertuig. Of je zal van je connected BMW overspringen in de Daewoo van je buurvrouw, die dat systeem waar jij zo aan gewend bent net niet aan boord heeft. Je hoort en ziet geen waarschuwingen, dus karren maar!
Het is een treurige realiteit dat de Nederlandse weggebruiker de slechtste ter wereld is. De Nederlandse overheid heeft voorzien in een hoeveelheid verkeersregels waar je akelig van wordt en een toezichtapparaat dat de geringste overtreding van die regels bestraft met boetes die zo hoog zijn dat een modaal gezin (€ 33.000 bruto per jaar, € 2.750 per maand, netto ± € 1.950) serieus in de financiële problemen kan komen door één keer per ongeluk de claxon te beroeren (€ 350), wat zeker op een motor met de claxon direct bij de knipperlichtbediening (dikke handschoenen aan) zomaar kan gebeuren.
De motivatie is dat als iedereen doet wat vadertje Staat zegt, alles goed zal komen. Met de achterliggende gedachte dat als iemand dat niet doet, vadertje Staat daar nóg beter van wordt. Het heeft een weggebruiker gecreëerd die alleen nog maar let op de verkeersregels en vooral de aanwezigheid van camera's of politie. Interactie met overige weggebruikers, weersomstandigheden, staat van voertuig, staat van infrastructuur..? Maakt allemaal niet uit, zolang je maar niet in overtreding bent.
BMW's ConnectedDrive (auto's) en ConnectedRide (motoren) zijn interessante initiatieven die op den duur vast levens zullen redden in het tijdperk dat iedereen blind vertrouwt op de techniek en de aandacht zelfs achter het stuur liever besteedt aan dingen die niets met het rijden van doen hebben. De technische ontwikkelingen zullen de bestuurder nog verder van zijn directe omgeving distantiëren, naar verwachting ten koste van de weggebruikers die nog ouderwets hun zintuigen en hersens gebruiken. Hoe goed een dashboard ook is, het enige wat het doet is de aandacht van de bestuurder van de weg houden.
Om dat te onderstrepen het laatste filmpje. Als je een voertuig van een hulpdienst met geluids- en lichtsignalen al niet aan ziet en hoort komen zonder hulp van je dashboard, hoor je niet op de weg thuis.
Michiel Heemskerk
8 oktober 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}