10 tot 15% meer files
Volgens een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu gisteren naar de Tweede Kamer stuurde, zal het aantal files in de komende jaren met tien tot vijftien procent toenemen.
Het bureau analyseerde het huidige regeerakkoord op milieu- en natuureffecten en voorspelde de gevolgen voor het verkeer in 2020. En in dat jaar zal het autogebruik met twee tot drie procent zijn toegenomen, goed voor een toename van het aantal files met tien tot vijftien procent dus.
Letterlijk zegt het rapport (we hebben een taalfoutje verwijderd): "Dit 'what if'-karakter speelt met name sterk bij de mobiliteitseffecten, waar de analyse een toename van files laat zien van 10 à 15% ten opzichte van het basispad. Deze toename is vooral het gevolg van het onbelast laten van de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, waar eerder in het Begrotingsakkoord 2013 juist was besloten deze vergoeding wel te belasten."
Let wel, dit is dus ondanks al het extra asfalt dat minister Schultz heeft laten aanleggen én die verhoging van de maximum snelheid op diverse trajecten naar 130 km/u die alle problemen in het land zou oplossen. En of het planbureau heeft meegenomen in de calculaties dat door al dat extra asfalt er ook nog extra verkeer zal komen (want er staan geen files meer)..?
Het plan is een opmaat naar het tóch belasten van de reiskostenvergoeding, waarbij wordt gesuggereerd:
Komt die er, staan de automobilisten in de komende jaren minder in de file dan nu.
Komt die er niet, staan de automobilisten de komende jaren tien tot vijftien procent meer in de file.
Minister Schultz en trawanten willen ons niet uit de auto hebben, maar juist erin. Dat we vast staan, maakt hen niet uit, want de kassa blijft toch wel rinkelen.
Het gaat niet prettiger worden voor de automobilist. Tenzij hij zijn A-rijbewijs erbij haalt.
Michiel Heemskerk
10 november 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}