Internationale Herdenkingsdag Verkeersslachtoffers
De Verenigde Naties hebben de derde zondag in november uitgeroepen tot Internationale herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers. Verkeersslachtoffer zijn is niks leuk, weten we uit eigen ervaring, maar kennelijk moet je dat zelf ondervinden voordat je het gelooft.
Noem het morbide, maar ik mag graag naar YouTube-filmpjes met verkeersongelukken kijken. Of het nou om auto's gaat of om motoren of een combinatie van beide, het gaat nooit vervelen. Vooral omdat het zo voorspelbaar is wanneer er iets gaat gebeuren en wat er gaat gebeuren. De meeste van de filmpjes komen uit Rusland, en dat is goed, want in Rusland is het vaak slechter weer dan bij ons en dus kunnen we er wat van leren. Wat best van pas kan komen nu het ook hier slecht weer schijnt te gaan worden.
Kijk even een stukje.
Welnu: als het slecht weer is, is het glad. Je zou denken dat iedereen dat weet, maar dat is dus niet zo. Tenminste, als je ziet hoe snel ook de Russische weggebruikers ondanks barre omstandigheden nog rijden, zou je zeggen dat ze dat niet weten.
Ik was ooit in Rusland, met de auto naar Moskou. Dat was in januari 1993, kort nadat de grens open ging voor Westerlingen. Nu is januari niet de meest geschikte tijd om van Nederland naar Moskou te rijden, en ook was ons vervoer – een Citroën ZX – geen uitgelezen keuze, maar we waren in die tijd wel in voor een geintje en we hadden geluk, want overleefden de heen- én terugreis.
Meer geluk dan wijsheid? Amper. In 1993 was er in Rusland niet zo veel verkeer op straat. Voor vrachtwagens moest je oppassen, want die stopten letterlijk voor niets of niemand (minderden zelfs geen vaart), maar verder ging het wel. Desondanks zagen we (fotograaf en ik) onderweg tientallen personen- en vrachtauto's in de sneeuw onderaan de berm liggen: gladheid in combinatie met snelheid...
Kijken we naar de filmpjes uit Rusland anno 2012 (voornamelijk auto's), dan is het er aanmerkelijk drukker op straat. Bovendien heeft iedereen klaarblijkelijk een videocamera in de auto, en dat levert de volgende wetenschap op.
- Kruispunten zijn gevaarlijk.
- Afslaand verkeer is gevaarlijk.
- Hardrijders zijn doodrijders.
Kijken we naar filmpjes uit Azië (voornamelijk motorscooters), levert dat de volgende wetenschap op.
- Kruispunten zijn gevaarlijk.
- Afslaand verkeer is gevaarlijk.
- Hardrijders zijn doodrijders.
Kijken we naar onboard-camera's op motorfietsen uit het rijke westen, levert dat wederom bovenstaande wetenschap op, plus een vaag vermoeden dat veel bestuurders maar beter opnieuw hun rijbewijs kunnen gaan halen, bij grof gebrek aan verkeersinzicht én beheersing van de veel te snelle/zware machine.
De Internationale Dag ter Herdenking van Verkeersslachtoffers c.q. Internationale Dag van de Verkeersveiligheid c.q. International (World) Day of Remembrance of Road Traffic Victims is een aardig initiatief, met deze kanttekening dat vermoedelijk alleen (nabestaanden van) verkeersslachtoffers stil zullen staan bij de gevaren van het verkeer.
Ik zou weggebruikers – vooral onbeschermde motorrijders – die geen verkeersslachtoffer willen worden, naar aanleiding van de lessen van de YouTube-filmpjes het volgende willen meegeven:
- Let extra op bij kruispunten, vooral als je stoplicht net groen wordt. Er komt ALTIJD (!), ooit, een hardrijder van opzij door rood. Het is verleidelijk om voor te kruipen en als eerste weg te zijn, maar de eerste weg bij groen krijgt de klap.
- Haal NÓÓIT in bij zijwegen, ongeacht het soort weg of de locatie. Je bent al onzichtbaar (kennelijk) en verkeer van opzij is gevaarlijk genoeg. Je moet niet je eigen rijrichting ook nog tot dreiging maken, en dat doe je wel, want de persoon die je inhaalt, is mogelijk bezig met afslaan, en in dat geval niet met jou.
- Houd ALTIJD afstand. Je afstand tot je voorganger is je vluchtroute als er dreiging van achteren komt (hardrijders) en je remweg als er dreiging van voor komt (hardrijders = hardremmers).
En de hardrijders:
- Rijd gerust (heel) hard, maar op een stil, afgelegen plekje waar je geen mensen of dieren kunt raken, maar alleen die ene lelijke brugpeiler of dat stille, donkere water. Niet vergeten e.e.a. vast te leggen met (watervaste en schokbestendige) onboard-camera! Niet alleen voor de registratie van het tijdstip en de datum van overlijden, maar ook leuk voor op YouTube onder de titel 'Probleem dat zichzelf oplost'.
We zullen je op de derde dinsdag van november helaas niet gedenken, want je was geen verkeersslachtoffer, maar een verkeersdader.
Michiel Heemskerk
25 november 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}