Het einde van de autowereld
In een interview in de Volkskrant zegt de Amerikaanse politicoloog Benjamin Barber (73) dat het gedaan is met staten; steden hebben de toekomst. Dat opent perspectieven voor motorrijders!
De helft van de wereldbevolking en zelfs 78 procent van de westerse wereld woont in een stad. Benjamin Barber beschouwt een stad (cultureel en economisch centrum) pas als een stad als er minstens een half miljoen mensen wonen, maar voor Nederland vindt hij 250.000 inwoners ook goed. Dan blijven er in Nederland vier steden over:
1. Amsterdam 789.846 inw.
2. Rotterdam 616.250 inw.
3. Den Haag 501.725 inw.
4. Utrecht 316.448 inw.
Waarbij Stadsmotor.nl graag mag aantekenen dat Brabant met drie steden binnen de Top Tien van Nederland – Eindhoven (217.120), Tilburg (207.406) en Breda (176.562): opgeteld 601.088 inwoners – ook heel aardig in de richting begint te komen.
Maar waarbij ook aangetekend dat de vier grootste steden van Nederland deel uitmaken van de metropool Randstad, met dik zeven miljoen inwoners, en dat de drie grootste Brabantse steden uitmaken van de metropool Brabantse Stedenrij, met ongeveer twee miljoen inwoners. Aan de onderzijde ook nog eens gevoed door de metropoolregio Vlaamse Ruit tussen Brussel, Gent, Antwerpen en Leuven, met dik vier miljoen inwoners, en ter oostzijde geflankeerd door het metropoolgebied Rijn/Ruhr, met tien miljoen inwoners.
Er is aldus nogal wat stedelijk gebied in en om Nederland, en des te interessanter zijn de visies van Barber, die onder meer dus betoogt dat het veel zinvoller is om steden of metropolen als onafhankelijke bestuurscentra te zien, dan bijvoorbeeld provincies of zelfs de hele staat..
In dat licht bezien vindt Barber het "stom" dat men in Nederland geen gekozen burgemeesters kent, maar dat er gewoon eentje uit een vat ambtenaren wordt getapt, en dat men wel gekozen landsbestuurders kent, die feitelijk helemaal niets kunnen besluiten omdat eenduidige regelgeving voor een heel land – zeker in Nederland – vaak weinig hout snijdt.
Nergens komt dat beter tot uiting dan in het verkeer. Wat zal de gemiddelde inwoner van Nieuweschans of Gulpen zich krom betalen voor de westelijke randweg A5 (Amsterdam) of het gerommel met de A13 bij Rotterdam? Beide stukken asfalt mogen een bijdrage leveren aan het smeren van de economie, waarvan ook Nieuweschans en Gulpen profiteren, maar zo zal dat ter plekke niet worden gezien. Een gegeven is ook dat een oplossing die in de ene gemeente prima werkt, in de ander jammerlijk kan falen. Rotterdam is al onvergelijkbaar met Amsterdam en Utrecht omdat die laatste twee een tamelijk oude stadskern hebben en Rotterdam sinds 1940 niet meer. Alle drie die steden zijn volkomen onvergelijkbaar met uit de hand gelopen nieuwbouwwijken Lelystad (1967) en Almere (1976), waar ondergetekende voor het eerst van zijn leven sneller de 200 km/u ging (in een Renault), toen dat nog mocht en er bovendien nog geen huizen stonden.
We mogen hopen dat er stadsbestuur komt. Klaar zijn we dan met Haagse zoethoudertjes als het verhogen van de maximum snelheid op de snelwegen – dat in de praktijk alleen maar meer luchtvervuiling, geluidsoverlast en ongevallen en amper reistijdwinst oplevert. Lokale overheden zullen hun eigen plan mogen trekken, wat altijd neerkomt op het uitbouwen van het openbaar vervoer en het inperken van het autoverkeer (dat blijft gereserveerd voor de overheid zelf). Die plannen zetten de deur wagenwijd (haha) open voor de motor, de motorscooter, de bromsnor en andersoortige (elektrische) tweewielers.
De enige snelle manier van transport om te ontkomen aan de overheid – gemeentelijk, provinciaal of landelijk – is de tweewieler. Eens zult u het allemaal inzien. Als we morgen niet allemaal ontploffen tenminste.
Michiel Heemskerk
20 december 2012 (voorlaatste dag van de aarde)
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}