Zuinige auto's niet zo zuinig
De immer wakkere Volkskrant kwam met het onthullende bericht dat het verbruik van de zuinigste auto's in de praktijk veel hoger ligt dan de fabrieksopgaven. Auto's met benzinemotoren verbruiken in de praktijk 10% meer brandstof dan opgegeven, diesels zelfs 16%.
De reden: de verbruikscijfers van auto's worden door fabrikanten en onafhankelijke keurmeesters gemeten op rollerbanken, waarop de auto's langzamer accelereren en constantere snelheden rijden dan in de praktijk. En die praktijk bestaat tegenwoordig niet uit langzaam accelereren en constante snelheden rijden, getuige ook het verhaal dat mijn zwager me vertelde over de leen-Audi A1 1,2-liter die hij had meegekregen van de garage toen zijn eigen A4 een stukje korter was gemaakt door achteropkomend verkeer. Drie dagen mocht hij ermee naar zijn werk en terug rijden. Die route loopt binnendoor en gaat dus over wegen met stoplichten. In die praktijk is geen sprake van langzaam accelereren. Dat wil zeggen, wel voor zijn A4, maar niet voor zijn leen-A1, waarin hij het gaspedaal bij elk groen licht zo'n beetje door de bodem van de auto moest trappen om mee te kunnen komen met het overige verkeer. Hoewel, dat moest natuurlijk niet, maar je bent gewend om mee te komen met het verkeer en dan is het hinderlijk als je bij elke acceleratie aan alle kanten voorbij wordt gestoven door de duvel en z'n ouwe moer. Want als je in de ochtendspits na elk stoplicht de file vóór je met tien auto's ziet groeien, heb je niet het idee dat je opschiet. En dat idee klopt.
Aldus blijft er weinig over van het (quote Audi-website) "aangenaam lage verbruik van gemiddeld slechts 5,1 l/100 km". Wat ik persoonlijk nog tamelijk hoog vind, want in de jaren negentig reden er al benzine-Honda's rond die volgens de fabrieksopgave 1 op 30 haalden en in de praktijk gemiddeld 4,97 l/100 km: boven de 1 op 20. Als gemeten en vastgesteld door de ADAC en ÖAMTC in de Eco Tour of Europe 1994, in een driedeurs Civic VTEC-E, bestuurd door onder anderen ondergetekende, die als verslaggever de tweeweekse zuinigheidswedstrijd door heel Europa meereed.
Tegenwoordig vind ik 1 op 20 op papier én in de praktijk veel, want wie zuinig wil rijden (zonder te moeten trappen op een fiets), kan nog heel wat zuiniger rijden dan in de zuinigste auto. Je zult daarbij het comfort van de auto moeten missen, maar liever met wat minder comfort doorrijden, dan in groot comfort stilstaan. Een auto kan namelijk nog zo zuinig zijn, als-ie stilstaat met stationair draaiende motor zal het verbruik (weinig) per kilometer (nul) toch nog oplopen.
Wie als automobilist zijn goede voornemens voor 2013 nog niet op orde heeft, maken we graag attent op het motorrijbewijs. Vanaf 19 januari – als de nieuwe rijbewijsregels gaan gelden – mag men vanaf het achttiende levensjaar op een 125-cc motor of scooter klimmen, in dat laatste geval zelfs met het aparte rijbewijs voor de 'automaat of (automatische) motorscooter'. Vanaf zo'n € 2000 heb je een nieuwe 125 cc'er in de schuur staan. Verbruik op papier: 1 op 45. In de praktijk: 1 op 35.
Een van de redenen waarom zo'n scooter zo efficiënt met zijn brandstof omgaat: hij staat nooit in een file.
Michiel Heemskerk
30 december 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}