Het nieuwe jaar
Rampspoed alom in de wereld van het gemotoriseerd vervoer. 2013 was een dramatisch jaar voor de autoverkoop en een historisch dieptepunt sinds de jaren tachtig voor de motorverkoop. In het openbaar vervoer werden de Fyra's van de Nederlandse Spoorwegen op non-actief gezet en in de Sprinters kun je nog altijd niet piesen of poepen. Op een toilet dan...
Nee, ik ga het niet hebben over de auto- of motorverkopen van het afgelopen jaar, want dat interesseert niemand een biet, de fabrikanten, importeurs of handelaren uitgezonderd. En over het openbaar vervoer is al helemaal niets te melden, want dat functioneert zoals we al dan niet gewend zijn.
Waar ga ik het dan wel over hebben?
De crisis.
Deze is voorbij, zegt de voorzitter van de Europese Raad, Herman Van Rompuy, en Stadsmotor.nl, niet gehinderd door enige kennis van economie, steunt deze bewering, en kan dat onderbouwen.
Want wanneer is een crisis voorbij? Als leidinggevende partijen – directies/managers in het bedrijfsleven, overheden groot en klein – klaar zijn met saneren. Waarbij 'klaar zijn met saneren' betekent dat er echt niets meer valt aan te scherpen, uit te persen, onteigenen, stelen, demoveren, ontslaan, opsluiten, doodschieten en verkrachten.
Crises bestaan niet. Crises worden bedacht door rekenmeesters om te bezuinigen, om hun 'bedrijf' meer winst te laten draaien. Hetzij om een zogenaamde 'staatsschuld' (wie voelt die?) af te lossen of te beperken, hetzij om aandeelhouders tevreden te houden of de directeur een dikkere Maserati te bezorgen.
Bezuinigen heeft echter zo z'n gevolgen voor consumptie.
Mensen die op straat zijn geflikkerd wegens bezuinigingen, komen in de WW, vinden geen baan (nobody is hiring), komen in de bijstand en hebben amper nog geld om te eten, laat staan om bijvoorbeeld mooie motoren te kopen. Ondernemers zien hun handel teruglopen, en moeten bezuinigingen of gaan failliet. De welbekende neerwaartse spiraal is een feit.
De overheid tussentijds, maakt handig gebruik van de crisis door allerlei impopulaire maatregelen onder het vaandel van de crisisbestrijding door te voeren.
De werkloosheid is hoog, het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft - 1,2 miljoen - stijgt schrikbarend, thuiszorg is uitgehold tot onder het minimale, en desondanks worden treinen ter waarde van honderden miljoenen afgeschreven, straaljagers ter waarde van miljarden aangeschaft en – meer bij ons punt – honderden miljoenen euro's besteed aan extra asfalt. Allemaal zaken die niet nodig zijn.
Maar die dus wel betaald moeten worden, en dus gaat de btw omhoog en – nog meer bij ons punt – gaan de bekeuringen omhoog.
2013 en de crisis zijn voorbij, en de overheid is klaar voor 2014. En om meteen maar duidelijk te maken hoe de verhoudingen nu liggen tussen burger en overheid, startte de politie tegen oud en nieuw voortvarend met een publiciteitsoffensief.
In het Brabantse Veen – waar niemand buiten de regio tot 30 december ooit van had gehoord, net zo min als van de bijbehorende overkoepelende gemeente Aalburg – werden honderd jongeren opgepakt na 'ongeregeldheden'. HONDERD! Wie er schuldig waren en wie niet: boeie! Opsluiten en later maar zien. En zo misten heel wat volstrekt onschuldigen niet alleen oudejaarsavond, maar ook de eerste werkdagen van het nieuwe jaar. Compensatie: een vette middelvinger van de politierechter.
Opvallend was de datum: 30 december. Nog vóór de jaarwisseling had de politie een relletje nodig om heel Nederland – met dank aan de NOS en RTL – duidelijk te maken dat er geen pardon getoond zou worden aan relschoppers. De hele heisa in Veen leek dan ook zorgvuldig geregisseerd. De helikopter stond klaar, de omliggende korpsen waren wakker, en de verdachten werden verspreid over heel Nederland, in Zeist, Alphen aan de Rijn, Tilburg en Breda. Die cellen waren klaarblijkelijk ook voorbereid.
Ik heb de laatste tijd geen last gehad van de politie. Een enkele alcoholcontrole, maar ach.
Eergisteren vanuit werk in 020 nog een rijtje auto's voorbijgereden om vooraan bij een plaatselijk stoplicht te staan. Bleek de voorste auto (achter een bestelbusje) een surveillancewagen. Ik verwachtte een lik-op-stukje wegens fout voorsorteren en bij een eventueel schampere opmerking aan de puber voorin de auto een snelrecht of supersnelrecht, maar nee, ik mocht rustig mijn weg vervolgen. Met de nieuwe, harde lijn van de politie valt het dus wel mee.
Aangezien de motorbranche vooralsnog vrijwel niets doet, zal de crisis in motorland nog wel even voortduren. Terwijl het weer toch echt meewerkt. 2013 was het warmste jaar sinds eeuwen, letterlijk. En 2014 zal nog warmer worden, wordt voorspeld.
De medewerkers van Stadsmotor.nl zullen ook in 2014 alle ingeblikten hartelijk toelachen. En in de file uitlachen natuurlijk. In de zaligmakende wetenschap dat de overheid motorrijders weliswaar niet beschouwt als volwaardige verkeersdeelnemers, maar eigenlijk ook niets doet om ons het leven zuur te maken qua belasting en speciale wetgeving, waardoor motorrijden onverminderd voordelig en snel blijft. Dat mag ook weleens gezegd.
Michiel Heemskerk
5 januari 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}