Een week auto- en motornieuws
Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg! En zo lezen we in de krant in de berichtgeving over de mobiliteitssector tussen de regels door dat de economie zal aantrekken. Enkele voorbeelden.
'Schultz legt deeltaak neer'
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft ontdekt dat haar man ook beroepsmatig actief is op haar werkterrein (in dit geval infrastructuur)! En dus heeft zij afstand gedaan van een deel van haar bevoegdheden, want de schijn zou kunnen ontstaan dat er sprake is van belangenverstrengeling.
Het goede nieuws: Er zal niets veranderen, want we mogen aannemen dat de staatssecretaris die het bewuste deel van haar bevoegdheden overneemt (beslissingen over subsidieaanvragen van het bedrijf Tocardo, waaraan Haro Schulz van Haegen is verbonden), netjes in de pas loopt. En met betrekking tot de schijn van integriteit die Minister Schultz al sinds het begin van haar carrière tracht op te houden; daarin heeft nooit iemand geloofd. Hoe kun je als minister van Milieu met droge ogen beweren dat het opschroeven van de maximale snelheid op de snelwegen géén gevolgen heeft voor de uitstoot van schadelijke stoffen? Het goede nieuws – voor de Nederlandse weggebruiker – is dan ook dat Melanie Schultz rustig door kan gaan met wat ze doet, en dat heeft toch aardig wat nieuw asfalt opgeleverd, wat ruimte biedt aan heel veel nieuwe auto's! En die hadden we toch al nodig. Zie onder...
'11.761 personenauto's gestolen in 2013'
Voor het eerst in tien jaar is het aantal autodiefstallen toegenomen, in 2013 maar liefst 3,2% meer dan in 2012. Met name jongere auto's (0-3 jaar) van de merken Volkswagen, BMW en Audi zijn populair. "Criminelen zijn steeds vaker in staat de elektronische beveiliging uit te schakelen," meldt de Volkskrant, maar deze Amsterdamse kwaliteitskrant heeft wel vaker bewezen van toeten nog blazen te weten op het gebied van mobiliteit, net zoals geen enkele instantie in Amsterdam daar iets van lijkt te begrijpen. Want het is natuurlijk niet zo dat "criminelen steeds vaker in staat zijn de elektronische beveiliging uit te schakelen," want dat waren ze al lang, maar dat de afzetmarkt voor gestolen voertuigen – het voormalige Oostblok – eindelijk raad weet met moderne auto's en dat de markt voor onderdelen van moderne auto's daar groeiende is omdat er steeds meer moderne auto's komen, al dan niet verkregen uit diefstal. Dat mag de Volkskrant niet schrijven, omdat het stigmatiserend is naar Oost-Europeanen, maar het is wel zo, weten wij uit betrouwbare bron (politie).
Het goede nieuws: Al die auto's moeten vervangen worden en dat is prima voor de branche! De diefstal van motorfietsen steeg overigens met 8,6%; in het afgelopen jaar werden er 1.963 gestolen. Het aantal diefstallen van brom- en snorfietsen daalde. In 2013 werden er 14.487 gestolen, dat zijn er 1.696 minder dan in 2012, een daling van 10%. Nog steeds een verkoop-boost van formaat! Maar ook andere krachten spannen zich in om de verkopen te stimuleren. Zie onder...
'Autoclub ADAC opnieuw in opspraak'
De ADAC, de Duitse ANWB, kwam weer eens negatief in het nieuws, dit keer door het gebruik van traumahelikopters voor dienstreizen. Inderdaad nogal treurig, als een geliefde ergens langs de Autobahn ligt te creperen en gered had kunnen worden, als er maar een helikopter was geweest, die helaas bezet werd door een directielid van de autoclub die geen zin had de auto te pakken. Eerder werd bekend dat de perschef van de almachtige ADAC de cijfers van de Auto van het Jaar-verkiezing had aangepast ten faveure van Volkswagen.
Het goede nieuws: Eigen industrie eerst! Zo werkt het nu eenmaal als je je land economisch vlot wilt trekken. En aangezien de Nederlandse economie voor de volle honderd procent is verbonden aan de Duitse... Wat goed is voor Duitsland, is goed voor ons! Met betrekking tot die helikopter. Als zelfs de ADAC erkent dat de auto niet zaligmakend is, schept dat ruimte voor andere vervoermiddelen naast de auto. De motorbranche zou daar wel bij moeten varen. Voor meer interessante transfers in de wereld van de mobiliteit, zie onder...
'Onrust bij motorbendes'
Henk Kuipers, captain van Satudarah, nam (voor de buitenwereld) nogal onverwacht afscheid van zijn club om toe te treden tot No Surrender, dat een rivaliserende vereniging schijnt te zijn. Minstens even onverwacht werd hij gevolgd door zo'n honderd leden. Het is nieuws dat buiten de wereld van de zogenaamde outlaw bikers met een algeheel schouderophalen wordt ontvangen, want wat zal het de gemiddelde Nederlander in hemelsnaam schelen wie bij welke motorclub lid is? We leven tenslotte in een vrij land.
Het goede nieuws: In een begeleidend schrijven meldde de Volkskrant dat het bezit van een Harley-Davidson of zelfs maar een motorrijbewijs tegenwoordig geen voorwaarde meer is voor lidmaatschap van een dergelijke motorclub. Daarmee zou je kunnen veronderstellen dat deze motorclubs feitelijk geen motorclub meer zijn. En dat zou wonderen kunnen doen voor het imago van andere motorclubs die te lijden hebben van de sfeer van criminaliteit die onterecht hangt om het woord motorclub. Een motor is een ding, niets meer, niets minder. Een berijder van een motor is precies dat, niets meer, niets minder. En over het imago van motorrijders gesproken, dat kreeg nog een positieve oppepper. Zie onder...
'9.600 oude schedel gevonden op Maasvlakte'
Een wandelaar uit Oostvoorne heeft op opgespoten zand op de Maasvlakte twee schedelstukken gevonden van een mens uit de steentijd. Volgens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed toont het fragment van een volwassen homo sapiens aan dat het westelijk deel van Nederland 9.600 jaar geleden al werd bewoond.
Het goede nieuws: Verschillende motorclubs gebruiken schedels in hun beeldmerk. Voorts weet iedereen dat de (tweede) Maasvlakte alleen wordt gebruikt als motorcrossbaan. De vondst van de schedelfragmenten is onweerlegbaar bewijs dat de eerste mens in Holland een motorrijder was en dat het motorrijden genetisch in de mens zit ingebakken. Dat moet op den duur gunstig zijn voor de branche.
Michiel Heemskerk
25 januari 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}