Geen motor-apk: omdat motorrijders slimmer zijn
Zoals de zaken er nu voorstaan, is de apk voor motorfietsen tot 2022 van de baan. Tot zeer grote opluchting van de motorrijderspopulatie, want motor-apk kost tijd en geld en levert niets op. Waarom bij auto's wel?
De RDW zegt: "De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen."
Juist! Waarmee eigenlijk al meteen duidelijk is waarom een motor-apk geen enkel doel dient.
Verkeersveiligheid... dat had bij personenauto's nogal wat te betekenen omdat het zogenaamde 'wrak van de weg' vóór de introductie van de apk in 1994 bepaald geen ongewone verschijning was. Het gros van de automobilisten had (en heeft) absoluut geen kaas gegeten van techniek en louche autohandelaren verhandelden zonder scrupules levensgevaarlijke voertuigen (slechte remmen, doorgeroeste wielophangingen et cetera). Daar moest een eind aan komen. En daar is ook een eind aan gekomen, want bij een jaarlijkse apk valt een gevaarlijke auto genadeloos door de mand.
Milieueisen... Een personenauto is een onwijs inefficiënt vervoermiddel, er vanuit gaande dat de bestuurder en vaak enige inzittende (M/V gemiddeld 89 kg/79 kg in NL) nog geen elfde/twaalfde deel vormt van het te verplaatsen gewicht (bij een gemiddeld voertuiggewicht van 1.000 kg). Niet zo raar dus dat er allerlei emissie-eisen kwamen voor de auto, waarbij vooral de diesels aan strenge normen werden onderworpen.
Om met dat laatste te beginnen bij de motorfiets... Diesels zijn er niet (meer), tweetakten alleen nog maar in de cross, en viertakten zijn best schoon en zelfs zuinig. als er normaal mee gereden wordt.
En wat betreft de veiligheid... De meeste motorrijders zijn zich bijzonder bewust van hun kwetsbare positie in het verkeer en zorgen ervoor dat hun voertuig in goede conditie verkeert. Brengen ze de motor niet vanzelf regelmatig naar de garage voor een check of beurtje, dan hangen ze wel bij hun motormannetje aan de lijn omdat er iets 'raar' voelt of doet. Dat merk je namelijk op een motor, zoals je dat meestal niet merkt in een auto. Lekt er iets aan een motor of is er iets verrot, dan zie je dat meteen! Net zoals je dat bij een auto meteen kunt zien.
Als je onder de motorkap kijkt of onder de auto kruipt.
Wat de gemiddelde automobilist niet doet, want: "Dat doet de garage." En tussentijds kan er niets stuk.
De invoering van de apk voor de personenauto in 1994, en het niet invoeren van de apk voor de motor nu, heeft maar te maken met één ding: het gezonde verstand van de bestuurder. Automobilisten geven niet om veiligheid, motorrijders wel. Daarom hebben automobilisten apk, en motorrijders niet.
Is het dan zo erg, om te worden onderworpen aan apk? JA! Want niet alleen ben je een dag per jaar je vervoer kwijt en kost het geld, maar ook val je in een extra overheidsregister (te laat met geen apk? Automatische boete van € 137,-!), word je onderworpen aan regeltjes die een ambtenaar voor je heeft bedacht, en mag je je voertuig niet meer ongelimiteerd naar eigen inzicht aanpassen, zelfs niet als de veiligheid daarmee is gediend (bijvoorbeeld dubbele koplampen branden: verboten!).
Ambtenaren parasiteren op levensvreugde. Wat een ambtenaar met zijn of haar bleke vingertjes aanraakt, verwelkt en sterft. Motorfietsen zijn de laatste stukjes ongerepte techniek op aarde, de laatste vervoermiddelen waarmee de mens zich ongehinderd overal kan verplaatsen. Geef hem in handen van de overheid, en ook de motor zal ten prooi vallen aan regeldrift en verworden tot een geketend apparaat. De personenauto en vrachtwagen zijn al geknecht, de snor- en bromscooter krijgen het dagelijks zwaarder te verduren. De overheid is de Satan van het wegverkeer, de wegenverkeerswet is de drietand. Ga weg, Satan! In 2022 spreken wij elkaar weer!
Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
12 maart 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}