MotoPlus Roadtrip
Met zeven afleveringen achter de rug meen ik me een oordeel over het televisieprogramma MotoPlus Roadtrip te kunnen permitteren...
Een oordeel waarin ik graag de overwegingen van hoofdredacteur van (tijdschrift) MotoPlus Eric Bulsink (opgegroeid bij Moto73 onder Coen Verburg) meeneem. Deze stelt dat je beter iets op televisie kunt hebben dan niets, en dat het programma opvallend veel jonge kijkers – tussen twintig en veertig jaar – trekt, wat gezien de vergrijzing onder de motorrijders zeer verheugend mag worden genoemd.
Bulsink heeft daarmee absoluut een punt.
Een punt dat hij maakte naar aanleiding van kennelijk niet malse kritiek van die-hard motorrijders, die hadden verwacht dat het televisieprogramma een gefilmde uitvoering van het overigens prima blad zou worden.
Nou, dat dát het niet zou worden leek me nogal logisch, alleen al gezien de personele bezetting van het programma. Ik bedoel: gasten uit de categorie BN'er, een presentatrice uit de categorie 'mokkel' (heb ik niet bedacht), en een deskundige.
Deze deskundige, Jeroen Hidding van MotoPlus, heb ik nooit de hand mogen schudden (wat zomaar had gekund), maar tot nu toe verkoopt hij geen onzin en dat zal vast en zeker zo blijven. Dat heb je namelijk bij deskundigen.
Presentatrice Nadia Poeschmann heeft kennelijk een rijbewijs, maar ik hoor haar vaak het woord 'stoer' gebruiken. En wie 'stoer' gebruikt als kwalificatie voor motoren, motorrijden of motorrijders, heeft er niets van begrepen. Maar ze geldt als aantrekkelijk en kan hele zinnen uitspreken zonder te stotteren, en dat is al wat er van een onbekende presentatrice wordt verlangd. In haar specifieke geval bovendien dat ze lang en mager genoeg is om op alle motoren en in alle pakken te passen. En dat is ze.
Maar dan die BN'ers... Waarom? Wanneer voegt een BN'er iets toe aan een programma? De enige motorrijdende BN'ers die ik zou willen zien in een programma als MotoPlus Roadtrip, zijn motorrijdende BN'ers die daadwerkelijk iets te melden hebben over de motorwereld: Pieter van Vollenhoven, oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Willem van Boxtel alias Big Willem, een man met grote kennis van motorclubs. Wilco Zeelenberg, oud-coureur en tegenwoordig de sterke man achter regerend MotoGP-wereldkampioen Jorge Lorenzo.
Met Pieter zou je het kunnen hebben over verkeersveiligheid en voortgezette rijopleidingen, met Willem over het verschil tussen motorclubs en 'motorclubs', met Wilco over motorsport en waarom je dat beter op een circuit kunt doen dan op straat.
Maar nee:
1. Joep Sertons: Medisch Centrum West, Spijkerhoek, Westenwind, GTST.
2. Winston Post: Westenwind, GTST en de musical De Jantjes.
3. Alwien Tulner: Rozengeur & Wodka Lime, en Deadline.
4. Rick Brandsteder: Wie is de Chef?, Ik kom bij je eten en de Showbizzquiz.
5. Ben Cramer.
6. Sander Janson: Camping Life, Ik kom bij je eten en Dancing on Ice.
7. Maxime Verhagen.
Ik heb werkelijk geen benul welk kijkerspubliek de redactie van MotoPlus Roadtrip voor ogen heeft, maar ik kan wel zeggen dat ik alleen Ben Cramer en Maxime Verhagen ken. De eerste omdat hij er altijd al is geweest, de tweede omdat hij een prominent politicus is en dus in serieuze media verschijnt, en niet alleen in Privé. De rest van de tot nu toe genodigde BN'ers (Alwien Tulner deels uitgezonderd) ontleent hun BN'er-schap aan het verschijnen in televisieprogramma's waar ik nog niet naar zou kijken als ik ervoor werd betaald: soaps en shows. Denken de producers van MotoPlus Roadshow dat motorrijders vaste kijkers zijn van GTST of Ik kom bij je eten? Ik denk het niet. En al zou het zo zijn, de genoemde BN'ers hebben alleen verstand van derderangs tv-programma's, waarom zouden we dan hun mening over motorrijden willen horen? Je gaat een loodgieter toch ook niet uithoren over het kruideniersvak?
Dan de inhoud. "We laten de allernieuwste motoren zien en we rijden de mooiste routes," zegt Nadia in aflevering 1.
Om met dat eerste te beginnen, dat mogen we met een korrel zout nemen. We zien namelijk alleen de allernieuwste motoren (en zelfs dat niet) van BMW, Kawasaki en Yamaha, drie van de hoofdsponsors van het programma. Honda, Suzuki en alle andere ± 50 motormerken? Bestaan niet. Nu is MotoPlus Roadtrip een commercieel gemaakt programma bij een commerciële televisiezender, dus je weet dat objectiviteit een scheldwoord is, maar het is simpelweg ongeloofwaardig.
Je zal maar geen motorrijder zijn en MotoPlus Roadtrip zitten te kijken. Dan zie je dus al je vooroordelen over motorrijden en motorrijders bevestigd. Namelijk dat motorrijders rijke stinkerds zijn die niets beters te doen hebben dan – uitsluitend en alleen ter recreatie – Nederland vervuilen (uitlaatgassen en -geluid) door op niets af van koffiestop naar koffiestop te rijden en tussentijds abseilen, rodelen, zeilen, zweefvliegen en meer activiteiten ontplooien die werkelijk niets met motorrijden te maken hebben en waarbij je nimmer je motorpak zou aanhouden.
En dan weer even een stukje "Lekker het gas erop!"
En vervolgens maar doorzagen over veiligheid... Abs, tractiecontrole, beschermende en reflecterende kleding, overstekend wild... geen aflevering of er wordt benadrukt hoe belangrijk veiligheid is. Met andere woorden: hoe gevaarlijk motorrijden is. Ik begrijp best dat de motordetailhandel wild gelukkig is met de reclame voor hun pakken en helmen, maar alsjeblieft... je maakt géén reclame voor motorrijden, dat toch al het imago heeft dat je met het behalen van je A-rijbewijs je doodvonnis tekent.
Ook slechte reclame is reclame, ik weet het. Maar als we ooit nog de illusie hadden om als motorrijdende verkeersdeelnemer serieus genomen te worden, dan is dat na MotoPlus Roadtrip wel afgelopen. En dat is best jammer. Ik denk persoonlijk niet dat de branche de groei of opleving moet zoeken in alleen de recreatieve rijder, maar in de doorgroeiende brommerrijder of automobilist die de files beu is. En dan moet je de motor niet presenteren als een speeltje voor zonnige zondagen, maar als een volwaardig vervoermiddel voor dagelijks verkeer, dat daarnaast gebruikt kan worden als luxe speeltje.
Ik snap de inspanning van MotoPlus en het enthousiasme van Eric Bulsink, maar iedereen weet inmiddels toch dat je voor zinvolle informatie geen televisie moet aanzetten en al helemáál niet RTL? Wie meer van motorrijden wil weten, kijk in of op de gespecialiseerde media. Wie Nadia wil zien (laat het horen voorlopig maar zitten) google haar. En laat die BN'ers in vredesnaam waar ze thuishoren, in hun soaps en shows die we snel kunnen wegzappen.
Michiel Heemskerk, mediafilosoof
20 mei 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}