Coentunnel: de sluiting
Het was al heel lang bekend dat de nieuwe Coentunnel van woensdag 16 tot en met zondag 20 juli afgesloten zou worden in verband met de aansluiting van gerenoveerde oude Coentunnel. Daar verheugde ik me bijzonder op! Maar Amsterdam had nog wat verrassingen in petto.
Sluiting woensdag 16 juli... vanaf negen uur 's avonds. En dat laatste was niet helemaal helder gecommuniceerd. In zoverre, ik hoorde het pas woensdagochtend op het nieuws, en dat terwijl ik toch bijzonder geïnteresseerd was in de afsluiting in verband met mijn voornemen op de drie doordeweekse dagen van afsluiting alternatieve routes te proberen en te kijken wat voor verkeerschaos ik zou tegenkomen. Per motor, vanzelfsprekend, want we gaan liever dood dan in een auto te stappen tenzij dat echt niet anders kan.
Route 1 (vanaf Purmerend) zou me via de IJtunnel door centrum Amsterdam naar mijn werkadres in Havens-West brengen.
Route 2 zou over de Hempont bij Zaandam voeren.
Route 3 – the long way – via de Velsertunnel bij Velsen.
Route 1 was niet nodig op woensdag 16 juli, want de tunnel sloot dus pas om 21.00 uur, en tegen die tijd was ik al lang en breed weer thuis. Het lollige was dat niemand klaarblijkelijk wist dat de Coen pas zo laat zou sluiten, want er was werkelijk geen kip te bekennen. Dat wil zeggen, er was één kip te bekennen: de motoragent na de bocht vlak vóór de Coen. Een bocht die je in het dagelijks leven nooit normaal kunt nemen, want er staat altijd file. Dat kon nu dus wel. En goddank reageerde de agent niet op het geluid van de Akrapovic onder de Yamaha MT-09.
Route 1 stond dus in de tweede planning op donderdag 17 juli. Wegens een gelijktijdige afsluiting van het verreweg belangrijkste kruispunt in Purmerend in de richting Amsterdam-Noord (Jaagweg-Gorslaan van van zaterdag 5 juli tot en met zondag 17 augustus!), reed ik via de A7 en A8, bij Zaandam linksaf de Ring A10 naar de afslag Amsterdam-Noord. Die afgesloten bleek voor alle verkeer in de richting van de stad! En ja, ook de Piet Heintunnel richting de stad was afgesloten wegens onderhoud. Aldus reed Michiel – dit keer op een zo goed als nieuwe Honda NTV – bij gebrek aan verdere tunnels richting centrum Amsterdam door de Zeeburgertunnel de hele Ring A10 af, tot aan de Coentunnel aan de zuidzijde. Dat was een best eindje om. En – wonder o wonder – ook niet bepaald rustig, ondanks de vakantie voor de mensen met een vaste baan.
Fijn geregeld, Amsterdam! Sluit de stad gewoon compleet af vanaf het noorden. Wat kan het jullie schelen.
In tegenstelling tot een autocollega die weer de ring Zuid pakte in de richting Hoorn (hemelsbreed 45 kilometer), en daar twee uur over deed, pakte ik in de middag op de terugweg meteen maar de Hempont naar Zaandam, die eigenlijk in Route 2 hoort.
En dat was leuk! Een file van een kilometer of drie voor de pont, waarvan maar weinig mensen het bestaan vermoeden, maar daar had ik met de NTV uiteraard absoluut geen last van. Dus eenmaal aangekomen bij de pont op aanwijzing van een geeljas zonder stoppen het voetgangers/fietsersgedeelte van de pont opgereden, motor af, en varen maar, om amper vijf minuten later door te tuffen aan de noordzijde van het Noordzeekanaal.
En gezellig op die pont! Vol met fietsers en bromfietsers in opperbest humeur bij het zien van al die kokende automobilisten in hun stilstaande stoofblik. Eén fietser vroeg me nog samenzweerderig: "Zeker niet netjes achter aangesloten bij de auto's?"
Neuh...
Wat ook niet hoefde, want naar de overkant tussen de fietsers, en die betalen niet voor de overtocht, dus ik ook niet, werd me verzekerd door een persoon met zongebrand hoofd, wit overhemd en allemaal gouden strepen, vermoedelijk behorend tot het personeel van Hempont. En alzo ook nog eens het gebruikelijke veertarief van € 1,20 uitgespaard. Dát had Amsterdam dan wél weer goed geregeld. Naast het feit dat er dubbel zo veel ponten voeren, namelijk twee tegen elkaar in. Lekker snel. Goed gedaan GVB! En koester dit compliment, want dat krijg je niet snel nog een keer. En ik kan het weten, want ik ben in de vijftig jaren die inmiddels achter me liggen nimmer in de verleiding gekomen het GVB een compliment te geven. Wat overigens niets zegt over het altijd correcte personeel van het GVB, maar meer over het openbaar vervoer als geheel. Dat in staat is tegen volstrekt onrealistische tarieven de slechtst denkbare service te leveren.
Route 2, vrijdag 18 juli
Inmiddels verliefd, de Hempont dus. Heen op de MT-09 weer (ik wissel vaker van motor dan van onderbroek). Geparkeerd in het overdekte voetgangers/fietsersgedeelte op de pont. Wat geen boze blikken opleverde, want de voetgangers/fietsers stonden liever in het zonnetje. Ik niet met motorkleding aan. Boze blikken om deze 'illegale' bezoeker..? Nog niet eens licht geïrriteerd. Hooguit verwonderd/geamuseerd toen ik de alleszins potente Yamaha startte en de Akrapovic-ronk van de gretige driecilinder, honderdmaal versterkt door de krappe overkapping, door de Zaanstreek en Havens-West galmde...
Terugweg... Bij de importeur ontdaan van de Yamaha MT-09, voorzien van een Yamaha SR400 (ik wissel vaker van motor et cetera), in de middag meteen de Hempont weer opgezocht. Even file voorbij rijden, motor af voor de pont tussen de fietsers. Duwen de pont op (kickstarten voor tien meter is raar), en geparkeerd onder de overkapping. Een ander (dikker) persoon met rood zongebrand hoofd, wit overhemd en allemaal gouden strepen vraagt € 1,90 tol. Ik ben nog niet begonnen met protesteren of hij lacht me recht in me gezicht uit met de woorden: "Voor die Vespa?! Ik heb je niet gezien."
Als altijd mogen de voetgangers en fietsers als eerste van de pont. De meeste fietsers zijn al halverwege thuis voor de laatste auto van de pont is. Ik op mijn SR400 pruttel kalmpjes Zaandam uit, bij elk stoplicht duizend auto's voorbij rijdend, de A8 op, de A7... met een vertraging ten opzichte van de normale rit door de Coen van misschien een kwartier.
Route 1 voert me door een lange file ontheemden, route 2 brengt me in contact met mensen die ik anders nooit had gesproken en gunt me fraaie vergezichten over het Noordzeekanaal. Op de pont bestaat geen stress, behalve bij automobilisten. Opgesloten in hun vierwieler zien ze niets behalve de achterkant van hun voorligger, spreken niemand behalve een bekende aan de andere kant van de smartphone, ruiken niets behalve de kunstmatige dennengeur van hun 'luchtverfrisser', voelen niets behalve de gortdroge ijslucht uit hun airco.
Ik ben altijd gek geweest op fietsen, gek geweest op brommers, sinds dertig jaar gek op motoren. Dat zal nooit overgaan. Berijders van tweewielers leven, automobilisten vegeteren in hun zelf gecreëerde cocon. Hoe dan ook tijdens de rit.
Auto's zuigen! (Cars suck!) Honderd procent in een normale situatie, duizend procent in een abnormale situatie.
Michiel Heemskerk, Hempontoloog
20 juli 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}