Coentunnel: de opening

Jawel, Stadsmotor.nl was er als de kippen bij om de nu volledig opengestelde Coentunnel(s) te testen op toegankelijkheid en verkeersveiligheid. Dat viel enorm mee!

We hadden het graag meteen laten zien, maar de helmcamera stond verkeerd afgesteld en vertoonde alleen het dashboard van de Yamaha SR400 en zo'n 25 kilometer asfalt met af en toe wat strepen.

Maar wat is het geval in de nieuwe situatie? De westbuis van de oude Coen is vanaf vandaag alleen toegankelijk vanaf de A8 (Zaandam), de oostbuis van de oude, Eerste Coen – vóór de renovatie en de opening van de Tweede Coen voor verkeer vanuit het zuiden – is nu gereserveerd voor verkeer vanaf de A10 ring noord (Landsmeer, Amsterdam-Noord) in zuidelijke richting.

Deze constructie houdt in dat de grootste chaosveroorzaker – de aansluiting A8/ring noord vlak voor de tunnel – niet meer bestaat.

En dus is er komende vanaf de A8 in het geheel niets meer te kiezen of te vrezen aan invoegers, en dat was te merken voor ondergetekende, die vanaf de A8 kwam en dus ongehinderd door de oude westbuis kon knallen, eerst zwaaiend naar de ingeblikten die in de file stonden voor de oude oostbuis. Wat daar de reden was voor de opstopping was mij niet duidelijk, maar vastgesteld kon worden dat de nieuwe situatie geen enkele garantie is voor een ongehinderde doorgang. Ingeblikten zullen altijd op elkaar blijven knallen en vrachtwagens zullen altijd te hoog zijn.

Hoe de wisselstrook – de tweebaans westbuis van de nieuwe Coen – zich zal gedragen, is nog niet te zeggen. Hij was vanmorgen afgesloten... Mogelijk gaan we dat nog beleven als Noord-Holland terug is van vakantie. Ik zal er zijn. En nu de weg op om te kijken of de wisselstrook wel in noordelijke richting open is. Nader bericht volgt!

Dit was een saai stuk. Sorry. Maar morgen gaat er vast weer wat mis!

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
21 juli 2014

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy