NS 175 jaar: misleidende reclame
Gefascineerd onderbrak ik vanmorgen het lezen van de ochtend-apps om te kijken naar de (nieuwe?) reclamespot van de Nederlandse Spoorwegen, dat dit jaar 175 jaar schijnt te bestaan. Het viel zelfs mijn jongste dochter op: "Pap, waarom kijk je hiernaar..?"
Welnu, dat had te maken met de inhoud van de commercial. We zien een man – jonge dertiger? – in een landelijke omgeving onder een zonnige hemel zonder tegenwind naar een perfect onderhouden historisch NS-station fietsen, waar hij met een niet-haperende OV-chipkaart incheckt op een alleszins rustig perron, instapt in een smetteloze trein die – zo is de indruk – stipt op tijd arriveert, plaatsneemt in een smetteloze coupé waar volop zitruimte is en iedereen lacht, de krant leest of nog even de ogen sluit. Vanzelfsprekend bereikt onze reiziger in seconden, mijmerend uitziend op weidse landschappen, zijn plaats van bestemming...
Mijn gedachten gingen even terug naar een persbericht van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen d.d. 22 september 2014:
Waarschuwing misleidende reclame theorie-opleidingen
Let goed op als je een theoriecursus boekt. CBR krijgt regelmatig klachten over rijscholen die de indruk wekken dat je bij hen altijd slaagt. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Zo oordeelde de Reclame Code Commissie onlangs dat de claim van opleider "Altijd Geslaagd" dat je na een cursus gegarandeerd slaagt, misleidend is. Het CBR doet al enige tijd geen zaken meer met Altijd Geslaagd en heeft de inschrijvingsovereenkomst met deze rijschool opgezegd.
Ook voor theorielessen geldt: is het te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook.
Nu ben ik toevallig (als journalist) eens aanwezig geweest bij een cursusdag van Altijd Geslaagd, en eerlijk is eerlijk: aan het einde van de dag wist één (1) van de circa veertig cursisten te zakken voor zijn theorie-examen. Wat cursusleider Sait Çinar overigens van tevoren aan de cursisten had meegedeeld: dat het altijd mogelijk is dat je toch niet slaagt, maar dat je dan oerdom bent of echt de hele cursus hebt zitten slapen.
Doet niets af aan het feit dat Altijd Geslaagd zijn naam dus niet kan waarmaken. Dat het gemiddelde slagingspercentage bij theorie-examens dramatisch veel slechter is – eerste halfjaar 2013 brommer (AM) 46,34%, motor (A1+A) 52,87%, auto (B) 44,99% – dan bij Altijd Geslaagd, staat daar los van. En dus is de claim Altijd Geslaagd inderdaad niet helemaal waar en dus misleidend.
Misleide cursisten van Altijd Geslaagd na het motortheorie-examen (eigen foto).
Misleidend?
Even terug naar de reclamespot van de Nederlandse Spoorwegen. Daarin wordt de indruk gewekt dat reizen per trein efficiënt, zeker, prettig en zelfs ontspannend is. Zonder te overdrijven mag ik toch stellen dat je als inwoner van Nederland de afgelopen vijftig jaar onder een enorme steen gewoond moet hebben als je dát gelooft. Ik zal niet beweren dat de reishemel die de NS in de reclamespot belooft nooit voorkomt, maar de dagelijkse praktijk, zeker nu de zomervakantie weer voorbij is en de bladeren vallen, is de reishel. Niets is in de spits zoals in de commercial van de NS, behalve de prijs van de reis, die altijd even hoog is, ongeacht of de trein op tijd is, de hele afstand rijdt, een zitplaats of zelfs maar een behoorlijke staplaats biedt. Eerste klasse reizen? De prijs is nóg veel hoger, en als het druk is in de trein, zit de eerste klasse ook vol met scholieren. En nee, die staan niet op voor mensen die wel een geldig plaatsbewijs hebben. En denk niet dat de conducteur een rondje kaartjes knippen doet als je als passagier al niet eens meer kunt bewegen.
Ik roep bij deze de lezer dan ook op om zich te melden bij de Stichting Reclame Code om aldaar het online klachtenformulier in te vullen. Ik heb het reeds gedaan.
De reclamecampagne van de Nederlandse Spoorwegen is misleidend en leidt op die wijze argeloze burgers weg van het enige ware transportmiddel: de motor(scooter)! En doet daarmee de motor(scooter)handel schade.
De Nederlandse Spoorwegen moeten de commercial aanpassen en een eerlijk beeld schetsen, dus met uitpuilende perrons, wachtend op treinen die niet of te laat komen, of al afgeladen zijn met nat volk.
En als Nederlandse Spoorwegen eerlijk is, voegen ze daar sinds vandaag ook nog een klein stukje dreiging aan toe van IS, dat naar aanleiding van de voorgenomen inzet van Nederlandse F16's boven Irak heeft aangekondigd in Nederland voor soft targets te gaan: bus- en treinstations. De kans dat een individuele jihadist achter een motorrijder aan gaat hollen om hem op te blazen, lijkt me te verwaarlozen. Om nóg maar eens een goede reden aan te dragen om motor te gaan rijden.
Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
25 september 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}