File, fijnstof bij EV's en supersportmotoren...
Anderhalf uur file op de A2 in de richting Maastricht tussen Sint Joost en Echt! De reden: een gekantelde vrachtwagen. Het nogal grappige detail: de vrachtwagen vervoerde autobanden.
En waarom ik dat ondanks de wrange aanleiding grappig vind: de automobilist roept het fileleed over zichzelf af, en hoe kan dat beter geïllustreerd worden dan met een file die veroorzaakt wordt door een ongeval waarbij een vrachtwagen betrokken is waarvan de lading bedoeld is om automobiliteit te bevorderen?
Eergisteren publiceerde Transport & Mobility Leuven, verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven, een onderzoek waaruit blijkt dat elektrische auto's net zo veel fijnstof produceren als auto's met verbrandingsmotor.
Gisteren publiceerde De Telegraaf (AutoVisie): "De meerderheid van Nederlandse plug-in hybride leaserijders rijdt gewoon op benzine. In plaats dat de auto wordt voortgestuwd door elektriciteit, blijken berijders 80 procent van al hun kilometers op 'vieze' brandstof te rijden. Dat terwijl wel optimaal geprofiteerd wordt van de lage bijtelling."
Vanmorgen kopte De Telegraaf "Leaserijders vogelvrij", naar aanleiding van het voornemen van de belastingdienst om "nog strenger controleren of zakelijke rijders de boel niet bedonderen en een correcte kilometeradministratie bijhouden".
Gisteren in de avondspits – dinsdag 11 november 2014 – werd Nederland getroffen door het grootste verkeersinfarct van dit jaar. 424 kilometer in totaal rond 17:45 uur, waarvan slechts 13 kilometer veroorzaakt door een ongeval met een motorrijder (A10 Zuid bij de afslag Amsterdam-Watergraafsmeer). Die mogelijk niet uit zichzelf is gaan liggen.
Het enorme verkeersprobleem – zoals bekend exclusief veroorzaakt door automobilisten, maar een last voor iedere burger – zal niet worden opgelost. Althans niet op de manier waarop overheid, branche en consument nu bezig zijn, waarbij de milde bijtellingregels voor zogenaamd milieuvriendelijke auto's het toppunt van debiliteit vormen.
Lage bijtelling op elektrische voertuigen (EV), hybrides (HEV) en plug-in hybrides (PHEV)... De overheid maakt goede sier in de milieuhoek, de branche vindt het prachtig, de consument vindt het prachtig. De branche kan de EV's, HEV's en PHEV's niet aanslepen, de consument maakt dankbaar misbruik van lage bijtelling, want natuurlijk wordt die leaseauto niet alleen zakelijk gebruikt, en de belastingdienst loopt miljarden mis.
En het milieu wordt er alleen maar slechter van.
Keerzijde
Je leest de laatste tijd steeds minder over de keerzijde van elektrisch vervoer. En dat is niet omdat de keerzijde is veranderd, maar omdat het verhaal al zo vaak is verteld dat het geen nieuws meer is. Al sinds de introductie van de Hybride Toyota Prius is bekend dat het ding helemaal niet zuiniger is dan een 'normale' auto.
En dat kan ook niet.
Je hoeft geen natuurkundige te zijn om te bedenken dat voor het verplaatsen van een bepaalde massa een bepaalde hoeveelheid energie nodig is. Of die energie uit een benzine- of dieselmotor komt, of uit een kolen-, gas- of kerncentrale, maakt niets uit voor de benodigde hoeveelheid energie. Een EV, HEV of PHEV is door zijn bouw (grote of veel accu's en/of meerdere motoren) hoe dan ook zwaarder dan een auto met verbrandingsmotor, en vraagt dus meer energie om verplaatst te worden.
En daar gaat dus het gesuggereerde milieuvriendelijke aspect. Het enige voordeel van elektrisch vervoer is dat het niet klinkt en stinkt op de plek waar het ding rijdt, maar het stinkt even goed. En of je nou elektrisch, hybride of plug-in hybride in de file staat of een parkeerplek zoekt, maakt voor de vertraging ook niet uit.
Zou de overheid eens iets willen doen om de autoproblematiek echt aan te pakken, dan zouden van álle persoonsvoertuigen de werkelijke kosten moeten worden geïndexeerd: dus inclusief de milieuschade die ((P)H)EV's veroorzaken in de elektriciteitscentrales, en inclusief de extra schade die ze veroorzaken aan de infrastructuur door hun hogere gewicht. En álle heffingen daar aan vastbinden, door energieverbruik te belasten.
Plotseling zouden gemotoriseerde tweewielers als minst schadelijk voor het milieu en de infrastructuur uit de bus komen. Wat ze zonder discussie ook zijn.
De milieuvriendelijke motor(scooter)
En om de hand ook even in eigen motorrijdersboezem te steken: alle belasting op energieverbruik zou ook meteen de productie én het gebruik van (zuipende) supersportmotoren ontmoedigen. Op de afgelopen EICMA in Milaan presenteerden diverse grote motorfabrikanten – Aprilia, BMW, Ducati, Kawasaki, Yamaha – met veel bombarie en onder luid gejuich nieuwe supersporters met een vermogen op en over de 200 pk. Een ander motief dan het verlangen naar hogere winstmarges kun je daar niet achter zoeken, want een motor met 200+ pk dient verder geen enkel ander doel. Hoe meer van die kruisraketten er op de wegen zullen verschijnen – boys will be boys –, hoe kleiner het draagvlak voor de gemotoriseerde tweewieler zal worden. De gemiddelde burger is nooit gek op motorrijders geweest, en het imago is er de laatste tijd met de toenemende publiciteit rond Brag&Boost en Wheelietime-achtige clubs bepaald niet beter op geworden.
De auto-industrie heeft de eigen ruiten lang geleden ingegooid en de motorindustrie volgt het voorbeeld, zeer geholpen door een fractie van de eigen clientèle, terwijl er enorme winst geboekt kan worden voor mens, branche én milieu met 'normale' motoren en motorscooters. Het eerder genoemde Transport & Mobility Leuven becijferde een tijdje geleden dat files met 40% zullen afnemen als 10% van de automobilisten overstapt op de motor.
Miljarden investeert de overheid in milieuvriendelijke auto's die onmogelijk milieuvriendelijk kunnen zijn, en dit onderzoek uit Leuven wordt gemakshalve genegeerd. Ook door de branche. En maar afvragen waarom het zo slecht gaat.
Michiel Heemskerk, roepende in de woestijn
12 november 2014
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}