Motorrampjaar 2014
Een mens houdt veel tijd over als er geen motor gereden kan worden, zou je zeggen. En toch kan het dan tot half februari duren voordat je een keer toekomt aan het terugblikken op motorrampjaar 2014.
Te beginnen met de crisis. Honda Nederland hield op te bestaan in de bekende hoedanigheid, met een kantoor en zo, en dat betekende onder andere dat de ons bekende personen aldaar per direct op straat stonden. Het betekende voorts dat testmotoren niet meer opgehaald konden worden op het ons vertrouwde adres in Schiphol-Rijk, maar hetzij bij Benjan Motoren in Ridderkerk, hetzij bij Ten Kate Motoren in Nieuwleusen. Het is niet dat we een hekel hebben aan de mensen van Benjan of Ten Kate, in tegendeel zelfs, maar zowel Ridderkerk als Nieuwsleusen zijn een waanzinnig eind verwijderd van de bewoonde wereld waar het de media betreft. Nu zijn we niet bang voor een stukje rijden, maar er moet ook nog weleens gewerkt worden, meestal in Amsterdam, en in een lunchpauze op en neer naar Schiphol-Rijk gaat aanmerkelijk sneller dan naar Ridderkerk of Nieuwleusen, en loopt een stuk minder in de papieren qua brandstofkosten. Een en ander resulteerde wel in een prachtige zaterdagrit per Honda VFR naar Nieuwleusen en een terugtocht per openbaar vervoer, die MEER DAN VIJF UUR duurde, voor een bedrag waarmee we twee keer op en neer naar Nieuwleusen hadden kunnen rijden.
Mocht u Honda missen op Stadsmotor.nl, dan weet u nu waarom: de tests zijn te duur geworden. En mocht u andere merken missen: zelfde reden. De fabrikanten houden geld in de zak, Stadsmotor.nl raakt blut.
Wat er verder nog veel erger mis ging in 2014: de publiciteit rondom motoren.
- MotoPlus Roadtrip verscheen op televisie en bevestigde wat iedere niet-motorrijder al vond: motoren zijn peperduur en onveilig en worden alleen gebruikt om kostbare brandstof te verknallen met onzinnige recreatieve ritten. Presentatrice Nadia Poeschmann bewees gelukkig later dat ze meer kan dan aantrekkelijk zijn, namelijk onaantrekkelijk zijn (Expeditie Robinson).
- Vriendenclubs Brag & Boost en Wheelietime maakten furore door met veelal wederrechtelijke capriolen op de openbare weg de publiciteit te zoeken én te vinden. Het imago van 'de motorrijder' liep een tweede gevoelige deuk op. De politie beloofde meer aandacht te gaan besteden aan motorrijders. Precies waar geen enkele motorrijder op zit te wachten.
- No Surrender nestelde zich naast de niet echt bevriende Hells Angels en Satudarah. Minister Opstelten van Justitie presenteerde de Integrale landelijke voortgangsrapportage Outlaw Motorcycle Gangs (OMG!) en was daarmee de eerste en enige die genoemde verenigingen niet 'motorclubs' noemde. Maar het kwaad was al geschied. De al dan niet vermeende rivaliteit tussen de clubs was aanleiding voor menig burgemeester om motorevenementen af te zeggen, tot dealerfeestjes met bbq en springkussens voor de jeugd aan toe. En nog maar hedenochtend werd motorclub Rogues uit Opmeer in het nieuws een 'motorbende' genoemd. Hun clubhuis brandde vannacht af, nadat minder dan twee weken geleden het clubhuis van motorclub Expendables in het nabijgelegen Obdam afbrandde. Ook niet echt bevorderlijk voor de naam van motorrijders.
Gelukkig ging er ook iets goed. Het duo Bart Verhoeven en Joost Overzee presenteerde op internet MotoMe, en dat was prima, door en voor motorrijders. Automobilisten zullen ze er niet mee bekeren, maar misschien moeten we al lang blij zijn dat motorrijden nog niet verboden is. De motor komt alleen nog maar negatief in het nieuws, en dat hebben we aan de motorrijders zelf te danken. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Michiel Heemskerk
Vrijdag 13 februari 2013
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl