De Gevaarlijkste Wegen Van Nederland

Het mag trouwe lezers na mijn laatste blogje duidelijk zijn dat ik liever geen overheidspropaganda kijk, maar via Facebook kwam ik toch terecht bij een fragment van 'De Gevaarlijkste Wegen van Nederland', met als presentator justitiepapegaai André van der Toorn. Daarin dashcambeelden van (bijna-)ongevallen die ons moeten leren ‘hoe het heurt’…

Het fragment in kwestie kwam tot mij via een Facebook-groep waarin ene Elles met een smilie meldde dat ze gisteren op tv was. Op zich al geen prestatie om trots op te zijn – ook André van de Toorn is immers op tv – maar wat frappant was: het verhaal van Elles, die rijdt met een helmcamera, werd gebruikt om te illustreren dat automobilisten in de donkere dagen beter moeten opletten op motorrijders.
Nu ben ik de eerste om dit toe te juichen, maar in de film die vervolgens werd vertoond, zien we Elles die zich op een motor tussen een file doorwurmt en vervolgens bijna wordt aangereden door een auto die van baan wil wisselen (geheel links naar rechts), Elles bijna scheppend, waarop Elles mogelijk overreden zou zijn door de vrachtwagen die ze net was voorbijgereden.

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Ik heb het uitgetikt.

“Elles is een echte motorrijder. Het hele jaar door rijdt ze van haar woonplaats Rosmalen naar het werk in Beesd. Sinds kort gaat er een camera mee,” juicht André van der Toorn in De Gevaarlijkste Wegen van Nederland.

En dat is heel goed van Elles, vind ik oprecht. En ik hoop dat ze dat nog lang zal blijven doen. Er zijn meer mensen als Elles nodig. Maar…

Elles: “De camera heb ik op mijn helm gedaan omdat ik in mijn dagelijkse leven als woon-werkrijder steeds meer situaties tegenkom die zeer onveilig zijn.”
Over de bewuste dag: “Dit is bij het knooppunt Hintham bij Rosmalen, waar je twee in- en uitvoegsituaties hebt. Ik reed op dat moment gewoon door de file heen. Het was een stukje waarbij de desbetreffende automobilist in één keer naar rechts ging, in één keer richting aangaf, niet in de spiegels keek en dus maar ging, wat vervolgens een bijna-aanrijding met mij veroorzaakte.”
Van der Toorn in de voice-over: “Dit gaat echt maar net goed! Gelukkig rijdt Elles niet hard en reageert ze snel. Het had ook heel anders kunnen aflopen! Het is duidelijk dat de autobestuurder haar nooit heeft gezien.”
Elles: “Zomer en winter zit nogal verschil tussen de manier waarop automobilisten reageren in het verkeer. In de winter zie je gewoon dat ze dingen doen die ze wellicht ’s zomers niet zouden doen. Bijvoorbeeld kijken, of het eerder aangeven van richting. Deze mevrouw had in dit geval moeten kijken, dan richting moeten aangeven en dan pas gaan. Ze deed in dit geval alles tegelijk. Dan krijg je situaties zoals deze.”
Resumerend in de camera: “Automobilisten, wees jezelf ervan bewust dat er ook in de winter gewoon motorrijders door de file heen komen. Kijk een keer extra in je spiegels en ga dan pas handelen.”

Geheel tegen mijn gewoonte in – want iedereen moet zelf weten hoe hij zich doodrijdt – besloot ik te reageren op Facebook. Voornamelijk omdat Elles me op tv zo jong leek en ook op haar Facebookpagina geen foto ouder dan vier jaar van Elles met motor te vinden was. Wat haar in mijn ogen nog niet echt een autoriteit op het gebied van verkeersveiligheid of een meester in de hogere forenskunde maakt.
Aldus plaatste ik bescheiden: “Eh... Elles... Je had er ook bij mogen vertellen dat het niet zo doordacht is om een auto over de middenstreep in te halen als er A) niets rechts naast zit en je B) net een vrachtwagen bent gepasseerd.”
Waarop Elles antwoordde: “Dan zal ik er voor jou even bij vertellen dat tussen de auto en de vrachtwagen één auto aan ruimte was. Als ik daar was gaan rijden was ik vol achterop die auto geklapt omdat ik niet kon remmen, vanwegen een vrachtwagen die heel dicht op mn achterwiel zit. Altijd rekening houden met de remweg van een vrachtauto....”

WAT DEED JE DAAR DAN, ELLES? had ik willen cybergillen, JE HAD DAAR NOOIT MOETEN RIJDEN! maar dat heeft natuurlijk niet het op Facebook zo populaire YOLO-gehalte, dus ik heb het er bij gelaten, maar…

WAT DE **** IS ER MIS MET DIE ANDRÉ VAN DER TOORN?!

Hoe kun je een Elles, die zich overduidelijk zélf in een onveilige situatie manoeuvreert, autorijdend Nederland een lesje laten lezen over onveilig weggedrag?

Wat Elles had moeten zeggen:
- “Wees extreem voorzichtig als je in de file een auto inhaalt als er aan de andere kant (links of rechts) geen auto rijdt. Automobilisten zullen bijna nooit van baan veranderen als er een auto naast ze zit… maar wel als er géén auto naast ze zit.”
- “Haal NOOIT een enkele, linksrijdende auto in over de middenstreep als je net een vrachtwagen voorbij bent gereden. Je zit nog in de dode hoek van de vrachtwagen. Als je valt, ben je plat.”
- “Rijd liever helemaal niet tussen de file door bij weefvakken, uit- en invoegstroken et cetera. Dan is er veel te veel beweging van links naar rechts en vice versa op de rijbanen.”
- "Ik deed dit allemaal wel!"

Het is goedbedoeld van Elles, maar ze gaat er vanuit dat ze gezien wordt en dat is de grootste fout die je als motorrijder kunt maken.

Dit stuk is geen verwijt aan Elles.
Dit stuk is een aanklacht aan de Nederlandse televisie, die maar uitzendt wat het wil, zonder erbij na te denken dat er daadwerkelijk mensen zijn die kijken en luisteren. In dit geval laat Van der Toorn een jonge blonde deerne aan het woord, vermoedelijk in de verwachting dat die sympathie opwekt, maar hij let niet op wat ze zegt. En dat is niet best.

Als ik automobilist was, zou ik na de bewuste uitzending van De Gevaarlijkste Wegen van Nederland inderdaad heel goed in mijn spiegels gaan uitkijken naar motorrijders.
Om ze een zetje te geven zodra ze naast me zitten.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
22 december 2015

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk De Gevaarlijkste Wegen Van Nederland

Disclaimer - Privacy Policy