Motor: de scootmobiel van de 21ste eeuw

Onder de kop “Jeuken je ballen jong? Koop a.u.b. geen motor” manifesteerde zich op mijn Facebookpagina de 'mannenwebsite' Falderappes – Ons Soort Mannen. Nu zijn er wel meer websites gericht op mannen, maar deze valt dus de oudere motorrijder (eind veertig) aan.

Het stuk opent als volgt: “Zin om lekker de wilde man uit te hangen? Koop dan komend voorjaar geen motor. Dat is de scootmobiel van de eenëntwintigste eeuw.”

Eenëntwintigste moet natuurlijk eenentwintigste zijn, als je het dan toch voluit wilt schrijven, wat niet de regel is, dus we hebben denkelijk te maken met goedbedoelende amateurs. Maar nee! Ze vinden zichzelf namelijk echt goed! Onder kop “Founding Falders” (poging tot humor) staat namelijk: “FALDER is een initiatief van journalisten Hein van Dam en Sjaak Hoogkamer. Beiden gepokt en gemazeld in de schrijverij en nog steeds bezeten van het vak. Hun carrière loopt via schoolkrant, krantenredacties, hoofdredacties van gerenommeerde magazines tot communicatieafdelingen (moest ff om brood op de plank te hebben). Samen met diverse geestverwanten – ‘ons soort mannen’ – trekken ze al schrijvend ten strijde tegen huize Avondrood, de 50+ partij, bingo, rollator, penispauze en ov kortingspas. Dan maar kruipend naar het café en bordeel! Hun motto: Pensioen, nooit doen.”

We hebben Hein van Dam (1959) en Sjaak Hoogkamer (1958) door de zoekmachine getrokken, want we hadden nog nooit van ze gehoord (na veertig jaar op allerlei publiekstijdschriftredacties te hebben gewerkt). En:
- Van Dam werkte voor Esquire, een modetijdschrift, en schrijft over auto’s.
- Hoogkamer werkte voor sponsored media (luxe reclamefolders) en was gedetacheerd bij de NS als senior communicatieadviseur.

Om maar te zeggen: van carrières in de journalistiek is niets te vinden, wat de founding falders pijnlijk duidelijk maken in genoemd stuk.
In de journalistiek geldt een regel die eigenlijk overal zou moeten gelden: als je ergens niets over weet, moet je je domme kop houden. Totdat je er wel iets (substantieels of nieuws) over weet, dan mag je meepraten. Voor columns c.q. blogs geldt dat ook, met dit verschil dat een column c.q. blog een persoonlijke mening mag bevatten, hoe idioot of beledigend ook.

Het stuk op Falder is als column c.q. blog in principe goed, want is idioot – ze raden yoga of paardrijden aan in plaats van motorrijden – en beledigend – een motor is de scootmobiel van de eenentwintigste eeuw –, maar zit helaas vol aannames die op niets zijn gebaseerd. Dat is normaal in de marketing en de modebladen en zal een doel hebben gediend – zo veel mogelijk hits scoren op de website die niemand anders zou bezoeken.

Het is gelukt. Ik ben op Falder geweest en door dit stuk zullen er nog veel meer volgen. Het zal alleen ook meteen de laatste keer zijn.
Wat niet wegneemt dat het best aardig was om weer eens een niet-motorrijder te horen raaskallen over motorrijders. Laat het een wijze les zijn voor de motorrijders onder ons. Ga nooit een discussie aan met een automobilist of treinreiziger. Ze hebben heel veel tijd om na te denken. In de file of op een perron. En ze zijn allemaal gewoon jaloers.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof (en journalist)
30 januari 2018

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Motor: de scootmobiel van de 21ste eeuw

Disclaimer - Privacy Policy