De deel-auto van drs. Stientje!
Grote ophef over de deel-auto! In De Telegraaf van vandaag oreert bewindsvrouw Stientje van Veldhoven-van der Meer: "Een eigen auto voor de deur klinkt zo vanzelfsprekend. Maar auto's staan gemiddeld 23 van de 24 uur stil. Door een auto te delen staat deze minder lang geparkeerd."
Stadsmotor.nl ruikt totale onzin van verre, dus daar gaan we..
"Drs. Stientje van Veldhoven-van der Meer (Utrecht, 22 juni 1973) is een Nederlandse politica namens D66. Op 26 oktober 2017 werd Van Veldhoven beëdigd als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat belast met milieu, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen, bodem, openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid, de KNMI en de Autoriteit voor Nucleaire veiligheid in het kabinet-Rutte III."
Dat zegt Wikipedia over staatssecretaris Van Veldhoven. Waar kennen we haar verder van?
Wikipedia: "Op 8 januari 2016 diende zij een wetsvoorstel in omtrent het afschaffen van de vermelding van 'bij de gratie Gods' bij de ondertekening van wetten."
Oké.
Drs. Stientje werkt dus voor een partij die recentelijk voornamelijk in het nieuws kwam door fractievoorzitter Alexander Pechtold die een appartement in Scheveningen cadeau kreeg en een paar baby's cadeau deed aan een (reeds met een ander) gehuwd partijlid in Meppel. Geen wonder dat Drs. Stientje 'bij de gratie Gods' liefst geschrapt ziet bij de ondertekening van wetten, want we zijn er vrij zeker van dat er binnen de partij D66 weinig gebeurt dat de gratie Gods verdient. Waarbij we nog steeds niet weten welke of wiens God onze regering bedoelt, want dat zeggen ze er nooit bij.
Drs. Stientje kenden we verder dus nergens van. Zelfs Parlement.com kan niets interessants over haar vermelden: "Van 17 juni 2010 tot 26 oktober 2017 was zij Tweede Kamerlid voor D66. In de Tweede Kamer hield zij zich vooral bezig met klimaat, energie, circulaire economie en het gaswinningsdossier. Mevrouw Van Veldhoven was secretaris van de D66-fractie en lid van het Presidium. Eerder was mevrouw Van Veldhoven onder meer diplomaat bij de Nederlandse Vertegenwoordiging van de EU in Brussel en werkzaam bij de Europese Commissie en clusterleider van het programma Zuidvleugel Randstad op het ministerie van Economische Zaken."
Haagse codetaal voor: Drs. Stientje vulde schaamteloos haar zakken met champagne tanken en ambtelijk papierduwen waar niemand wat mee opschiet en dat niemand ene moer interesseert.
Daar bracht Drs. Stientje verandering in toen ze van de week ineens in de media opdook met haar idee om auto's te delen. Als in: jij hebt een auto, en als je die niet gebruikt, kun je hem net zo goed delen met iemand die geen auto heeft.
Drs. Stientje raakt de auto aan en daarmee de heilige koe van Nederland. Terug bij de gratie Gods. Briljant. Simpelweg briljant.
Afgestudeerd in...
We weten niet naar welke wetenschap drs. Stientje verwijst met haar academische titel (volgens Rijksoverheid.nl kunnen het er meerdere zijn), maar de psychologie is het niet geweest.
Het hele punt zijnde, dat men nu juist een eigen auto aanschaft – ongeacht de kosten – om die niet te hoeven delen.
En dat initiatieven om auto's te delen tot op heden altijd zijn mislukt of in elk geval niet het verwachte resultaat hebben opgeleverd.
En dat initiatieven om parkeergelegenheid in binnensteden te beperken altijd hebben geleid tot een dramatische, vaak fatale omzetdaling van de plaatselijke middenstand.
Drs. Stientje is als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat nu dus belast met 'milieu, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen, bodem, openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid, de KNMI en de Autoriteit voor Nucleaire Veiligheid in het kabinet-Rutte III'.
Waarom bemoeit ze zich dan met auto's?
Vanwege het milieu, de luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen? Waarom? Een auto die "gemiddeld 23 van de 24 uur" stilstaat, vervuilt minder dan een auto die voortdurend onderweg is.
Vanwege het openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid? Waarom? Die deel-auto komt niet naar je toe vliegen: je moet 'm ophalen, vermoedelijk met het openbaar vervoer, het spoor of de fiets. Waarvan we alleen de fiets ervan kunnen verdenken dat hij bij de woning aanwezig is. Een bus of trein moet je meestal eerst belopen of befietsen.
En zo komen we dus bij de tweewieler.
Als drs. Stientje nou eens een academische titel zou halen in een wetenschap die iets met haar vakgebied te maken heeft...
Misschien had ze dan gehoord van het fenomeen GT: gemotoriseerde tweewieler.
- Nemen amper ruimte in, op de weg of geparkeerd, en dragen dus niet bij aan het file- of parkeerprobleem.
- Belasten het milieu véél minder dan vergelijkbaar vervoer, wat er qua gemak of snelheid niet eens is.
Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
4 oktober 2018
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
De deel-auto van drs. Stientje!
Grote ophef over de deel-auto! In De Telegraaf van vandaag oreert bewindsvrouw Stientje van Veldhoven-van der Meer: “Een eigen auto voor de deur klinkt zo vanzelfsprekend. Maar auto’s staan gemiddeld 23 van de 24 uur stil. Door een auto te delen staat deze minder lang geparkeerd.”
Stadsmotor.nl ruikt totale onzin van verre, dus daar gaan we..
“Drs. Stientje van Veldhoven-van der Meer (Utrecht, 22 juni 1973) is een Nederlandse politica namens D66. Op 26 oktober 2017 werd Van Veldhoven beëdigd als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat belast met milieu, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen, bodem, openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid, de KNMI en de Autoriteit voor Nucleaire veiligheid in het kabinet-Rutte III.”
Dat zegt Wikipedia over staatssecretaris Van Veldhoven. Waar kennen we haar verder van?
Wikipedia: “Op 8 januari 2016 diende zij een wetsvoorstel in omtrent het afschaffen van de vermelding van ‘bij de gratie Gods’ bij de ondertekening van wetten.”
Oké.
Drs. Stientje werkt dus voor een partij die recentelijk voornamelijk in het nieuws kwam door fractievoorzitter Alexander Pechtold die een appartement cadeau kreeg in Scheveningen en een paar baby’s cadeau gaf aan een (reeds met een ander) gehuwd partijlid in Emmen. Geen wonder dat Drs. Stientje ‘bij de gratie Gods’ liefst geschrapt ziet bij de ondertekening van wetten, want we zijn er vrij zeker van dat er binnen de partij D66 weinig gebeurt dat de gratie Gods kan wegdragen. Waarbij we nog steeds niet weten welke of wiens God onze regering bedoelt, want dat zeggen ze er nooit bij.
Drs. Stientje kenden we verder dus nergens van. Zelfs parlement.com kan niets interessants over haar vermelden: “Van 17 juni 2010 tot 26 oktober 2017 was zij Tweede Kamerlid voor D66. In de Tweede Kamer hield zij zich vooral bezig met klimaat, energie, circulaire economie en het gaswinningsdossier. Mevrouw Van Veldhoven was secretaris van de D66-fractie en lid van het Presidium. Eerder was mevrouw Van Veldhoven onder meer diplomaat bij de Nederlandse Vertegenwoordiging van de EU in Brussel en werkzaam bij de Europese Commissie en clusterleider van het programma Zuidvleugel Randstad op het ministerie van Economische Zaken.”
Haagse codetaal voor: Drs. Stientje vulde schaamteloos haar zakken met champagne tanken en ambtelijk papierduwen waar niemand wat mee opschiet en dat niemand ene moer interesseert.
Daar bracht Drs. Stientje verandering in toen ze van de week ineens in de media opdook met haar idee om auto’s te delen. Als in: jij hebt een auto, en als je die niet gebruikt, kun je hem net zo goed delen met iemand die geen auto heeft.
Briljant. Simpelweg briljant.
We weten niet naar welke wetenschap drs. Stientje verwijst met haar academische titel (volgens Rijksoverheid.nl kunnen het er meerdere zijn), maar de psychologie is het niet geweest.
Het hele punt zijnde, dat men nu juist een eigen auto aanschaft – ongeacht de kosten – om die niet te hoeven delen.
En dat initiatieven om auto’s te delen tot op heden altijd zijn mislukt of in elk geval niet het verwachte resultaat hebben opgeleverd.
En dat initiatieven om parkeergelegenheid in binnensteden te beperken altijd hebben geleid tot een dramatische, vaak fatale omzetdaling van de plaatselijke middenstand.
Drs. Stientje is als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat nu dus belast met ‘milieu, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen, bodem, openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid, de KNMI en de Autoriteit voor Nucleaire veiligheid in het kabinet-Rutte III’.
Waarom bemoei je je dan met auto’s?
Vanwege het milieu, de luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen? Waarom? Een auto die “gemiddeld 23 van de 24 uur” stilstaat, vervuilt minder dan een auto die voortdurend onderweg is.
Vanwege het openbaar vervoer, het spoor en fietsbeleid? Die deel-auto komt niet naar je toe vliegen: je moet hem ophalen, vermoedelijk met het openbaar vervoer, het spoor of de fiets. Waarvan we alleen de fiets ervan kunnen verdenken dat hij bij de woning aanwezig is. Een bus of trein moet je meestal eerst belopen of befietsen.
En zo komen we dus bij de tweewieler.
Als Drs. Stientje nou eens een academische titel zou halen in een wetenschap die iets met haar vakgebied te maken heeft…
Misschien had ze dan gehoord van het fenomeen GT: gemotoriseerde tweewieler.
- Nemen amper ruimte in, op de weg of geparkeerd, en dragen dus niet bij aan het file- of parkeerprobleem.
- Belasten het milieu véél minder dan vergelijkbaar vervoer (wat er qua gemak of snelheid niet eens is).