Motorbeurs: kijken kost niets?

In 2010 bezochten 95.359 mensen de Motorbeurs Utrecht. "Dat betekent dat de beurs ruim 20% van het totaal aantal actieve motorrijders in Nederland bereikt!" pocht organisator VNU Exhibitions in de folder die fabrikanten en handelaren moet verleiden met een stand op de beurs te gaan staan.

 

Motorbeurs 0

Die getallen zijn onjuist en dus misleidend.
Dat aantal van 95.359 zou 20% van het totaal aantal actieve motorrijders in Nederland kunnen zijn als alle 95.359 bezoekers ook daadwerkelijk actieve motorrijders waren. Dat is niet zo: er komen op de Motorbeurs veel bezoekers die geen motorrijbewijs hebben. Denk daarbij alleen al aan de minderjarigen boven de twaalf jaar (die wel een kaartje moeten kopen) en de achteropzitters die hun partner vergezellen.
Los daarvan zou 20% betekenen dat er in Nederland 5 x 95.359 = 476.795 actieve motorrijders zijn. Da's ook niet zo, dat zijn er veel meer. Er zijn al ± 600.000 motorbezitters, waarvan we mogen veronderstellen dat ze hun tweewieler niet alleen hebben om te poetsen. Op de Motorbeurs Utrecht zijn misschien 10% van de actieve motorrijders aanwezig, zeker geen 20%.
Dat terzijde.
We mogen de Motorbeurs beschouwen als een heel grote motorwinkel. Hoewel: niet echt, want bij een normale winkel hoef je niet te betalen om binnen te komen. € 17.50 mochten we dit jaar per persoon (vanaf twaalf jaar) meebrengen voor een dagkaart (er waren ook avondkaarten: € 12.50). Het kon ook goedkoper: als je reclames op internet geloofde die vier euro korting beloofden.

Motorbeurs 1

Motorbeurs 2

Een korting van vier euro (die achteraf maar € 2,50 blijkt te zijn + eenmalig € 1 administratiekosten: zie afbeelding). Zo veel kostte het hele toegangskaartje nog niet eens voordat de Motorbeurs één groot commercieel evenement werd. Want we moeten natuurlijk niet denken dat de exposanten en handelaren daar gratis mogen staan.

De tarieven:
- Prijs per m² standruimte: € 42.
(Speciaal tarief voor deelnemers met alleen motoren en minimaal 200 m²: € 25/m².
- Clubstand (merkclubs): 16 m²: € 275/32 m²: € 515.
- Pitlane stand (raceteams): 16 m²: € 275.
- Marktkraam: 8 m²: € 450.

En er stonden ook dit jaar nogal wat stands en er waren nogal wat bezoekers. Die waren voor hun natje en droogje – indien ze dat zelf niet hadden meegenomen – afhankelijk van plaatselijke voorzieningen.
Vier euro (!) voor een (droog) broodje bal. Precies de korting die je was beloofd als je online een kaartje had gekocht.
Vroeger ging je naar de Motorbeurs om goedkoop aan een helm, pak, laarzen of handschoenen te komen en ging je aangekleed naar buiten. Tegenwoordig ga je uitgekleed naar buiten, zelfs als je niks hebt gekocht.

Nb. Bij vertrek niet vergeten parkeerkaart te halen! € 3 per uur met een maximum van € 12 per dag.

Het is verheugend dat zo veel motorliefhebbers bereid zijn de bedragen neer te leggen. Het is treurig dat daarvan misbruik wordt gemaakt. Natuurlijk hoeft VNU Exhibitions het niet voor niets te doen, het is een commerciële onderneming. Maar de gehanteerde tarieven maken duidelijk dat het motief vooral is: maximale winst. Die wordt altijd door iemand betaald: door de bezoekers en door de exposanten, die dat moeten doorberekenen aan de klanten, weer de bezoekers dus. Misschien ben ik de enige, maar ik heb een vervelende nasmaak. Terwijl het evenement zo de moeite waard is.

Michiel Heemskerk
27 februari 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Motorbeurs: kijken kost niets?

Disclaimer - Privacy Policy