De 4,5 miljard van Melanie Schultz

Melanie Schultz"Op de wegen tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad kunnen automobilisten binnen tien jaar in de spits gemiddeld 80 kilometer per uur rijden."

Zo beloofde ons kortgeleden minister van Infrastructuur en Milieu (samenvoeging V&W en VROM) Melanie Schultz van Haegen (VVD), naar aanleiding van de overheidsinvestering van 4,5 miljard euro in een megaproject om de A1 (Duitse grens tot Amsterdam), A6 (Joure tot de A1), A9 (Alkmaar tot de A2) en de A10 (Ring Amsterdam) te verbreden.

Het is goed nieuws. Dat van dat 80 km/u rijden dan. Voor mensen die nu last hebben van een lagere snelheid (niet de omwonenden vermoedelijk). Hoewel VVD-ministers doorgaans slechts blij zijn met 130 km/u. Maar goed, we hebben het over de spits...

"In de treinverbinding over dezelfde route wordt 1,4 miljard euro gestoken," meldde hetzelfde bericht.

Welke route? vragen wij ons af. Er rijdt namelijk geen trein rond Amsterdam. Joure heeft niet eens een station.
Het zal dus gaan om delen van die wegen en spoorlijnen vlak rond Amsterdam. Want:

"Het gaat volgens de minister om een 'economisch topgebied' waarin moet worden geïnvesteerd. Doorstroming zou cruciaal zijn voor de ontwikkeling van de Noordzijde van de Randstad 'en daarmee voor heel Nederland'."

Pfieuw. En wij maar denken dat het was voor mensen die zo snel mogelijk Amsterdam willen ontvluchten of passeren. Daar kennen we er namelijk meer van dan mensen die in dit economisch topgebied willen investeren. En we kunnen het ze niet eens allemaal kwalijk nemen. De economische toplocaties in Amsterdam zijn bezet of peperduur en in elk geval niet te bereiken, en buiten de economische toplocaties kun je je als economisch topmens alleen in een gedeukte ouwe 3-serie vertonen zonder uit de toon te vallen.

"Ook tekent de minister het besluit tot de wegverbreding bij Schiphol."

Is dat niet die vluchthaven waar nu de 8/10/12-baans A4 langsloopt en waar in 2003 nog een geheel nieuwe A5 werd geopend (8 kilometer lang: € 305 miljoen)?
Dus toch.

"Bij het project worden nieuwe bruggen en tunnels gebouwd en bestaande bruggen verbreed."

Huh? Over de enige openbare bruggen ter plekke rijdt lokaal verkeer - Badhoeve- en Hoofddorpelingen - en af en toe een streekbus. Of we zouden dat ene viaduct van de A5 moeten meerekenen, maar da's pas acht jaar oud. Waar overheen zouden die nieuwe bruggen moeten komen en met welk doel de bestaande bruggen verbreed?
Nieuwe tunnels, of een paar extra tunnelbuizen is wel een idee. Die ouwe tunnel heeft maar acht buizen en achttien rijstroken (en een fietspad) en da's wel wat krap aangezien slechts acht rijstroken voor doorgaand verkeer worden gebruikt.

"Ook wordt geluidsreducerend asfalt en 36 kilometer aan geluidsschermen aangelegd. In het budget is ook de aanleg van natuur, water en fietspaden opgenomen. De werkzaamheden beginnen eind dit jaar en moeten in 2020 klaar zijn."

Zover het bericht.
Vragen we ons alleen nog af waarom Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Laag-Soeren, 28 juni 1970) zo begaan is met de ontwikkeling van de Noordzijde van de Randstad 'en daarmee van heel Nederland'. Ze is minister, ze zal wel moeten, ja, maar hoe zit het met de Westzijde van de Randstad? Specifieker, het gedeelte van de A4 langs haar eigen woonplaats Leiden, waar je zelfs met een lichte motorscooter zonder schoenlepel amper langs komt.

Van 1994 tot 2002 zat Melanie in de gemeenteraad Leiden, van 1999 tot 2002 zelfs als wethouder. In 2002 was ze eventjes staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in het demissionaire kabinet Balkenende I, en van 2003 tot 2006 in het immer verdachte Balkenende II.

We gaan even naar Wikipedia:

"In 2003 raakte ze in conflict met professor Berkhout, voorzitter van de commissie die zich bezighield met de geluidshinder en het monitoren daarvan bij de nieuwe wetgeving voor luchthaven Schiphol. Berkhout werd door Schultz van Haegen ontheven van zijn functie. In 2005 deed de directie van gebiedsontwikkelaar Chipshol aangifte bij justitie tegen Schultz van Haegen en Schiphol wegens samenspanning, misbruik van gezag en het opzettelijk verstrekken van onware gegevens. Haar werd verweten de ontwikkeling van een kantorenpark bij Schiphol gesaboteerd te hebben. In 2006, vlak voor haar aftreden, dreigden de oppositiepartijen het vertrouwen in haar op te zeggen omdat ze tijdens het zomerreces zonder overleg met de kamer de nieuwe NS-dienstregeling goedgekeurd zou hebben. Haar collega Karla Peijs heeft de zaak verder afgewikkeld, Schultz had zwangerschapsverlof."

Schulz maakte na de verkiezingen van 2006 bekend de politiek te verlaten. Ze werd directeur zorginkoop bij zorgverzekeraar Achmea, om op 14 oktober 2010 als duveltje uit een doosje terug te keren als minister van Infrastructuur en Milieu in het kabinet Rutte. Zij legde per die datum tevens haar nevenfunctie als lid van de Raad van Commissarissen van N.V. Ballast Nedam neer. Dit bedrijf, of althans het Ballast-gedeelte ervan, bouwde niet alleen bunkers voor de nazi's, maar in de jaren vijftig ook de Velsertunnel.

Zeer benieuwd welke infrastructuurbouwer straks van die 4,5 miljard euro van Melanie Schultz gaat snoepen.

Michiel Heemskerk
5 april 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk De 4,5 miljard van Melanie Schultz

Disclaimer - Privacy Policy