Autorijden op de motor
Wellicht is de lezer bekend met de Engelse uitdrukking 'accident waiting to happen', een ongeluk dat wacht op een gelegenheid om te gebeuren. Het verwijst – in normaal Nederlands – naar een hoogst riskante omstandigheid, een situatie die vroeger of later, hoe dan ook, zal uitlopen op een ongeval of drama.
Een voorbeeld: een antieke kristallen vaas op een wankel koffietafeltje in een huishouden met jonge kinderen en/of katten en honden. De kans is aanwezig dat de vaas nimmer aan stukken zal gaan, maar alleen in theorie, als alle externe factoren de vaas en tafel door puur toeval missen en blijven missen. In de praktijk gebeurt dit nooit en is het een kwestie van tijd voor een van de factoren, gestuurd door het noodlot, de koffietafel een zwiep geeft of de vaas simpelweg omver maait.
Sinds de zon weer schijnt, zie ik in mijn file de automobilisten met A-rijbewijs terugkeren. Ik heb niks tegen automobilisten met A-rijbewijs. Stadsmotor.nl is zelfs voor een groot deel gericht op automobilisten met een A-rijbewijs. Ik ben echter geen automobilist met een A-rijbewijs, maar een motorrijder met een B-rijbewijs. Het verschil is eenvoudig te duiden: de eerste rijdt voornamelijk/bijna uitsluitend auto, de tweede voornamelijk/bijna uitsluitend motor. En indien gebruik wordt gemaakt van het vervoermiddel van de tweede keuze, zie je dat de eerste autorijdt op de motor, en de tweede motorrijdt in de auto.
Er is verschil tussen de twee. De automotorrijder is gewend aan zijn relatieve onkwetsbaarheid, de motorautorijder aan het tegenovergestelde. Het is ook die eerste persoon waarop de Nederlandse automobilist in deze periode, vlak na het begin van het 'motorseizoen', door de relevante brancheverenigingen en de politie wordt geattendeerd.
Je kunt automotorrijders herkennen. Niet aan hun kleding of motor, maar aan de manier waarop ze zich in het verkeer bewegen. Er bestaan twee soorten: de te voorzichtige, en de te onvoorzichtige automotorrijder.
De eerste irriteert de aloude 'echte motorrijder' (die heeft niet eens een B-rijbewijs) tot in de tenen. Want: het is prima dat je op de motor stapt, maar blijf weg van de middenstreep, die is voor motorrijders. Van de tweede is zelfs de aloude echte motorrijder bang, want dat is dus zo'n accident waiting to happen.
Ik werd er gisteren – op de Honda SW-T600, toch niet de traagste in de file – door eentje ingehaald. Ik reed rustig mijn gangetje tussen de rijen door, toen het nogal snel groter werd in mijn spiegels. Ik ging opzij, het passeerde. Het accident was een kleine motor bestuurd door een (jonge?)dame, gezien het postuur, de taille en niet in de laatste plaats de lange vlecht onderuit de helm. Ze benutte haar frêle vormen optimaal om door de file te komen, slalommend tussen de auto's, bumperklevend op decimeterniveau, rakelings langs achteruitkijkspiegels door ruimtes glippend waar ik simpelweg niet doorheen kon of durfde, ook langs vrachtwagens. Maar soms ineens ook weer remmend op punten waar ik geen aanleiding kon zien. Ik was haar snel uit het zicht verloren, wat aangaf dat haar snelheid aanmerkelijk hoger was dan toegestaan en zeer zeker hoger dan verantwoord.
Misschien is ze gisteren op haar bestemming aangekomen. Misschien is ze ook vandaag aangekomen. Misschien komt ze ook morgen aan. Maar als ze zo doorgaat, gaat het een keer mis. Dat is de keiharde realiteit als je geen enkele veiligheidsmarge in acht houdt. Elke weggebruiker krijgt bij het halen van zijn rijbewijs een tas met geluk, wil een oude wijsheid. Dat geluk raakt langzaam op en het is zaak om de tas tot de rand bij te vullen – en gevuld te houden – met ervaring. In het geval van motorrijden niet met auto-ervaring, maar motorervaring, voor alle duidelijkheid. Met haar snelheid en afstand tot de rest van het verkeer, was ze al lang dood geweest als ze alle situaties had meegemaakt die ik de afgelopen maand (!) heb mogen meemaken.
Ik hoop dat de bewuste dame eerder gepakt wordt door de politie dan door Magere Hein. Dat is namelijk de reden dat motorrijders instinctief bang zijn voor onvoorzichtige automotorrijders: de dood zit achter op.
Michiel Heemskerk
13 (...) april 2011
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}