TomTom: wat een onzin
Daar ging TomTom-topman Harold Goddijn lelijk door het stof toen het AD publiceerde dat de politie gegevens van TomTom gebruikt om te bepalen op welke plekken veelvuldig te hard wordt gereden. Om er vervolgens camera's te plaatsen. Gebruikers noemden TomTom 'verrader', de verkoop van gegevens was 'schandalig' en men zou nooit meer iets van TomTom kopen. Wat een onzin.
Het zijn niet alle modellen van TomTom waarvan de data anoniem (!) wordt gebruikt of kan worden gebruikt. Daarnaast is de eigenaren van de TomToms waarvan de data wel anoniem wordt gebruikt, daarvoor expliciet toestemming gevraagd. Het is niet zo dat je op basis van je TomTom-data bekeuringen krijgt thuisgestuurd. Dat komt in de toekomst nog wel, maar is nu niet aan de orde. TomTom-woordvoerder Taco Titulaer betreurde desondanks het nieuws en verklaarde dat 'deze wijze van gebruik door de politie' niet tot de intentie van het bedrijf hoorde.
Wat een onzin.
De 'intentie van het bedrijf' is namelijk - zoals bij elk bedrijf - geld verdienen. TomTom doet dat niet alleen met de verkoop van hun overigens uitstekende navigatieapparatuur, maar dus ook met het doorverkopen van gebruikersdata. Titulaer: "Wij verkopen dit soort gegevens aan overheden en politie om hen te informeren over plaatsen waar het verkeer slecht doorstroomt of om hen te laten zien waar veel ongelukken gebeuren. Allemaal met het doel de veiligheid te verbeteren of om overheden te helpen met verkeersplanning."
Wat een onzin.
Denken we nou werkelijk dat overheden/politie (da's hetzelfde) niet weten waar het verkeer slecht doorstroomt of waar veel ongelukken gebeuren? Zijn die overheden/politie zo oerdom dat ze gegevens van TomTom-gebruikers nodig hebben om dat te bepalen? Het lijkt me sterk. Als op een bepaalde plek tien kinderen per jaar worden platgereden, mogen we veronderstellen dat de politie daarvan op de hoogte is.
Daarnaast: hoe representatief is de TomTom-data? Beroepschauffeurs en vertegenwoordigers daargelaten, wie heeft dat ding elke dag ingeschakeld? Wie heeft een baan, supermarkt, (sport)vereniging of school die elke dag van locatie verandert?
Doodrijders zijn niet weggebruikers - auto of motor - die een TomTom gebruiken, maar weggebruikers die ter plekke juist zeer goed bekend zijn. Petjes bijvoorbeeld (mannelijke, beginnende automobilisten - 18-24 jaar - met een te snelle auto) hebben een ruim zes keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders (cijfer SWOV). Petjes kopen eerder een uitlaat die nog meer herrie maakt, dan een TomTom, omdat ze namelijk nooit naar een plek gaan die ze niet kennen.
Het zijn adviesbureaus als VIA.nl, aan wie TomTom haar data verkoopt, die voor ongetwijfeld heel veel geld overheden dingen vertellen die ze al lang weten, daarbij pronkend met voor dit doel volstrekt nutteloze TomTom-gebruikersgegevens.
De onthulling van het AD stoorde mij. Niet omdat mijn verplaatsingsdata niet - anoniem! - gebruikt zou mogen worden voor de goede zaak (verkeersveiligheid), maar omdat er geld aan wordt verdiend. Als mijn reisgedrag geld waard is, zou ik dat gaarne in mijn eigen portemonnee terug zien. Ik heb al betaald voor mijn navigatieapparaat. Moet de bouwer van dat apparaat dan ook nog eens geld verdienen aan mijn gebruik? Zodat weer een andere partij daar nog meer geld mee kan verdienen door mijn data door te verkopen aan de overheid, de belastingbetaler, weer ik (!) ..? Dát lijkt me niet juist.
Michiel Heemskerk
28 april 2011
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}