Mobiliteitsbudget vs. leaseauto

BudgetDe helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan het ontvangen van een mobiliteitsbudget, zodat ze per dag zelf kunnen kiezen hoe ze zich vervoeren. Zo blijkt uit een onderzoek van TNS-NIPO in opdracht van Achmea.
Daarover het volgende..

Het bovenstaande lijkt ons van Stadsmotor.nl een beetje sterk, want zeker niet de helft van de Nederlanders komt in aanmerking voor een reiskostenvergoeding, laat staan een leaseauto of het nieuwe mobiliteitsbudget. Misschien dat de helft van de werkzame bevolking van Nederland een tegemoetkoming in de reiskosten krijgt. Zoals elke forens weet, is deze alleen toereikend voor zwartrijders, fietsers en gebruikers van goedkope gemotoriseerde tweewielers.

Maar goed, 'de helft van de Nederlanders' zou dus de voorkeur geven aan een mobiliteitsbudget, boven een leaseauto nota bene (daarvoor kiest 34 procent).

Quote: "Met dit budget kunnen werknemers zelf kiezen met welk vervoermiddel ze zakelijk reizen, zodat ze elke dag het optimale vervoermiddel kunnen kiezen om de files en drukte in het openbaar vervoer te omzeilen. Niet gemaakte kosten mag een werknemer in zijn eigen zak steken."

Als we het goed begrijpen, mag het allemaal best wat minder luxe, zolang 'de Nederlander' er maar financieel op vooruit gaat. De Nederlanders zijn niet de makkelijkste forensen om over te halen, blijkt ook uit een anders strofe uit het onderzoek:
"Zes op de tien Nederlanders willen voor een financiële vergoeding meerdere keren per week voor of na de spits naar het werk rijden."

Huh?

Wij zouden zeggen dat een financiële vergoeding juist op z'n plek is als je ín de spits reist in plaats van ervoor of erna, omdat je in de spits het meeste vrije (!) tijd verliest. "Tweederde is bereid te carpoolen als dat geld oplevert en meer dan de helft laat de auto staan als de werkgever alleen nog de reiskosten voor het openbaar vervoer vergoedt."

Huh?

"Betaald parkeren op het werk is impopulair. De aversie is zo groot dat 42 procent van de Nederlanders aangeeft met het openbaar vervoer te gaan reizen wanneer betaald parkeren op het werk wordt ingevoerd."

Huh?

En wij maar denken dat al die mensen met de auto gingen omdat ze geen alternatief hadden?
Of, nou, nee, eigenlijk dachten we dat helemaal niet. Eigenlijk dachten we dat al die mensen met de auto gingen omdat ze ervan overtuigd willen blijven dat dat een efficiënte manier van persoonlijk transport is. Droom verder, beste automobilisten.

In de berichtgeving over bovenstaande kwestie meldde het immer wakkere tijdschrift AutoWeek: "Volgens recente berekeningen hebben werkgevers in 2010 ruim 15 miljard euro betaald voor het woon-werkverkeer van hun werknemers."

Huh?

Hoeveel was dat geweest als 'de helft van de Nederlanders' een goedkope, zuinige en zo goed als wegenbelastingvrije leasemotor(scooter) had gehad? En hoeveel files had dat gescheeld? TNS-NIPO? Achmea? AutoWeek? Den Haag? Iemand?

Dat van die files weten we wel. Die waren verdwenen geweest.

Michiel Heemskerk
23 mei 2011

Alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Mobiliteitsbudget vs. leaseauto

Disclaimer - Privacy Policy