Belastingvoordeel

BelastingdienstHeel Nederland op z'n achterste benen omdat het belastingvoordeel van de 'milieuvriendelijke auto' wordt afgeschaft. Ik ben verbaasd.

Noem me negatief, maar ik had nooit een seconde verwacht dat dat belastingvoordeel altijd zou blijven bestaan. U wel? Het belastingvoordeel was een stimuleringsmaatregel: kijken hoe veel mensen we in een zuinige auto kunnen krijgen: goed voor het milieu, groenen blij. Het kost een paar centjes, maar dan heb je ook heel veel mensen in zo'n auto. Het omslagpunt is nu dus bereikt. De automobilisten in een A-labeltje hebben die auto aangeschaft en zitten er voorlopig aan vast, ook als het belastingvoordeel is verdampt. En als ze er vanaf willen, komen de auto's op de tweedehandsmarkt, waar ze nog years to come lekker zuinig zullen zijn. Het belastingvoordeel kan er dus af.

Ik denk dat de mensen met een zuinige auto vooral gewoon lekker blij moeten blijven met hun lage brandstofkosten. Gaat die hybride of spaarzame turbodiesel in de file en de stad niet net zo snel als een PC Hooft-tractor of een bloedsnelle sportwagen? Denk het wel. En met parkeren was hij toch al even duur.

We leggen het maar weer eens uit.

Wie op wil schieten en weinig wegenbelasting betalen, beste mensen, koopt een motor(scooter). Die kost per kwartaal maximaal € 26: € 8,6 per maand. Wie weinig bpm en btw wil betalen, koopt een goedkope motorscooter.

U wilt in het verkeer een dak boven uw hoofd? Het is uw feestje. Maar reken vooral uit wat dat dak u kost.

Michiel Heemskerk
2 juni 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy