Vliegauto- én -motor!
Het was een mooie dag voor Terrafugia. De Amerikaanse RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer) NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) keurde namelijk de veiligheid van de plexiglas ruiten en vliegtuigbanden van de Transition goed voor gebruik op de openbare weg. En daarmee mag deze vliegende auto officieel deelnemen aan het verkeer.
En daar ging het Terrafugia natuurlijk om met hun vliegende auto Transition: niet alleen kunnen vliegen, maar eenmaal geland ook rustig met een gangetje van iets boven de 100 km/u lekker kunnen rijden.Volslagen kolder volgens de mannen van Mycopter Aviation Services, want wat moet je nou met zo'n vliegauto? Het ding mag alleen maar op vliegvelden opstijgen en landen en dan pas rijden. Dan kun je net zo goed met een gewoon vliegtuig gaan en ter plekke een auto (bus/tram/trein) pakken om op je plek van bestemming aan te komen. Een vliegtuig vliegt tenslotte beter dan een vliegauto, en een auto rijdt beter. Nee, een persoonlijke helikopter – Mycopter dus – is pas zinvol. Daarmee kun je tenminste overal opstijgen en landen!
Meteen gingen mijn gedachten naar The Jetsons, een animatieserie van Hanna-Barbera die handelde over een familie in het jaar 2062 (100 jaar na de eerste aflevering van de reeks). Voor The Jetsons was het heel normaal om te vliegen zoals wij anno nu autorijden, maar dan zonder file uiteraard, want in de lucht is ruimte genoeg. Gelukkig is het nog geen 2062, dus we hebben nog even, hoewel het vrij kansloos is dat ondergetekende dan nog in leven is om het zelf uit te proberen. Wat toch al kansloos zou zijn, want hoogtevrees.
Slechts voor één vliegding ben ik bereid een uitzondering te maken, en dat is de KTM Ascender, die helaas nog in experimenteel stadium is. Maar zie de foto's van het prototype...
Michiel Heemskerk
16 juli 2011
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}