China bant elektrisch vervoer!

Never a dull moment in China, zo lezen we in onze regionale krant. Zo zouden (we kunnen het moeilijk controleren) in miljoenenstad Shenzhen sinds het begin van de maand juli elektrische fietsen in de ban zijn gedaan vanwege het hoge aantal letsel-ongevallen. Dit jaar al 64 doden en 232 gewonden! Chinezen e-bike kleinDe reden: elektrisch vervoer maakt geen geluid.
Maar gewone fietsen maken en maakten ook geen geluid, en daar rijden en reden er ook minstens een half miljard van rond in China. Toch? Wat is het verschil?

In havenstad Shenzhen - populatie 10 miljoen + - rijden meer dan een half miljoen elektrische fietsen. De eigenaren zijn dus mooi in de aap gelogeerd met hun dure vervoermiddel. Ze zullen ongetwijfeld groot worden ingekocht door een handige zakenman die ze hier in Europa gaat verpatsen voor weinig. ZItten wij dan jaarlijks met 64 doden en 232 gewonden extra?

Het zou zomaar kunnen. Tientallen knappe koppen uit binnen- en buitenland bogen zich in opdracht van de Europese Unie derhalve over dit enorme vraagstuk: wat te doen met elektrisch vervoer?
Na lange studie ontdekten biologen in het gezelschap dat een niet zo zeldzame West-Europese diersoort - de iPod-mens (Homo Sapiens iPodus) - in druk stedelijk gebied ook prima blijkt te kunnen overleven. En een iPod-mens hoort net zo veel van het verkeer om zich heen als een mens zonder iPod in een omgeving met geruisloos verkeer, namelijk niets.

Het geheim van de overlevende Homo Sapiens iPodus blijkt: hij kijkt (links! rechts! links!) voor hij een weg oversteekt! En wacht als hij verkeer ziet naderen! De geleerden zien ook voor de gewone mens grote mogelijkheden voor deze doordachte overlevingsstrategie.

Michiel Heemskerk
14 augustus 2011

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on} 

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk China bant elektrisch vervoer!

Disclaimer - Privacy Policy