Hoogste brandstofprijs ooit
"Automobilisten moeten de hogere benzineprijs maar opvangen door een zuinigere auto aan te schaffen," zei minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) vrijdag na afloop van de ministerraad. Premier Rutte (VVD) ondersteunde de uitspraak door te bevestigen dat de regering niet van plan is de accijnzen te verlagen.
Met enige gelatenheid constateren we maar weer eens dat de overheid het niet zo ziet zitten met de gemotoriseerde tweewieler.
Er is van alles te doen over het nieuwe drievoudig gefaseerde A-rijbewijs (per 1 januari 2013, waarover we uitgebreid zullen berichten als Den Haag op een rijtje heeft wat er nou precies gaat gebeuren), maar simpeler wordt het niet om toe te treden tot het verlichte gedeelte van de weggebruikers.
Natuurlijk betaal je voor een motor vele malen minder wegenbelasting dan voor een auto, maar de belasting voor de infrastructuur door een motor is ook aanmerkelijk kleiner dan die van een veel zwaardere auto, dus aan dat douceurtje van de overheid ten opzichte van de motorrijder valt redelijkerwijs niet te tornen.
Miljarden worden uitgetrokken door de regering om meer asfalt neer te leggen en de wegen geschikt te maken voor de in Nederland in 99,9% van de gevallen volstrekt zinloze maximumsnelheid van 130 km/u.
Amsterdam-Utrecht, centrum tot centrum, is z'n 40 kilometer. Het traject dat je daadwerkelijk over het honderdbaansgedeelte van de A2 rijdt (Amsterdam Zuidoost tot Utrecht Lage Weide) bedraagt maximaal 27 kilometer. 27 kilometer met 100 km/u duurt 16,2 minuten en met 120 km/u 13,5 minuten. Da's al geen schokkend verschil. En dan 130 km/u: 12,4 minuten. 1,1 minuut, beste mensen, 66 seconden winst.
Vertaal deze rekensom gerust naar elk ander traject, en kom zelf tot de conclusie dat de winst te verwaarlozen is, zelfs al zou het zo zijn dat je op de trajecten waar je 130 km/u mag, ook daadwerkelijk die snelheid zou kunnen rijden, wat in de praktijk alleen 's nachts voorkomt.
Dit laatste geldt met name de bomvolle Randstad, al die snelwegen daarbuiten hadden tussen de steden al lang 130 km/u mogen zijn, net als in die delen van Europa waar wel af en toe wordt nagedacht.
Wat tijdwinst is, ondervind ik geregeld op mijn A7-Coentunnel-traject: ten opzichte van de auto vijftien tot twintig minuten winst in de laatste zestien kilometer (afslag Purmerend). Dat zijn cijfers!
Wat dat dan met de brandstofprijs te maken heeft is nogal wiedes. De stoplichten onderweg uitgezonderd, staat mijn motorblokje geen peperdure brandstof te verstoken terwijl ik feitelijk geen meter opschiet. Net zo min als ik brandstof verstook op zoek naar een parkeerplaats.
De hogere brandstofprijs doet ook motorrijders pijn, maar lang niet zo veel als bij automobilisten. Heb je ook nog een zuinig motorscootertje, dan ligt je (gemiddelde!) verbruik ergens tussen 1 op 30 en 1 op 40 (tot 1 op 50).
Zelfs auto's die op papier net zo zuinig zijn (bestaan die?), zijn dat in de praktijk aan het einde van de rit niet. Want de rit duurt langer qua tijd en afstand en er is veel brandstof ongebruikt (voor voortbeweging) verbrand.
Iedereen loopt te janken over de brandstofprijs en de uitgeput rakende olievoorraden, en 's ochtends en 's avonds wel met z'n allen – of nee, alleen – in de auto stappen. Briljant.
Michiel Heemskerk
14 januari 2011
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}