Industrie versus politiek

Bij de jaarlijkse vergadering van de ACEM, de Association des Constructeurs Européens de Motocycles (Europese Vereniging van motorfabrikanten) werd geconstateerd dat het niet best ging met de motorhandel. Dat kwam voor de deelnemende partijen niet als een verrassing. Maar men bedacht een plan!

 

We zullen lezer dezes niet vermoeien met de cijfers, want wat kunnen die de consument schelen? Wel interessant is de toekomstblik van de verzamelde fabrikanten. Men voorziet een veranderend landschap waar het de transportgewoonten van de Europese burgers betreft. We quoten even uit het persbericht: "Waar mobiliteit een uitdaging wordt voor zowel burgers als overheden, bieden kleinere, lichtere en meer specifiek ontworpen voertuigen een grote kans om de file- en parkeerproblematiek te verslaan en de luchtkwaliteit te verbeteren.
Een studie door onafhankelijk onderzoeksbureau Transport & Mobility te Leuven geeft aan dat als 10% van de automobilisten hun auto opgeeft voor een motor of scooter, de filedruk met 40% afneemt. Deze studie toont het feitelijke potentieel van GT's (Gemotoriseerde Tweewielers) op het verminderen van de filedruk, met tijdsbesparing en positieve gevolgen voor het milieu."

We feliciteren de fabrikanten met deze briljante brainwave. We wilden zo graag dat we dat zelf hadden bedacht...
O, wacht, dat hadden we ook al een jaar of tig geleden bedacht en sindsdien doen we niks anders dan dit uitdragen, sinds een jaar en een beetje op Stadsmotor.nl!
Maar denkt er iemand hetzelfde?
Ja, toch wel.

Zo heeft bijvoorbeeld Peugeot het mobiliteits-initiatief Muve bedacht. Alleen in Frankrijk, oké, maar toch. Kijk op de website en snap direct wat de bedoeling is, zonder maar een woord Frans te verstaan. De ACEM verwijst er zelfs naar, dus ze begrijpen het zelf toch wel. Een onderdeel van de vergadering van de ACEM was dan ook hun visie te delen met beleidsmakers en researchers.
Hendrik von Kuenheim, ACEM-voorzitter en CEO van BMW Motorrad: "ACEM is van mening dat de unieke knowhow voor het ontwikkelen en produceren van kleine, lichte en gespecialiseerde voertuigen een nuttig instrument zal zijn voor duurzame mobiliteit, geheel in lijn met de transportdoelstellingen van de EU. Er is echter sterke steun vanuit de politiek nodig om deze realiteit verder te ontwikkelen en nog slimmere producten aan de man te brengen."

Tja. En zo belanden we dus op een dood punt.
We leven in een maatschappij die in elk geval qua mobiliteit en voor een zeker gedeelte ook qua milieu (geluidsoverlast, uitstoot schadelijke stoffen) wordt verziekt door – sorry – de auto. Iedereen weet dat, zeker de Nederlandse overheid, die echter als enige overheid ter wereld de ogen sluit voor de meest voor de hand liggende oplossing.

Den Haag: "Wat zullen we eens doen met het motorrijbewijs? Weet je wat, we maken het vanaf 2013 nóg onaantrekkelijker om te halen! En het autorijbewijs? Dat maken we juist makkelijker!"

Michiel Heemskerk
28 januari 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy