Introductie: Quadro 350D (2012)
De driewielscooter mag dan (vermoedelijk) per januari 2013 van het B-rijbewijs naar het A-rijbewijs verhuizen, dat geldt alleen voor weggebruikers die na het ingaan van de nieuwe regels hun rijbewijs gaan halen. Wie nu zijn B-rijbewijs al heeft, mag daarmee gewoon op een driewielscooter blijven stappen. En net als een echte motorrijder lekker tussen de file door pruttelen! Piaggio had in de driewielermarkt het rijk alleen. Dat is nu verleden tijd.
Dat de Quadro 350D overeenkomsten vertoont met de Piaggio MP3 is geen verrassing, blijkt uit het verhaal dat Stadsmotor.nl bij de introductie te horen krijgt. De 'uitvinder' van de kantelende driewielscooter schijnt zijn idee begin jaren negentig te hebben verkocht aan Piaggio, dat er de MP3 van maakte, die als motor én als auto leverbaar is (verschil in spoorbreedte), en als auto behoorlijk succesvol is in Nederland. De uitvinder ging echter niet rentenieren, maar ontwikkelde zijn idee kalmpjes verder, voorlopig resulterend in de Quadro 350D. Het opmerkelijkste verschil tussen de Piaggio en de Quadro is een lichter systeem voor het kantelen van de voorwielen. Dat is gebaseerd op drie onder druk staande gasgevulde cilinders: twee voor de beide voorwielen en een centrale cilinder bij het balhoofd.
Het systeem maakt de gehele scooter lichter en makkelijker in balans te houden. Quadro maakt de vergelijking met de Piaggio MP3 LT 400, wij vinden het eerlijker om de MP3 LT 300 erbij te betrekken, omdat die qua vermogen amper afwijkt van de Quadro en hetzelfde kost. We zien dan een gewichtsverschil van vermoedelijk dik 30 kilo (exacte specs ontbreken nog), en dat is een stevige slok op een borrel. Het bezorgt de Quadro in elk geval een betere pk/kg-verhouding, en dat is altijd goed.
We mogen maar een klein blokje om – een uitgebreide test volgt zeer snel! – maar constateren dat de de Quadro beter en eenvoudiger in balans te houden is dan een MP3. Juist door het drukverschil tussen de cilinders – links en rechts 5 bar en in het midden 15 bar – is er meer 'werk' nodig om de scooter in de bocht te krijgen. De gedachte hierachter is dat automobilisten dit als prettiger zullen ervaren omdat zij er nu eenmaal niet aan gewend zijn dat hun voertuig neiging vertoont om te hellen. Een motorrijder zou de weerstand eerder log noemen.
De dempende werking van de cilinders heeft een tweede voordeel: er is haast geen reactie te bespeuren als het ene wiel een obstakel neemt terwijl het andere op de weg blijft: een soort semi-onafhankelijke (hydraulische) wielophanging. Waar de MP3 bij oneffenheden in de weg vanwege de mechanische scharnierconstructie een kantelneiging vertoont – vergelijkbaar met de reactie op hobbels bij motoren met een smalle voorband en een brede achterband – vervolgt de Quadro stoïcijns zijn weg. De aanmerkelijk grotere wielen van de Quadro – voor/achter 14 inch/15 inch tegen 12 inch/14 inch voor de MP3's LT (13 inch/14 inch voor de YOURban) maken overig ongerief ook absoluut makkelijker te nemen.
Boven Quadra 350D, onder Piaggio MP3 LT300. Let op het verschil in wielgrootte.
Het vastzetten van een MP3 – de kantelbeweging blokkeren – kan nog wel eens vergeten worden en dan lazert de gehele vracht op zijn kant. Het evenwicht op de Quadro is makkelijker te bewaren, wederom door de tegendruk in het cilindersysteem. De Quadro is evenwel met de rode hendel in het schutbord ook vast te zetten.
Afsluitend: De Quadro is geen scooter/driewieler met waanzinnige prestaties, maar een alledaags transportmiddel en zeker voor een automobilist zonder ervaring makkelijker in de omgang dan een MP3, waarmee overigens geenszins gezegd is dat een MP3 moeilijk te besturen is, want ook dat is doodsimpel. De Quadro heeft net als de MP3 een grote bagageruimte voor zeer zeker twee helmen onder de buddy en bovendien de mogelijkheid om een verhoogde buddy te bestellen die de bagageruimte nog eens met vier liter uitbreidt. Verder is deze driewieler natuurlijk net zo poepmakkelijk te besturen als welke scooter dan ook.
De prijs van de Quadro 350D zal € 7.995 bedragen, vier euro onder de Piaggio MP3 LT 300.
{jcomments on}