Honda CB1100 (2013)
Laat Honda maar schuiven. Hebben we allemaal behoefte aan supersnelle sporters of beresterke toerders? Geenszins! Er zijn zelfs mensen die hunkeren naar de goede oude tijd waarin pure motorfietsen het straatbeeld bepaalden. De Honda CB1100 duikt dik 40 jaar terug in de tijd.
Het persbericht:
"Met de CB1100 introduceert Honda een pure naked bike die een prettige balans biedt van prestaties, wendbaarheid en oorspronkelijk design. Een design dat sterk refereert aan Honda's legendarische CB750 Four, de eerste echte Superbike waarmee Honda de motorwereld in 1969 totaal verraste. Om die gelijkenis te versterken, liet hoofdontwerper Mr. Mitsuyushi Kohama zelfs een totaal nieuwe luchtgekoelde 1100 cc viercilindermotor ontwerpen: "Bij dit soort motorfietsen gaat het niet om een maximale vermogensafgifte, maar om karakter en emotie. Ik vind het metalige geluid van een afkoelende luchtgekoelde motor fantastisch. En het uiterlijk met al die koelribben is uiterst inspirerend," aldus Kohama.
Onder het nostalgische uiterlijk van de lucht-/oliegekoelde krachtbron huist uiteraard wel moderne techniek. De viercilindermotor is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en van een balansas, waarmee een trillingvrije loop is gegarandeerd. Met een vermogen van 66 kW (89,8 pk) bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 93 Nm bij 6.000 tpm biedt de CB1100 bovendien een zeer inspirerende acceleratie. Het PGM-FI- injectiesysteem garandeert een uiterst controleerbare gasreactie en lage emissies.
Niet alleen het motorblok bepaalt het uiterlijk van de nieuwe CB1100, ook de klassieke lijnen die mede ontstaan door de bolle tank, de analoge klokken, de ronde koplamp en de zijwaarts geplaatste verchroomde 4-in-2-in-1-uitlaat. Het klassiek ogende dubbele wiegframe wordt afgeveerd door een 41 mm "right side up" telescoopvoorvork en Showa-stereoschokdempers. Het geheel staat op aluminium vijfspaakswielen en 18-inch banden. Zwevend gelagerde 296 mm voorremschijven en Nissin-vierzuigerremklauwen zorgen voor een adequate remvertraging. Een gecombineerd remsysteem met ABS is in Nederland standaard."
Zie de foto's en zie vooral het chroom en begrijp dat hier een onvervalste klassieker wordt gepresenteerd, maar dan met moderne techniek (op de 18-inch velgen na, 17 inch is tegenwoordig standaard by straatfietsen). Het woord 'betrouwbaar' hoeven we er niet aan toe te voegen, want dat was de CB750 in 1969 al ruimschoots...
Of de CB1100 een fijne woon-werkfiets zal zijn hoeven we ons ook niet af te vragen. In de jaren zeventig deed iedereen het ermee, dus dat zal ook nu lukken. Mits voorzien van een jaren zeventig motorpak, want bescherming tegen weer en wind ontbreekt...
{jcomments on}