Test: Honda MSX125 (2013)

Honda MSX125 2Technisch is er natuurlijk weer helemaal niets mis met de Honda MSX125 – het is en blijft tenslotte een Honda – maar hebben we er ook wat aan? Welnu: NEE!

Funbike... Voor twee personen nota bene, beweert Honda. Naar voorbeeld van de Gorilla, Monkey en Dax.

Het werd klakkeloos overgenomen door diverse media, terwijl vrijwel niemand herinneringen heeft aan die drie. En dan nog. De Gorilla en de Monkey zijn één en dezelfde, de Dax is een ander, maar alle twee/drie waren het brommers (49 cc) en dat is de MSX niet. De MSX125 is een motor voor bezitters van het A1-rijbewijs tot 11 kW en dus voor 18-plussers die niet helemaal voor aap (monkey/gorilla) willen rijden. En voor aap rijden doe je, en niet alleen vanwege de bananenkleur die Stadsmotor.nl mag proberen. Zou dat nog als een poging tot humor kunnen worden gezien als je 'gezegend' bent het formaat van de Stadsmotor.nl XXXL-tester, het zijn dan wel de omstanders die het eerst én het laatst lachen. En ook nog het best. En eigenlijk ook als enigen lachen, want als bestuurder vergaat de lol je heel snel als je met de ieniemienie MSX het dagelijks verkeer in duikt.

De MSX is zó klein dat we bij afhalen in Schiphol-Rijk niet eens de snelweg op durven, wijzer geworden door angstige ervaringen met motorscooters met kleine wielen (10 inch). Nu zijn de 12-inch wielen van de MSX ook weer niet zó klein dat je er echt de kriebels van krijgt, maar binnendoor naar het noorden door Amsterdam Osdorp en Slotermeer worden we (in de regen) niet heel erg vrolijk van de combinatie zebrapaden, putdeksels en tramrails. Nu worden we daar nooit vrolijk van, maar in Amsterdam mag je door de totale anarchie in het verkeer hoe dan ook vrezen voor je leven, en als je dan ook nog eens kleiner bent dan het plaatselijke scootertuig, weet je dat je door automobilisten al helemáááál niet serieus genomen wordt. En dus van de weg gereden wordt.

Het is waar dat de MSX125 binnen de gedroomde doelgroep beter valt. Wie de video inmiddels heeft gezien, denkt dat het allemaal wel meevalt met de grootte, maar reken erop dat de YouTube-bestuurder een dwerg is met een serieuze groeiachterstand. Zoon T. (18) en buurjongen M. (15) storen zich hier niet aan en omarmen de MSX als een serieuze toevoeging aan hun collectie merkwaardige vervoermiddelen, bestaande uit gevaarlijk snelle watergekoelde tweetaktbrommers, bloedlinke miniatuurchoppers, een bejaarde vaalroze Arola brommobiel en een paard. Het ligt voor de hand dat je met een MSX goede sier maakt op een hangplek, maar ook dat je – zelfs als achttienjarige – wordt uitgekakt als er een concurrent verschijnt op een CBR125 of, erger nog, een KTM 125 Duke ABS, momenteel de onbetwiste koning onder de 125 cc'ers. De MSX perst 7,2 kW (9,8 pk) uit het injectieblokje, en krijgt derhalve klop van de CBR uit eigen huis (9,8 kW/13 pk), en al helemaal van de KTM, die de volle 11 kW/15 pk in stelling brengt. Nu is de MSX met een gewicht van107 kilo de lichtste van de hier genoemde concurrenten, met broertje CBR die maar liefst 30 kilo meer op de klok zet, maar de KTM is slechts 20 kilo zwaarder en heeft wel de helft meer pk's. En ja, dat voel je.

Het is zeker niet dat de MSX slecht rijdt, maar het formaat brengt in het dagelijks verkeer onoverkomelijke beperkingen met zich mee. Je kunt niet over auto's heen kijken, wat het overzicht op de rest van het verkeer minimaal maakt, maar je wordt ook amper gezien. En – zoals gezegd – al word je gezien, dan word je niet serieus genomen. Dat maakt een rit door de file en feitelijk elk soort woon-werkverkeer een hachelijke zaak.

Parkeer de MSX gerust achterop je camper en neem 'm mee op vakantie.

Geschikt voor het A1-rijbewijs.


Technische gegevens
Motor: luchtgekoelde 1-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 124,9 cc
Max. vermogen: 8,6 kW/11,7 pk bij 8.000 tpm
Max. koppel: 12 Nm bij 6.000 tpm
Max. snelheid: 110 km/u
Aandrijving: handgeschakelde vierversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 14 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 191,5 x 74 x 109 cm
Zithoogte: 76 cm
Gewicht: 128 kg
Kleuren: Asteroid Black Metallic, Pearl Valentine Red, Pearl Himalayas White, Pearl Queen Bee Yellow
Accessoires (optioneel): nnb
Prijs: € 3.299,-

Veiligheid
ABS: nee
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: nee
Zichtbaarheid opzij: matig
Mistlampen: nee
Spiegels: ja
Parkeerrem: nvt




Honda MSX125 1Honda MSX125 2Honda MSX125 3Honda MSX125 4Honda MSX125 voorHonda MSX125 lvHonda MSX125  lvHonda MSX125 raHonda MSX125 bovenHonda MSX125 koplampHonda MSX 125 (3)Honda MSX 125 (5)Honda MSX 125 (10)Honda MSX 125 (11)Honda MSX 125 (13)
XXL-Michiel op de MSX (boven) en (onder) XXS-testpersoon L.
Honda MSX 125 (14)
Testpersoon L. (vlak) achter de wel uit de kluiten gewassen KTM Adventure R.
KTM 1190 Adventure RHonda MSX125 logo





{jcomments on}

Honda

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda MSX125 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy