Vespa 946
Wanneer presenteert Vespa een nieuw model? Welnu: nooit. En nu is het toch echt zo ver. En wat is de 946 mooi... Foto's en video! En het persbericht. En de prijs! (12 april 2013) NEGENDUIZEND EURO!
Het persbericht van 2012:
"Diverse stijlvolle studies gingen hem al voor, maar op de EICMA trapt Vespa de toekomst van het merk af met de onthulling van de productieversie van de Vespa 946. De naam vormt een verwijzing naar het jaartal 1946, het jaar dat het legendarische Italiaanse merk het leven zag. En daarom is het niet vreemd dat de Vespa 946 zijn inspiratie dankt aan de Mp6, het allereerste prototype van Vespa uit datzelfde jaar. De stijlvolle en elegante Vespa 946 luidt voor Vespa een nieuwe generatie scooters in en weet op prachtige wijze een brug te slaan tussen het verleden en de toekomst. Als vanouds heeft de 946 een stalen monocoque structuur als basis, maar die wordt nu voor het eerst in de geschiedenis van het merk aangevuld met aluminium elementen. Niet alleen ter verfraaiing van het elegante voorkomen, maar ook om de scooter lichter en daarmee qua verbruik zuiniger te maken.
Voor de aandrijving van de Vespa 946 zorgt een 125-cc eencilinder 4-takt met drie kleppen per cilinder, luchtkoeling en elektronische injectie, een combinatie die goed is voor een vermogen van 8,5 kW bij 8.250 tpm en een maximumkoppel van 10,7 bij 6.500 tpm. Ondanks die prestaties is de 125cc bijna 30% zuiniger dan de vorige generatie van deze motor, getuige ook het verbruik van 55 km/loter bij een snelheid van 50 km/u. Die krachtbron wordt op de Vespa 946 overigens standaard geleverd met ASR traction control en ook ABS wordt in de Vespa-fabriek in het Italiaanse Pontedera standaard gemonteerd."
{jcomments on}