Vespa Sprint (2014)
En wéér een nieuwe Vespa! Was de onlangs geïntroduceerde Primavera de opvolger van de LX, de alhier gepresenteerde Sprint moet de S doen vergeten. Het blijven allemaal 125-cc'ers, dus de jeugd mag de spaarvarkens stukslaan of papa (m/v) lief aankijken...
Nou, ja, goed, oké, er zijn ook brommerversies van de Vespa Sprint, maar dat zijn geen motoren, dus.... Wat valt er te ve vertellen? De Sprint heeft grotere wielen dan de Primavera, waarmee hij verder de techniek gemeen heeft.
Onderstaand het Vespa-persbericht, ook over de brommers.
PERSBERICHT!
- Gebaseerd op de nieuwe Primavera, en daarmee nu al een legende
- Exclusieve details en grote 12 inch wielen benadrukken sportieve inborst
- Per april leverbaar als 50cc 4-takt 25 km (45 km kort daarna) en 125cc motorscooter
Breda, 26 maart 2013 – Met de compleet nieuwe Sprint introduceert Vespa de meest sportieve en dynamische 'small body' Vespa van dit moment. De naam 'Sprint' roept direct herinneringen op aan de sportieve Vespa's – de 'Vespini' – uit de jaren '60 en '70 en deze nieuwe, sportieve variant van de recent gelanceerde Vespa Primavera voegt een nieuw hoofdstuk toe aan die legende.
Kenners denken bij het horen van de naam Vespa Sprint direct terug aan de extra dynamische 'wespen' van een aantal decennia geleden; de sportieve Vespa's van weleer met de legendarische Vespa SuperSprint 90 uit 1966 als boegbeeld, in 1976 gevolgd door de Primavera ET3 maar ook de PK 125 uit 1983. Wat deze sportieve Vespini met elkaar gemeen hadden? Ze waren alle opgebouwd rondom een lichtgewicht, compact frame, ze waren snel, zeer wendbaar en modern, waarmee ze naadloos aansloten op het karakter van de veelal jeugdige bezitters die er op reden.
Onderscheidende sportiviteit
Als opvolger van de Vespa S en gebaseerd op de compleet nieuwe Primavera geeft de Vespa Sprint nu een nieuwe invulling aan die rijke historie van sportieve Vespa's. Onderscheidende elementen van de Sprint zijn bijvoorbeeld het exclusieve ontwerp van het zadel, zwart van kleur maar afgewerkt met een witte bies, een duidelijke verwijzingen naar de bekende sportzadels van Vespa. Onder dat zadel gaat overigens een compartiment van 16,6 liter schuil waar gemakkelijk een volwaardige jet helm opgeborgen kan worden. Die opbergruimte is nu nog efficiënter qua ontwerp omdat de accu van de Sprint een plekje heeft gekregen in de centrale tunnel van de voetensteun.
Een ander detail dat bij de eerste oogopslag direct opvalt, zijn de prachtige 12 inch aluminium velgen, die compleet nieuw zijn ontworpen. Het is voor het eerst dat Vespa dermate grote wielen en banden, vergelijkbaar met die van de GTS-serie, onder een 'small body' model monteert. Mede daardoor positioneert Vespa de Sprint ook tussen de Primavera en GTS-serie.
Vespa 946 als inspiratie
De rechthoekige handgrepen voor de duopassagier zijn eveneens nieuw. Daarnaast vertrouwt de Sprint over tal van exclusieve stijlfeatures. Het instrumentarium, dat wordt beschermd door een kleine spoiler, heeft nu een zwarte achtergrond voor de snelheidsmeter, terwijl het multifunctionele digitale display van de Sprint agressief rood verlicht is. Dezelfde kleurstelling komt ook in details op het voorscherm terug. De vorm van de nieuwe achteruitkijkspiegels is afgeleid van die op de Vespa 946. De koplamp heeft de typerende rechthoekige vorm gekregen die de sportieve Vespa's uit de jaren '60 en '70 kenmerkt. Zowel de dagrijverlichting aan de voorzijde als het remlicht aan de achterkant vertrouwt op LED-technologie.
Vertrouwend op de frametechnologie van de Primavera is de Sprint aanzienlijk stijver geworden, waarmee de stabiliteit en handlingprestaties op een indrukwekkend niveau staan, mede ook dankzij de nieuwe constructie van de voorwielophanging. Door een tweevoudige ophanging van het motorblok en een betere demping zijn trillingen in het zadel, het stuur en de voetensteun aanmerkelijk verminderd.
Vespa Sprint als 50cc 4-takt en 125cc
De Vespa Sprint wordt in ons land leverbaar met een keuze uit twee motoriseringen: de moderne 50cc 4-takt met een keuze uit een 25 en 45 km/u uitvoering, en een 125cc 3V. Gezien de grootte en het belang van de Benelux-markt voor Vespa is de 50cc 4-takt in 25 km uitvoering direct vanaf de lancering in april leverbaar, evenals de 125cc motorscooterversie. De 45 km variant van de Vespa Sprint 50cc 4T volgt kort daarna.
Voor de liefhebbers die hun Vespa Sprint graag van een persoonlijk touch voorzien, biedt Vespa een onuitputtelijke lijst aan accessoiremogelijkheden. Variërend van extra sportieve, zwarte 12 inch aluminium velgen, een in bodykleur gespoten topkoffer met verchroomd bagagerek en een hoog windscherm of sportieve kuip tot aan elektronische alarmsystemen en een keur aan stijvolle, bijpassende helmen.
Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.