Test: Nimoto Trendy-R 1000
Een alleraardigste E-scooter, dat is simpelweg je eerste indruk bij de Nimoto Trendy-R. De kleurstelling in zwart en rood is zonder meer flitsend, terwijl het machientje toch klassiek gelijnd is...
Een blik op de YouTube-pagina van Nimoto (of op de video hierboven) leert dat zelfs Annemarie Jorritsma (62) - burgemeester van Almere - in staat is de Nimoto Trendy-R van z'n plek te krijgen. En lachend! Dus hoe moeilijk kan het zijn? Hadden ze haar in haar periode als minister van Verkeer en Waterstaat (1994 tot 1998) zo gek gekregen om een keer op een tweewieler te stappen, had het verkeerlandschap in Nederland er misschien heel anders uitgezien. Want zelfs een politica kan toch niet zo keihard liegen dat ze zal durven beweren dat er iets mis is met deze prachtige Nimoto. Zelfs een politica zal toch moeten erkennen dat er voor de overheid weinig te verdienen valt aan een E-scooter, maar dat het wel een verdomd handig ding is. Want ja, beste lezer, de Nimoto Trendy-R is er een die Stadsmotor.nl zonder aarzelen in z'n schuur zou zetten. De prijs met dubbele lithium accu's is niet mals - € 2.999 - maar dat is wat je anno 2013 kwijt bent aan een E-scooter waarmee je verder dan 100 km komt. En een 'normale' scooter van een (Italiaans) A-merk krijg je ook niet onder de € 3.000. Rijden we niet zo ver op een dag? Dan neem je een enkele batterij en betaal je € 400 minder. De actieradius krimpt dan zo'n 25 kilometer.
Er valt niet veel over de Nimoto Trendy-R te zeggen, omdat er überhaupt weinig te melden valt over elektrische scooters. Starten, warmlopen, schakelen... allemaal overbodig. Je zet 'm aan, draait aan het rechterhandvat en rijdt weg. De Trendy-R is qua formaat goed geschikt voor twee personen. Niet van Maastricht naar Den Helder, maar gewoon, in de buurt gaat prima. Een kind achter op is in geen geval een probleem. De 1.500-Watt naafmotor trekt het geheel zonder een kik op gang en loopt vrolijk door naar de 25 km/u (in ons geval), die eventueel nog te overschrijden is met de power boost. In de 45 km/u-versie (met helmplicht) heb je die boost niet nodig. De Trendy-R heeft 14-inch wielen. Niet te klein, goed voor een volledig voorspelbare wegligging. De remmen (schijfje voor, trommetlje achter) doen niks raars; ze remmen. Onder het zadel is door de aanwezige accu's logischerwijs niet veel ruimte - het enige nadeel van E-scooters - maar met een topkoffer is dat leed geleden en in een boodschappentas tussen de voeten kun je ook aardig wat spullen kwijt.
Waarom zou men een Nimoto Trendy-R kiezen boven een vergelijkbaar ding? Stadsmotor.nl zegt: het uiterlijk. En dan te bedenken dat Stadsmotor.nl eigenlijk nooit over het uiterlijk van tweewielers praat, omdat het irrelevant is voor het praktisch nut. Maar met de zeer netjes afgewerkte Trendy-R trek je de aandacht, zónder herrie te maken! Ook weleens aardig.
Praktische dingen dan? De accu's zijn uitneembaar. Bovenwoning? Scootertje beneden, accu mee naar boven en opladen maar met de portable lader. En de volgende ochtend weer lekker zoeven. Optioneel is er nog een windscherm verkrijgbaar. Altijd handig als het kouder wordt, maar minder handig in de regen aangezien je scherm bij lage snelheden niet schoon waait. Kwestie van kiezen. Nimoto Trendy-R? Best ding.
Technische gegevens
Motorvermogen: 1.500 Watt
Accu: uitneembaar, 2x 48V 28Ah lithium
Levensduur accu: tot 1500 volledige ladingen
Actieradius: 55 tot 130 km, afhankelijk van aantal accu's en topsnelheid 25 of 45 km/u
Lader: 220V, los
Oplaadtijd: 6 uur
Accumeter: ja
Maximale snelheid: 25 km/u / 45 km/u
Remmen v/a: schijfrem / trommelrem
Gewicht: 93 kg / 98 km (enkele accu/dubbele accu)
Kleuren: zwart-rood, wit
Garantie: 1 jaar
Prijs: € 2.499 / € 2.999 (enkele accu/dubbele accu)