Test: Nimoto City 350

Nimoto City 350 blauw zij rHet is niet dat we geen motor willen rijden in de winter, maar de enige importeur met demo's was Piaggio en die zitten in Breda. En dat waren we na drie op-en-neertjes vanaf boven Amsterdam bij drie graden onder nul best zat. Dus lieten we ons per vrachtwagen een Nimoto City 350 bezorgen. Een wat?!

Een Nimoto City 350. Dat is de best verkochte e-scooter van Nederland in de categorie moped, wat dan weer zo veel is als een brommer – in dit geval snorfiets – waar nog daadwerkelijk trappers aan zitten. Denk aan de oude Mobylette.

We mogen zeggen: we waren niet onder de indruk toen het iele ding voor de deur werd afgeleverd, maar we zijn nogal groot en ook nogal grote motorfietsen en scooters gewend, en dan ben je niet zo snel onder de indruk van een snor met pedalen, die bovendien slechts 62 kilo weegt, vier keer zo weinig als een volwassen motor.

Nimoto City 350 koffer dichtDe slappe lach werd er niet minder om toen we het topkoffertje zagen waarin we maximaal een paar winterhandschoenen in kwijt kunnen.
Of de lader voor de uitneembare accu, bleek tien tellen later. En da's best handig als je ergens op pad bent en je vreest niet meer naar huis te komen bij gebrek aan prik. Lader uit de topkoffer, accu mee naar binnen het café in. En twee koffie later zoef je weer vrolijk verder.

Nimoto City 350We noteren een enorm voordeel voor kleinbehuisden, mensen op flats, mensen zonder schuur of garage. Accu en lader neem je in één hand mee naar binnen, steek je in het stopcontact, en de volgende ochtend rijd je weer 30 tot 40 kilometer, afhankelijk van je batterij en je rijstijl.

Zit daar nog verschil in dan?

Wis en waarachtig!
Je hebt namelijk pedalen, en die kun je gebruiken voor een power boost als je wegrijdt bij een stoplicht. In het geval van ondergetekende in winterkledij een pré, want denk niet dat het kleine elektromotortje 100 kilo inclusief eigen voertuiggewicht makkelijk van zijn plek trekt. De gashendel van de kleinste Nimoto is een aan- en uitschakelaar. Een kleine beweging en de City 350 geeft vol vermogen. Dat houd je makkelijk tegen met je voeten, maar het is iets om rekening mee te houden met manoeuvreren.

Maar het motortje heeft qua trekkracht dus zijn beperkingen, en dan is het handig als je kunt meetrappen. Dat red je overigens alleen op de eerste meters, want het verzet is een soortement bergversnelling van een racefiets, wat inhoudt dat je benen ronddraaien als een wilde dwerghamster in een tredmolen en je evengoed geen spat vooruitkomt. Maar het is net de boost die de City 350 nodig heeft om eerder weg te komen dan fietsers en die daarna ook voor te blijven!

Want! Er is nog een boost aanwezig.
Standaard loopt de City 350 zeer zeker geen 350, maar 25 km/u, en dat vinden we net te weinig, al is het de maximum snelheid voor een snorscooter. Er zit echter een power-knop op en die ontketent het volle vermogen, zodat je met maar liefst 35 km/u (op de klok) vooruit flitst. Nog niks om bang van te worden (hoewel veel ambtenaren daar anders over denken), maar net wel het verschil tussen sukkelen en worden ingehaald door oma's, en gewoon, lekker, vooruitkomen. Niet vergeten in de bochten de pedalen aan de hoge kant naar beneden te trappen (anders ga je op je bek), maar dat is voor fietsers en oud-Mobylette-piloten routine.

De Nimoto City 350 laat zich al doende kennen als een uiterst aangename reisgenoot. Niet aan te raden voor al te zware bestuurders, want de vering kent zijn beperkingen en die vind je bij de eerste verkeersdrempel, en je moet zeker niet iemand willen meenemen. Dat gaat overigens prima (dank zoon!), maar dan zit je met je knieën ver voorbij het schutbord. Langere afstanden dan drie kilometer zijn dan niet aan te raden.

Mocht je overigens denken dat je genadeloos voor joker rijdt op het ieniemienie mopedje, dat blijkt dus enorm mee te vallen. Bij een korte stop bij een geldautomaat hoorde ik zelfs vanuit een groep potentiële straatrovers oprecht enthousiaste geluiden komen: "Dát bedoel ik nou! Zó'n ding!"
Blijkt dus dat de jeugd van tegenwoordig helemaal niet per definitie zit te springen om een hip tweetakt brulijzer, maar juist gecharmeerd is van licht, portable en stil. Want ja, ze zagen wel dat ik de City met één grote teen op de bok schopte, waarbij-ie bijna een salto mortale achterover maakte.

Het is met elektrische scooters altijd zo: iedereen vindt ze suf, maar iedereen wil ze hebben. Dat is met de City 350 niet anders. Niet kopen voor het comfort of de lange baan, wel voor het gemak. Of de prijs.
Met lood-calcium accu kost-ie € 1.099 en da's niet duur. Met lithium accu (die veel langer mee gaat en verder komt) komt er € 600 bij.
En dat kan Tante Nel best betalen van haar AOW en dubbele krantenwijk! Is de City dan ook geschikt voor de boodschappen van tante Nel?
Prima: bagagehaak onder het stuur, tas op de vloer, voeten op de fietspedalen, tas tussen de benen.

Topding. Met gladheid lach je zelfs fietsers uit, want zij moeten trappen en jij niet en jij zit lekker laag en hebt amper meer gewicht om in evenwicht te houden.
Had iedereen een City, was de wereld een stuk rustiger. Hoewel je ook met de City de neiging krijgt te gaan racen. Gewoon, omdat je dat vroeger met je Mobylette ook deed. En dat gaat prima op die 14-inch wielen.



Nimoto City 350 zwart zij rNimoto City 350 blauw zij rNimoto City 350 blauw voorNimoto City 350 blauw 3kwNimoto City 350 blauw zij lNimoto City 350 blauw 3kw achterNimoto City 350_contactslot met sleutelNimoto City 350_koffer dichtNimoto City 350_stuurNimoto City 350_tellerunit 2Nimoto City 350 logocity_001_mcity_002_vcity_004_mvcity_005_m

Technische gegevens
Motorvermogen: nb
Accu: uitneembaar, lood (48V 12Ah) of lithium (48V 15Ah)
Levensduur accu: 350 of 1.500 volledige ladingen
Actieradius: 40 of 50 km
Lader: 220V, los
Oplaadtijd: 5-7 uur (lood), 3-5 uur (lithium)
Accumeter: ja
Maximale snelheid: 25 km/u (35 km/u op de teller)
Remmen v/a: trommelrem/trommelrem
Gewicht: 62 kg
Kleuren: zwart, blauw
Garantie: 1 jaar
Prijs: vanaf € 1.099 (€ 1.699 lithium)
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Nimoto Test: Nimoto City 350

Disclaimer - Privacy Policy