File top 10 eerste helft 2012

De A50 tussen de knooppunten Grijsoord en Ewijk is gestegen naar de eerste plek in de file top tien van de ANWB. De A4, de oude lijstaanvoerder, is sinds de opening van de spitsstrook bij Zoeterwoude weggevallen uit de top drie. Dit blijkt uit de filecijfers van de ANWB over het eerste halfjaar.

De filezwaarte (lengte maal duur van de file) valt structureel lager uit. Vergeleken met de afgelopen zes jaar is de filezwaarte met 30% gezakt. Op de A50 is de filezwaarte juist toegenomen in vergelijking met vorig jaar. De beperkte capaciteit van de snelweg is daar debet aan. Inmiddels is Rijkswaterstaat bezig de A50 te verbreden, maar dat levert op korte termijn alleen maar meer verkeershinder op.

File top 10 eerste helft 2012
1 A50 Arnhem->Eindhoven
2 A1 Amsterdam->Amersfoort
3 A20 Hoek van Holland->Gouda
4 A28 Zwolle->Utrecht
5 A4 Amsterdam->Den Haag
6 A9 Alkmaar->Amstelveen
7 A28 Utrecht->Zwolle
8 A12 Utrecht->Arnhem
9 A10-West ->Zaanstad
10 A13 Den Haag->Rotterdam
Bron: ANWB

We danken de ANWB voor bovenstaande informatie, met de mededeling dat we echt niet van traject zullen gaan veranderen nu onze ochtendfile A7-A8-A10-West (Coentunnel) niet meer voorkomt in de top 10. De filezwaarte ter plekke mag dan structureel lager uitvallen, de file staat er wel nog steeds elke dag.

De meest opmerkelijke Randstadfile: nummertje 6, de A9 van Alkmaar naar Amstelveen, waar al heel lang wordt geprobeerd de files te bestrijden. De A9 was vroeger – vóór de opening van het viaduct over het Rottepolderplein bij Haarlem in de jaren tachtig – pure horror, dat bleef zo na de opening van de Wijkertunnel bij Velsen (1996) ter ontlasting van de Velsertunnel (1957) (de file verplaatste zich in zuidelijke richting) en zelfs na de opening van de A5 (2003) ter ontlasting van de A9 bij Badhoevedorp, kort voor knooppunt Badhoevedorp (kruising A9/A4). Gezien de nummer 6-notering van de A9, is het nog steeds ellende, wat maar weer eens aangeeft dat extra asfalteren niet altijd een oplossing is. Bij de A9 heeft dus niets geholpen. In zoverre, er kwam meer asfalt, maar er kwamen ook meer auto's, waarmee het probleem bleef.
De echte oplossing was naturlijk gweest: meer motorfietsen en scooters. Noord-Hollandse forensen uit de regio Alkmaar blijken onwillig...

 Meer nieuws op Stadsmotor.nl


{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws File top 10 eerste helft 2012

Disclaimer - Privacy Policy