Motor- en bromsnorverkoop, eerste halfjaar 2012
De verkoopcijfers van gemotoriseerde tweewielers in het eerste halfjaar van 2012 vertonen een daling en geven enkele nieuwe verhoudingen in de markt weer. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Het marktaandeel van snor- ten opzichte van bromfietsen stijgt fors, vooral door de populariteit van elektrische tweewielers.
Daar waar enkele jaren geleden bromfietsen populairder waren dan snorfietsen, is het beeld nu volledig omgekeerd. Tot en met juni werden er dit jaar 9.167 bromfietsen verkocht - een min van 27,5 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2011 -, terwijl er ruim drie keer meer snorfietsen werden aangeschaft (27.727 stuks, -19,6 procent). Het aandeel van elektrische snorfietsen wordt almaar groter. In de eerste zes maanden van vorig jaar was 6,7 procent van alle nieuwe snorfietsen elektrisch aangedreven, dit jaar is dat aandeel gegroeid tot 8,7 procent. Al met al lijkt de e-scooter een vaste waarde op de Nederlandse wegen te worden.
Brom- en snorfietsen
De drie best verkochte merken in het bromfietssegment in het eerste halfjaar 2012 waren:
1. Kymco (1.620 stuks, marktaandeel 17,7%), 2. Piaggio (1.572 stuks, marktaandeel 17,1%) en 3. SYM (1.071 stuks, marktaandeel 11,7%).
De drie best verkochte snorfietsmerken in de eerste zes maanden van 2012 waren:
1. Piaggio (6.691 stuks, marktaandeel 24,1%), 2. SYM (3.588 stuks, marktaandeel 12,9%) en 3. Peugeot (2.094 stuks, marktaandeel 7,6%).
Felicitaties dus voor onze goede vrienden van Kymco en Piaggio. Waarbij we van de laatste importeur nog mogen melden dat deze maand alle snor-, brom- en motorscooters van Piaggio, Vespa, Gilera en Aprilia kunnen worden gefinancierd voor een maandbedrag van € 50 per € 5.000 nieuwwaarde. Dit gaat overigens in samenwerking met Dealer Totaal Concept, en dat lijkt niet partijdig of merkgebonden, dus dat van 'deze maand' zal wel meevallen. Maar weet: scooter lenen kost geld! Nooit zo veel als auto lenen, maar toch.
Motorfietsen!
De motorfietsverkopen zijn in het eerste halfjaar van 2012 gedaald met 10,5 procent in vergelijking met de vergelijkbare periode in 2011. Er werden 6.645 motorfietsen verkocht ten opzichte van 7.427 stuks in 2011.
Top 3 van best verkochte merken in het motorfietssegment in het eerste halfjaar 2012:
1. BMW (1.061 stuks, marktaandeel 16,0%)
2. Honda (1.046 stuks, marktaandeel 15,7%)
3. Suzuki (744 stuks, marktaandeel 11,2%)
Overig:
4. Yamaha: 715
5. Harley-Davidson: 676
6. Triumph: 501
7. Kawasaki: 454
8. Ducati: 377
9. KTM: 366
10. Piaggio 186
11. Aprilia: 106
12. Moto Guzzi/Husqvarna: 39
13. MV Agusta: 23
14. Gilera: 11
15. Hyosung: 8
16. Peugeot: 4
17. Benelli: 3
18. Buell: 2
19. Cagiva: 1
Overige merken: 292
Van de eerste elf in het rijtje kijken we niet echt op. Bij nummer twaalf echter, de gedeelde plek van Moto Guzzi en Husqvarna... Petje af voor de laatste, met slechts één straatmodel, diep medelijden voor de eerste. Er zijn zo veel verschillende Guzzi's en ze zijn allemaal zó leuk... Maar Guzzi-importeur Piaggio zal de handen vol hebben aan de snorfietsen.
Eveneens eervolle vermeldingen voor Hyosung (nog maar net een nieuwe importeur), Buell (niet officieel op de markt) en Peugeot (dat de motoren eerst moet kopen van de stugge fabrikant in Frankrijk en dan maar hopen dat ze ze weer kwijtraken).
Tot slot nog een hersenkraker.
Als Cagiva vermeld wordt (de cijfers zijn van RDC) met één verkocht exemplaar (vermoedelijk een Mito, want ze hebben niets anders), en verder geen enkel ander merk met één exemplaar, betekent dit dat de 'overige merken' minder dan één exemplaar per merk hebben verkocht. Bovendien suggereert het dat er ten minste 292 'overige merken' zouden moeten zijn. Hoe dat eerste mogelijk is en wat die 292 'overige merken' zijn, horen we graag nog een keer van het RDC.
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}