Den Haag over op muntloos parkeren!
Wakkere lezers van Stadsmotor.nl zal het zijn opgevallen dat we niet altijd even positief zijn over marketeers/reclamejongens/overheidsinstanties. De reden: ze verkopen l*lkoek, en op een dusdanige manier dat je bijna zou geloven dat het in je belang is het te geloven. Bijgaand bericht gaat over het betaald parkeren in Den Haag...
Ter voorbereiding: lees onderstaand bericht van Verkeersnet.nl helemaal uit en merk hoe je gaandeweg steeds enthousiaster wordt over deze vorm van overheidsdiefstal*.
(* Voor het wegennet, waartoe parkeerhavens behoren, betalen kentekenhouders motorrijtuigenbelasting. Elke extra heffing voor het gebruik van het wegennet is diefstal: wel betalen, niks extra's krijgen...)
"Den Haag keek een tijdje de kat uit de boom met betrekking tot het muntloos parkeren. Maar nu de ervaringen in steden als Rotterdam, Utrecht en Amsterdam positief uitvallen, gaat men dit najaar beginnen met een inhaalslag waarbij men probeert elders gemaakte fouten te vermijden.
Betaald parkeren is de afgelopen jaren fors gegroeid in Den Haag. Als gevolg van het project 'Aanpak parkeren in woongebieden' is het totale gebied waarin betaald parkeren geldt met 30% tot 40% uitgebreid. Deze groei heeft geleid tot een toename van personeel en een toename van het aantal parkeerautomaten. Daar staan er nu een kleine 2000 van in de stad. Dat aantal zal worden teruggebracht tot circa 1565. Met name in de woongebieden parkeren voornamelijk vergunninghouders en daar kan met minder automaten worden volstaan, vindt de gemeente.
In Den Haag kan men bij een deel van de parkeerautomaten naast met muntgeld ook met de chipknip betalen. Deze automaten bevinden zich met name in de binnenstad en in Scheveningen. Maar de chipknip is volgens Den Haag een verouderde betaalmethode die in hoog tempo ingehaald wordt door het nieuwe pinnen – de bankpas met chip in plaats van een magneetkaart – en de verschillende betaalmogelijkheden met de mobiele telefoon zoals gsm-parkeren of gebruikmakend van speciale Apps. Verder zijn banken en telecommaatschappijen van plan om contactloos betalen met de mobiele telefoon te introduceren. Den Haag wil op dit alles voorbereid zijn door zo'n 1350 automaten om te bouwen en 200 automaten nieuw aan te schaffen. Muntloos parkeren moet het aantal inbraakgevallen tot nagenoeg nul reduceren, verwacht de gemeente. Nu werden alleen al in 2011 zestig automaten opengebroken, een schadepost van drie ton. Door gebruik te maken van een ander type automaat dan bijvoorbeeld in Utrecht, hoopt de gemeente skimmen te voorkomen.
Daarnaast gaat Den Haag inzetten op kentekenparkeren. Voordelen hiervan zijn dat de parkeerder geen ticket meer achter de voorruit hoeft te leggen en er geen vergunningpassen meer uitgegeven hoeven te worden. De parkeerder registreert zich met zijn/haar kenteken bij de gemeente als parkeerder. Het betreffende kenteken wordt opgenomen in een centrale database. Aan elk kenteken in de database wordt een parkeerrecht gekoppeld. De incidentele parkeerder (bezoeker van Den Haag) maakt gebruikt van een van de vormen van gsm-parkeren of meldt zich met kenteken aan bij de parkeerautomaat. Binnenkort wordt een proef gestart met een scanauto om de controle op kentekenparkeren te stroomlijnen. In totaal wordt voor de operatie – die eind 2013 voltooid moet zijn – 8,7 miljoen euro uitgetrokken."
Lezen we het goed, beste weggebruikers? 8,7 miljoen euro wordt uitgetrokken voor bovenstaand project, hetgeen betekent dat de verwachte opbrengst hoger zal uitvallen dan de investering van 8,7 miljoen euro plus (!) de opbrengsten die de gemeente Den Haag gewoon was te ontvangen.
Hoeveel denkt de beste weggebruiker – automobilist – hierop vooruit te gaan? Leest de beste weggebruiker dat elk genoemd voordeel een voordeel is voor de gemeente, en niet voor de beste weggebruiker?
We verwijzen even naar een volgend bericht op Verkeersnet.nl.
"Geen landelijke beleid voor hoogte parkeertarieven
De rijksoverheid is niet van plan zich te gaan bemoeien met de hoogte van de parkeertarieven. Dat schrijft minister Spies van Binnenlandse Zaken in antwoord op Kamervragen over de gestegen parkeertarieven.
Kamerlid Elissen (PVV) had de minister gevraagd of ze een halt wilde toeroepen aan de stijging van de parkeertarieven en een landelijk tarief wilde invoeren. Maar de hoogte van de parkeertarieven is onderdeel van de gemeentelijke autonomie, aldus Spies. 'De gemeenteraad is het best in staat op basis van de lokale situatie het juiste tarief te kiezen. Bovendien kan met de hoogte van de tarieven regulering van de parkeerdruk worden bewerkstelligd.'
Te hoge parkeertarieven kunnen tot minder bezoekers in een gemeente leiden, aldus de minister. 'Het is dus ook in het belang van de gemeenten om de tarieven niet te hoog vast te stellen. Ik ben niet voornemens grenzen te stellen aan de hoogte van de parkeerbelasting."
Wie er geen last van heeft, beste weggebruikers?
Juist...
Kies voor de portemonnee. Kies de motor! Lees Stadsmotor.nl!
Gerelateerde berichten op Verkeersnet.nl...
Nieuwe parkeerautomaten met kentekeninvoer in Utrecht
Deze week is de gemeente Utrecht gestart met het vervangen van de parkeerautomaten in de binnenstad...
Den Haag schrapt gratis parkeren gehandicapten op gewone parkeerplaatsen
Vanaf 1 juli 2012 kunnen houders van een gehandicaptenparkeerkaart wellicht niet langer gratis parkeren op reguliere betaalde parkeerplaatsen...
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}