Intermot nieuws: Zero 2013-modellen

2013 Zero FXAnno 2012 profileert Zero Motorcycles zich in Nederland als de enige serieuze fabrikant van elektrische motorfietsen (niet motorscooters!) met drie straatmodellen. Anno 2013 zijn dat er vier, allemaal met een hoger vermogen, betere accu's en een groter bereik. En er is meer!

Zero's line-up voor de straat bestaat nu uit vier elektrische motoren. Reeds bekend waren de dual sport Zero DS, de 'urban crosser' Zero XU en de naked Zero S. Nieuw is de 'stealth fighter' Zero FX. Alle vier de modellen zijn voorzien van een geheel nieuwe luchtgekoelde elektrische motor, de Z-Force. De nieuwe motor heeft dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de 2012-motor, maar biedt 125% meer vermogen en 91% meer koppel. Een en ander resulteert in een topsnelheid die is toegenomen tot 150 km/u voor de Zero S en DS en 120 km/u voor de XU. De top van de FX ligt op 135 km/u.

Maar zoals bij elk elektrisch voertuig, geldt maar één ding: de actieradius.

Zero geeft de volgende cijfers op voor de grootste accucapaciteit.
DS: stad 200 km, snelweg (110 km/u) 100 km.
S: stad 220 km, snelweg 110 km.
XU: stad 120 km, snelweg 55 km.
FX: stad 110 km, snelweg 50 km.

Waarom de FX een welkome aanvulling zou zijn; hij weegt maar 106/125 kilo (enkele/dubbele accu), en dan zijn 44 pk en 95 Nm best voldoende. Ter vergelijking: de S weegt 159/173 kg (lichte/zware accu) en de DS 165/179 kg. Deze hebben weliswaar 10 pk meer, maar dat gaat ze niet helpen in de sprint. En de XU is nog lichter (99/118 kg), maar heeft slechts 28 pk als gevolg van de toepassing van een 250 amp controller versus een 420 amp controller voor de overige drie. De matzwarte FX is daarmee het ultieme wapen voor wie ongezien én ongehoord door de stad wil sluipen (met een rotgang dan).

Waar de S en de DS verkrijgbaar zijn met vaste accu's van 8,5 kWh of 11,4 kWh, kunnen de XU en FX niet alleen wisselen van accu, maar ook gebruik maken van een dubbele accu, waarmee de capaciteit stijgt van 2,8 kWh tot 5,7 kWh. Het wisselen van een lege accu voor een volle kost ongeveer een minuut en vereist geen gereedschap.

Laatste leuk feature, de 2013-modellen ondersteunen Bluetooth en zijn te koppelen aan iPhone of Android. De smartphone-apps hebben twee modi. Tijdens het rijden dient het scherm als een aangepast dashboard met aanvullende informatie op het vaste dashboard. In stilstand kunnen met de app de acceleratie, topsnelheid en het regeneratief remgedrag naar wens worden aangepast.

Zero FX
2013 Zero FX

Meer nieuws op Stadsmotor.nl

{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Intermot nieuws: Zero 2013-modellen

Disclaimer - Privacy Policy