Helmtest: LS2 Strobe
Je zult maar motorjeuk krijgen en plotseling een helm willen, maar niet naar buiten durven! Dan is er altijd nog Helmonline.nl, waar je een voor 23:00 uur bestelde helm de volgende dag gratis thuisbezorgd krijgt. Stadsmotor.nl probeert het uit!
Het is niet dat Stadsmotor.nl nooit online een helm heeft gekocht, want toen de vizierbevestiging van onze peperdure Schuberth C1 (een tamelijk geniale, zeer stille jethelm met kinbeugel) de geest gaf, meneer Schuberth Nederland ons niet spontaan een nieuwe aanbood – foei meneer Schuberth – en bovendien de C1 uit het assortiment haalde, weken we uit naar een Duitse webwinkel. Die niet alleen de C1 nog op voorraad had, maar bovendien vet afgeprijsd én in onze maat wasteil (63 cm, inderdaad meer dan het zogenaamd 'ideale' vrouwenmiddel)! Helaas niet gratis en alleen in het matwit, oké, maar dat laatste is een kwestie van nooit poetsen en afwachten. Wél lag de helm al de volgende dag op de deurmat, vanuit Duitsland met DHL.Hulde!
Dat was best imposant, en aldus waren we niet verbaasd dat ook Helmonline.nl – kantoorhoudende te Mokum – erin slaagde een XXL LS2 Strobe systeemhelm ter waarde van € 159,95, maar afgeprijsd naar € 119,95, binnen een dag in Purmerend af te leveren. En wel met het doel deze om het hoofdredactionele hoofd te vouwen om te kijken wat dat hoofd daar nou van vindt, zo'n budget-systeemhelm, gewend als hij de afgelopen dertig jaar is geraakt aan Arai, Shoei en de afgelopen vijf jaar dus Schuberth. Waarbij de aantekening dat het hoofd de afgelopen vijf jaar bovendien alleen jethelmen heeft gedragen... Die ook worden geleverd door helmonline moeten we erbij vermelden omdat ze anders niet ophouden met mailen, net als integraalhelmen en nog VEEL, VEEL meer!
Voordelen van systeemhelmen volgens Wikipedia:
- brildragers kunnen de helm zonder problemen op- en afzetten
- bij een ongeval is het gezicht van het slachtoffer bereikbaar zonder de helm af te hoeven nemen (belangrijk bij het aanspreken van het slachtoffer en eventueel beademen).
- gebruikers van systeemhelmen kunnen hun gezicht makkelijker tonen (bijvoorbeeld motorrijders bij tankstations of politie-motorrijders bij het aanspreken van overtreders).
Nadeel van systeemhelmen volgens Stadsmotor.nl:
- gebruikers van systeemhelmen kunnen hun gezicht makkelijker tonen (bijvoorbeeld lelijke mensen).
Welnu!
De bij de helm passende verpakkingsdoos past naadloos in de kartonnen verzenddoos en in de doos in de doos vinden we in een chique beschermhoes de matzwarte LS2 Strobe, vergezeld van een plastic hoesje met een bescheiden hoeveelheid papieren (we hebben weleens complete boekwerken gekregen) en dopjes voor op de pinlockpalletjes op het krasbestendige, UV-filterende, heldere vizier.
Wat opvalt, is dat de helm met slechts een klein beetje indrukken van het piepschuim voor en achter passend gemaakt kan worden voor het grote, licht langwerpig gevormde hoofd van bestemming. Het vermoedelijk Engelse LS2 noemt deze vorm 'long oval'. Dat is best apart, want rondom dit hoofd passen zeker niet alle merken, die vaak ronder van vorm zijn.
Wat meestal ook niet past van het bewuste hoofd in een integraalhelm, zijn de uitsteeksels aan de gezichtszijde, de prominente neus en de wilskrachtige kin, die vaak tegen de helm klemmen, wat in alle jaargetijden zo dicht bij de tochtgaten in het gezicht een vieze natte boel tot gevolg heeft. Zo niet bij de LS2 Strobe, waarin ruimte overblijft als de beugel dicht is. Dat betekent niet dat de helm van voren geen vieze natte boel wordt, maar de condens raakt de kin niet, en dat is fijn. En dat de neus de beugel niet raakt... het 'venster' in de LS2 Strobe is zo breed en laag, dat je de omtrek niet eens kunt zien. Het hoofd heeft dus ongehinderd zicht en dat is heel fijn. Hulde.
Aldus: pot op de kop, kinband met ratelsluiting (= prima) vastsnoeren, pot sluiten, handschoenen aan en rijden maar. Met alvast de aantekening dat de aerodynamica van de LS2 wel goed is. De helm ligt stabiel in de wind en doet niet raar als je opzij kijkt boven de 100 km/u.
Groot venster! Halverwege/onder de schuif van het zonnevizier.
Minpunten?
Nogal wiedes, want het testhoofd rijdt het hele jaar door, en dat al heel lang, en is dus kritisch.
Allereerst het sluiten van de beugel. Dat zien we ervaren systeemhelmdragers altijd tijdens het rijden doen, maar geen idee hoe dat met winterhandschoenen aan zou moeten. Hoe klik je het scharnierend deel van de helm dicht zonder met je vingers midden op het vizier te komen? Aan de onderzijde vastpakken wordt niets, want daar zit zo'n netje dat je er meteen af trekt. Wat we de LS2 niet kwalijk nemen, want dat gebeurde vroeger met Shoei en Arai precies zo. Heb je toch niet nodig.
Dan het geluid. De oren meten geen decibels en kunnen dus alleen gokken, maar vergeleken met de eerder genoemde Schuberth lijkt de LS2 Strobe behoorlijk lawaaiig. Daarbij maakt het bovendien enorm uit hoe ver het vizier geopend c.q. gesloten is. Is de helm geheel gesloten al niet de stilste, met het vizier op 'klik 2' – het tweede punt (vanaf geheel gesloten) waar het vizier op wil blijven hangen zonder dicht te waaien – word je niet vrolijk.
En over kliks gesproken, de ventilatie. 'Klik 1' van het vizier had (vanaf geheel gesloten) veel sneller mogen komen. Nu is het vizier óf dicht, óf dik drie centimeter open en dat is meer dan je wil voor een beetje ontwaseming (brildragers) in de file; het regent zelfs naar binnen en dat is niet fijn! Het standaard ventilatierooster in de kinbeugel is - zoals bij elke andere helm - niet voldoende om de condens weg te nemen.
Dan nog even over de ruimte in de helm. Mogelijk heeft ons testhoofd Dombo-oren, maar ze passen qua lellen in elk geval niet in de daartoe gereserveerde ruimte. Da's geen probleem op de korte afstand, maar wel degelijk op de lange, want dat gaat pijn doen.
Dan nog het ingebouwde, neerklapbare zonnevizier. Da's lekker groot, en met enige oefening goed te bedienen, maar lijkt soms uit zichzelf te willen zakken (halve centimeter of zo). Daarover later meer, kan nieuwigheid zijn. Voorts raakt het (neergeklapt) de neus soms ter linkerzijde. Nu is de testneus zeker niet de kleinste, maar hij zit wel midden op het testhoofd, wat zou betekenen dat het zonnevizier niet precies in het midden zit.
We testen verder, volgende rapport met Pinlock, dat bij deze is uitgenodigd om als de wiedeweerga een passend antifogding op te sturen!
Het spoilertje achterop werkt, de helm ligt stabiel in de wind.
{jcomments on}