BMW winnaar, Suzuki verliezer verkochte nieuwe motoren 2010
Uit de meest recente cijfers van het VWE bureau van Voertuigdocumentatie en –informatie blijkt dat BMW de grote winnaar is met de meeste verkochte motoren in 2010. De Duitse fabrikant heeft 24 meer motoren verkocht dan in 2009. Met name de BMW R1200RT (431 stuks, +7 ten opzichte van 2009), de BMW R1200GS Adventure (398 stuks, -68 stuks ten opzichte van 2009) en de BMW R1200GS (289 stuks, + 91 ten opzichte van 2009) vonden gretig aftrek bij de consument. Opvallende daler was de BMW K1300GT, de verkoop daalde van 139 stuks in 2009 naar 102 in 2010. Mogelijk zijn de onverwachte technische problemen met het motorblok en de daaruit vloeiende negatieve aandacht in de media de oorzaken van deze opmerkelijke daling. Procentueel heeft de Italiaanse fabrikant Aprilia de grootste groei doorgemaakt. Met 386 verkochte motoren (+65) staat Aprilia op de eerste plaats met een stijging van 20,25%. In totaal werden er in 2010 12.121 nieuwe motoren verkocht, in 2009 waren dat er 14.247 (-2.126 stuks, -14,92%).
Grote verliezer in 2010 is Suzuki. Zowel in aantallen als procentueel heeft de Japanse fabrikant in moeten leveren. De verkoop van de 650 T V-strom daalde van 323 in 2009 naar 199 in 2010 (- 124 stuks, - 38,39%), in de GSX serie verloren de 650F (2010: 88 verkocht, 2009: 117) en de 650 GT (2010: 47, 2009: 92) terrein. In de supersport klasse is een verschuiving te zien in de populariteit tussen de 1000cc en de 600cc-750cc categorie. De 600cc en de 750cc laten een daling zien, echter in aantallen valt dit mee. De GSX-R 600 werd 76 keer verkocht, in 2009 was dit 79. Voor het GSX-R 750 model is dit respectievelijk 157 in 2010 en 159 in 2009. De GSX-R 1000 is uit de gratie bij de consument. Waar in 2009 er 125 exemplaren van werden verkocht, daalde de verkoop in 2010 naar 52 (-73 stuks). Dit is meer dan een halvering (58,4%). Ook bij de concurrent heeft de koningsklasse terrein in moeten leveren. Van de R1 werden er 62 motorfietsen verkocht (2009: 165 stuks), dit is een daling van 62,42%. De R6 kende een daling van 9 stuks (2009: 104 exemplaren, 2010: 95 motoren). De populariteit van de CBR1000RR Fireblade is afgenomen met 59,77%. In 2010 werden er 70 op kenteken gezet (2009:174). Van de naakte variant, de CB1000R en de ABS CB1000R, werden er respectievelijk 89 (2009: 168) en 2 (2009: 3) verkocht, dit is een daling van 47,02% en 33.33% voor de ABS versie. Waar de kleinere broer, de CBR600RR, in 2009 109 maal op kenteken werd gezet, gebeurde dit in 2010 maar 74 keer (-67,90%). De Z1000 ABS van Kawasaki was een schot in de roos. In 2010 werden er maar liefst 107 stuks verkocht, in 2009 waren dit er nog maar 47 (+60). Dit is een stijging van 127,66%. Daarentegen daalde de verkoop van de ZX-10R met 24 stuks naar 15 in 2010 (38,47%). De verkoop van de Z750 ABS steeg van 215 stuks naar 293 exemplaren (+78, 36,28%).
Bij de Italianen van Ducati werden er in 2010 in de 1098 serie 4 motorfietsen verkocht, het 1198 model bleef constant met 25 stuks, het 1198S model maakte een kleine daling met 15 minder verkochte supersports (2009: 44 stuks, 2010: 29 motoren). Bij Aprilia werd ondanks het nieuwe V4 model, de RSV1000R 26 maal verkocht (2009: 63), de RSV4 Factory 9 motoren (2009: 24, - 62,5%), de standaard RSV4 kende in 2010 een aantal van 34 stuks. De verkoop van de Shiver 750ABS steeg explosief van 12 stuks in 2009, naar 67 motoren in 2010 (+55, 458,33%). De verkoop van de 1190 RC8 en de 1190 RC8 R wil maar niet vlotten. In 2010 werden er van de RC8 5 verkocht, in 2009 waren dit er 7. De RC8R kende een verkoopdaling naar 3 stuks (2009: 11), dit is een daling van 72,72%. De verkoop van de KTM 990 Adventure bleef steken op 31 stuks, hetzelfde aantal ten opzichte van het jaar daarvoor.
Motorenfabrikant Triumph zag de verkoop van de Street Triple stijgen met 5 stuks naar 157 in 2010 (+3,29%), de Speed Triple bleef achter met 47 exemplaren. (2009: 64 stuks).
De verkoop van de nieuwe Honda VFR 1200F is opmerkelijk te noemen. Volgens de cijfers van de VWE is er maar één standaard exemplaar verkocht waarbij er nog “ouderwets” geschakeld moet worden. De versie met de automatische versnelling (DTC) kende een grotere populariteit. Er werden 34 exemplaren met ABS met DTC verkocht en 1 exemplaar met alleen DTC. Gezien de media-aandacht omtrent het nieuwe model vragen bovengenoemde cijfers een reactie van Honda. Wordt vervolgt.
Top 3 stijgers 2010 procentueel
1. Aprilia +20,25%
2. BMW +1,21%
3. Kawasaki +0,50%
Top 3 dalers 2010 procentueel
1. Suzuki -26,29%
2. Yamaha -26,07%
3. KTM -20,32%
Merk 2009 2010 verschil procentueel
Aprilia 321 386 + 65 + 20,25%
BMW 1.984 2.008 + 24 + 1,21%
Ducati 552 503 - 49 - 8,87%
Harley-David. 1.179 1.055 -124 - 10,51%
Honda 1.504 1.220 -284 - 18,88%
Kawasaki 1.007 1.012 + 5 + 0,50%
KTM 610 486 -124 - 20,32%
MV Agusta 38 35 - 3 - 7,89%
Suzuki 2.571 1.895 - 676 - 26,29%
Thriumph 563 466 - 97 - 17,23%
Yamaha 2.228 1.647 - 581 - 26,07%
Bron: VWE
Eerder relevant nieuws
Limited Intruder
ABS verplicht vanaf 2017?
Nieuwe racer van Moto Guzzi?
Naked bike à la Aprilia
Straatje schoon met Suzuki
{jcomments on}