Vectrix op de AutoRai
Vectrix, de fabrikant van de elektrische VX1 die in de Benelux door Escini International in Breda (www.escini.com) op de markt wordt gebracht, komt binnenkort met een driewieler op basis van de VX1, genaamd de VX3. Deze zal net als de Piaggio MP3 LT geschikt zijn voor het B-rijbewijs. De importeur ziet absoluut brood in zijn producten, te meer daar de komende generatie accu's (60 Ah) de Vectrix uiteindelijk een actieradius moet gaan geven van zo'n 160 tot 180 kilometer, en da's bruikbaar. Bruikbaar genoeg voor de politie, in ieder geval (zie foto's).
De (voorlopig) nieuwe batterijen zijn LiFePO4 accu's. Deze hebben koeling direct op de cellen en zijn voorzien van een BMS (Battery Management System). Er komt keuze uit twee varianten, de 30Ah (VX-1 Li) en de 42 Ah (VX-1 Li+). De actieradius onder normale omstandigheden ligt voor de Li op 100 km en voor de Li + op 130 km. Nog steeds niet genoeg voor toeren, maar wel voor gemiddeld woonwerkverkeer!
Voor de 30Ah geldt een oplaadtijd van 2 uur tot 85% en voor de 42 Ah 2 ½ - 3 uur tot 85%. De machines zijn sneller qua acceleratie en lichter (ongeveer 40 kilo) dan de huidige versie, maar blijven beide begrensd op 110 km/u. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. De brandstof, oké, energiekosten per kilometer wel: 1 cent. Ja, je leest het goed, da's honderd kilometer voor een euro.
Vectrix scooters zijn binnenkort bovendien te 'repararen' met een kastje dat per post thuis wordt bezorgd. Deze VIP (Vectrix Interactive Pod) is een 'selfexecutable diagnose' die automatisch de diagnose van de machine stelt en indien mogelijk sofwarematig correcties doorvoert aan het batterijmanagementsysteem (goeie voor scrabble). Men sluit de VIP aan op de machine (usb) en de rest gaat vanzelf.
Eerder relevant nieuws
BMW prijst zescilinders
Voordelige accessoirepaketten bij Suzuki
Z1000 ontwerpwedstrijd
Scooters uit de stad
Nieuw kleurtje Super Ténéré
{jcomments on}